29 november 2008

Ckokladjesus i guld

Svenska Dagbladet är en tidning som också levererar goda (?) nyheter. Idag skriver man följande: Jesus är god – men han ska inte ätas upp. Det tycker i alla fall inte tyska kyrkan, som riktar hård kritik mot godisavbildningen av Guds son i choklad, vilken nyligen kommit ut i affärerna.

Dagen har samma nyhet. Och Reuters uppmärksammade historien för några dagar sedan. Tillverkaren och chokladfabrikören Frank Oynhausen berättade där att: thousands of people have put in orders for the figures wrapped in gold foil. But church associations expressed dismay.
"It is terrible that Jesus is being wrapped up in gold foil and sold along with chocolate bunnies, edible penguins and lollipops," said Aegidius Engel, a spokesman for the archbishopric of nearby Paderborn.
"This is ruining the symbol of Jesus himself," he added.


Vill man läsa mer om hur företaget resonerar när de vill slå ett slag för Jesus gentemot Jultomten hittar man det på hemsidan http://www.goldjesus.com/.

Det här är inte enda sättet man kan framställa Jesus på som något ätbart hävdar företaget. Stollen eller Christstollen är en tysk juldelikatess och man hänvisar också till King Cake ifrån Louisiana som båda har symbolisk bakgrund.

Jesus kan naturligtvisa framställas i choklad likaväl som i kitschig plast. Cavallaros har tidigare ställt ut Jesus i choklad. Om det skrevs: Cavallaro's latest contribution to culture is a six-foot tall, anatomically-correct milk-chocolate sculpture of Jesus Christ. His confectionary Christ is made with more than 200 pounds of chocolate, containing approximately 480,000 calories. (The artistic endeavor titled, "My Sweet Lord," can also give you 3,240 percent of the Vitamin A you need each day.)

Men det finns andra konstiga uttrycksformer. Korsfästelsen platsar den på en slips? Eller ska Jesus användas som stol? Man kan naturligtvis tolka detta som en fråga om yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Även om uppsåstet vore gott är inte det alltid avgörande för hur en produkt eller ett konstverk tas emot. Viljan att utmana finns där, att tänja på och flytta gränser likaså. Balanserandet på gränser och övertramp är inget nytt fenomen. Det följer inte bara religion utan alla slags värde- och normsystem.

Att mässans måltid skulle ersättas av en guldinpackad chokladjesus känns ändå helt avlägset. Och för mig är det ingen frestelse eftersom nästan all choklad ger mig migrän. Hur smakfullt smaskig chokladen än kan göras blir mitt slutomdöme: smaklöst!

5 kommentarer:

  1. I kyrkan erbjuds vi att äta av Jesu kropp och dricka hans blod! Hur aptitligt känns det att delta i en ritual som har sina rötter i religionsutövning med människooffer?

    http://hagaborg.blogspot.com

    Bruno

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det är så betydelsefullt att Jesus framställs i choklad eller på slipsar etc. Det kan kanske istället bara kan ses som en avbildning som kan skapa intresse för kristendomen. Det är skillnad på nidbilder eller nidtexter de ska fördömmas hårt då de är både respektlösa och diskriminerande mot kristna. Det är diskriminering och hör inte hemma i yttrandefriheten. Bilderna som kommenteras i rexten är dock inga nidbilder och som jag ser det helt ok och inte stötande på något sätt. Chokladjesus är en bra present även för en troende att få i jul.Skulle själv bli glad för en.

    SvaraRadera
  3. Olika Jesus-produkter kan få oss att tänka i banor som skiljer sig åt. När företaget ser det som en insats för Jesus mot övertro på jultomtar eller en åtgärd för att rida spärr mot sekularisering tror jag de övertolkar sötsakernas betydelse. Det är nog inte i konditoriernas hyllor som trons frågor avgörs.

    Fick jag en chokladjesus skulle jag naturligtvis ta emot den med stort intresse - men ändå tycka att själva saken, detta att göra Jesus till en konsumtionsvara - är tveksamt.

    Nattavarden som kannibalism har ju genom historien återkommit. Men detta att konkret bli till ett genom en måltid - är en välkänd företelse i de flesta kulturer. Att möta Gud och varandra i den stiliserade måltiden (man tar emot ett brödfragment och en minimal klunk av vin) ger församling och kyrka ett centrum att samlas kring. Och det är inte förtärandet av Gud utan gemenskapen och hågkomsten som blir målet. Det är bara att läsa texterna som har med instiftelsen att göra. Så är vi fastän många en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd!

    SvaraRadera
  4. De månglare som försökte sälja bitar ur Jesu kors får väl anses som mer gnetiga och illasinnade.
    Historiskt vet man väl namnet på den trosrörelse som sysslade med slikt.

    SvaraRadera
  5. Känner igen "storyn" från julen 2007 och någon amerikansk (kristen) tidning jag läste....då blev det opion och det blev ingen chokladjesus. Om det är samma firma och samme chokladjesus som kommit fram iår, får vi väl bilda opion genom att förkunna korsets Jesus - ännu "starkare"....så att käka en chokladjesus blir en mer eller mindre en omöjlighet och lite "lågt"...

    bloggläsaren

    SvaraRadera