10 maj 2007

Under , mirakel och förnuft
Hur kan man se på att några tvivlar och förnekar mirakler och att andra helhjärtat tror på under? Olika uppfattningar kan existera sida vid sida och ändå hålla sig innanför den kristna trons råmärken.

Kyrkan och de kristna möter uppenbarelsens centrum - Jesus Kristus – på ett särskilt sätt i Bibeln. Bibeln är läromedel, en källa till kunskap och den urkund vår tro växer fram ur. Men vi som läser ger texter, och därur framvuxna trossatser, olika valör. Somligt är centralt och annat mindre betydelsefullt även i Bibeln. Det hävdade redan Irenaeus, en gammal sk kyrkofader. Som predikanten i Olaus Petri i Örebro en gång påpekade – ingen sliter väl ut sitt öga för att det har sett något förgripligt. Allt tillämpas inte, omsätts inte i handling, vilket är tur. Vi använder tolkningsnycklar för att låsa upp och förstå Bibeln och tron. Kristus är tolkningsnyckel (hos Luther) och kärleken till Gud och medmänniska (hos Augustinus).

Tron är och måste vara erfarenhetsbaserad. Saulus upplevelse på vägen till Damaskus ändrade helt hans övertygelse. Han blev Paulus. Lärjungarnas förvandling efter mötet med den uppståndne brukar också användas som exempel på att vi arbetar in vår erfarenhet i tron. Det öppnar också för att vår tids erfarenheter behöver utrymme i trostolkningen.

Även inarbetandet av det vi för övrigt vet hör hemma i tros- och bibeltolkning. I fornkyrkan var Origenes i färd med att harmonisera vetande och tro därför att Bibeln inte ansågs lära ut något som var falskt eller stred mot kunskap och vetande. Redan då sökte man, likt ärkebiskop Hammar, efter djupare liggande syftningar och kunde till exempel använda sig av allegoriska utläggningar. Viljan att få tro och vetande att samsas är urgammal i kyrkan. Per Beskow diskuterade nyligen katolska kyrkans syn den 7/5 i Svenska Dagbladet. Han skriver:Enligt katolsk syn är vi människor utrustade med förnuft och fri vilja. Därför kan kyrkan föra dialog inte bara med andra kristna utan också med människor av helt andra övertygelser. Katolska kyrkan ser ingen motsats mellan tro och förnuft, mellan teologi och vetenskap. Det finns ingen rädsla inför vetenskapens upptäckter.

Hur var det då med undren? Bejakar man andeutdrivningen enbart som den står i en enstaka text utsätter man sig för fara. Man riskerar att begränsa Jesu bot till det Bibeln nämner, det handlar till exempel om demonbesättelse, fallandesjuka eller spetälska. Ju fler sjukdomar vi upptäcker desto mer skulle vi krympa trons relevans. Hiv och Aids, malaria, depression, psykos eller cancersjukdomar står det ju inget om.

Om tron ska betyda något för människor som drabbas, det mesta finns inte i Nya testamentets världsbild, så krävs öppenhet i tolkning och tillämpning. Hoppet att få Guds bistånd och stöd i sin utsatthet kan vi inte lättvindigt beröva människor, särskilt inte vi som ska vara präster och det heliga Gudsordets tjänare. Dessutom: Hopp och tro behövs även i läkeprocesser.

Är det då ett under att en sjuk blir frisk? För mig beror det bland annat på om man vill se händelsen med sina medicinska och vetenskapliga ögon eller med trons. Även det som kan förklaras och förstås kan samtidigt vara ett under! Hör bara med de föräldrar som nyligen fått barn. Tro och förnuft måste ständigt samspela och stå i dialog. Att göra dem till varandras motsats är inte förenligt med min och min kyrkas tro, om jag så får säga...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , Svenska Dagbladet

5 kommentarer:

  1. Du har en intressant sida.Det var jag som skrev gårdagens kommentar. Själv är jag en kristen gnostiker, när jag fann Naq Hammadi-evangelierna hittade jag hem med min tro. Det gav mig svaren på de tvivel jag hade innan när jag läste de evangelierna som Kyrkan valt ut!
    För de som är intresserade som läser det här är Elaine Pagels bok-De gnostiska evangelierna- en bra bok att börja med.
    De tvivel jag hade om olika saker i biblen rätades ut och blev mer begripliga.

    SvaraRadera
  2. Linnea, att vara "kristen gnostiker" är en motsägelse. Det går inte ihop. Kristendomen lär att skapelsen är god. Gnosticismen lär att skapelsen är ond: Naturens skönhet är ond. Mat är ont. Sex är ont. All sorts sensuell njutning är ond.

    Och ondast av allt är det kvinnliga. Kvinnan är, enligt gnosticismen, så genomkorrupt att det är totalt omöjligt för en kvinna att bli frälst – om hon inte gör om sig till man. Det är den antagligen mest kvinnofientliga ideologi som den mänskliga tanken någonsin skapat! Hur i hela fridens namn någon lyckas få moderna kvinnor att attraheras av detta är obegripligt.

    Jag föreslår att du vidgar din läsning till något mer livsbejakande. Som kristendomen t ex...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!
    Jag föreslår dig att du vidgar din läsning av gnosticismen för din beskrivning känner jag inte igen alls!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Nja, det var intressant, detta inlägg. Finns det något mirakel du tror har hänt, rent historiskt?
    Jag tror att Jesus uppstod med kropp o själ, t ex.
    Sedan finns det en uppsjö jag inte alls tror på.

    Men jag har fastnat för en Mariauppenbarelse i Zeitoun, som jag har ett inlägg om.

    Tror du att Jesus uppstod med kropp o själ? & att Han är född av en oskuld?

    (de mirakel som står i trosbekännelsen)

    SvaraRadera
  5. Under och mirakel har inträffat. Kropp och själ förutan skulle jesus väl varit en vandrande vålnad... Tomas tilläts själv känna efter att det var på riktigt. Hur? Ja den som kunde svara på det annat än genom en hänvisning till Guds makt. Men med dubbla perspektiv som ibland kan tillämpas ovanpå varandra, förnuftets och trons synsätt, så kan man inte avvisa uppståndelsen fakticitet. Men att riktigt veta om dess detaljer och fysikaliska och kemiska element? Nej, vi lär aldrig fullt ut förstå och inte heller kunna förklara uppståndelsen så att tvivlen upphör. Så för mig får tron ta hand om uppståndelsen. Och till det säger inte mitt förnuft sitt nej.

    SvaraRadera