22 november 2013

Trolla med orden, bolla med begreppen

Efter decennier av organisationsarbete inom Svenska kyrkan har bekännelsefrågorna än en gång visat sig sorgligt obearbetade. Vidden och bredden på föreställningarna som kan hysas inom Svenska kyrkan och till och med dess ledning är så stor att ingen längre med säkerhet kan veta vad kyrkan bekänner. Såvida man inte tar portalparagrafen i Kyrkoordningen på allvar.

Gjorde man det vore det inte lika enkelt att trolla med orden och bolla med begreppen. Alla verkar inte ha läst detta dokument så noga. Där står bland annat:


Den grundläggande tro, bekännelse och lära som Svenska kyrkan står för ska komma till uttryck i allt
vad kyrkan gör och säger. Kyrkan förutsätter att de som företräder kyrkan delar kristen tro och kristet liv.
Kyrkans uppgift är att för alla klargöra vad dess tro, bekännelse och lära innebär. Svenska kyrkan
inbjuder alla att tillhöra trons folk och dela dess liv. I kristen tro intar barnen en särställning och de
behöver därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkans verksamhet.



1 kap. Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära
Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära
1 § Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära,


som gestaltas i gudstjänst och liv,
är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i Gamla och Nya testamentets profetiska och
apostoliska skrifter,
är sammanfattad i den apostoliska, den nicenska och den athanasianska trosbekännelsen samt i den
oförändrade augsburgska bekännelsen av år 1530,
bejakad och erkänd i Uppsala mötes beslut år 1593,
är förklarad och kommenterad i Konkordieboken
samt i andra av Svenska kyrkan bejakade dokument.
Här finns då ingen antydan alls om Kristus som konstruerad tanke och härledd som ett slags tro ur en verklighet man starkt betvivlar.

5 kommentarer:

  1. Mycket bra. Kan det bli tydligare. Varför darrar våra biskopar så när de ska förklara vad detta betyder.

    Och tycker man inte att denna paragraf är relevant för deras kristna tro, jag, då verkar det finnas ett problem

    SvaraRadera
  2. Vad gjorde den kristna kyrkans ledare under flera hundra år? Man tänkte och skrev. Strök och formulerade sig annorlunda. Diskuterade ivrigt. Ibland till och med i fördömande ordalag om sina meningsmotståndare. Till slut var man framme. Sammanställde alla godkända dokument och döpte dem till bekännelseskrifter. Man hade konstruerat vad man uppfattade en sammanfattning av profeterna och skrifterna och vittnesbörden om Jesus och hans liv och ord. Vad gör du själv när du ska predika? Du läser dagens text. Slår kanske lite i din teologiska litteratur, funderar lite hur den anknyter till dagens kontext och sedan bygger du en predikan. En konstruktion. Några tycker den är bra. Andra tycker att du tolkar fel. Förhoppningsvis tycker ingen att du är en heretiker som bord avkragas. Vi måste kunna samtala utan hårda domar. Häromdagen liknade en mig vid Lars Wilks för att jag talade om att jag tycker bra om Antje som ärkebiskopskandidat. Det ansågs så kränkande.Är det så vi ska ha det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde att underteckna. Jag heter Ulf Hjertén och bor i Nyköping. Kan hälsa från Labro ängar denna domsöndagsmorgon. En vit svanflock plöjde över mig. Det var som en hälsning om att vi alla är på väg till nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.

      Radera
    2. Problemet kvarstår genom att dagens 'konstruktörer" arbetar med sitt eget byggnadsmaterial och bryr sig inte att använda apostoliska ädelstenar utan det blir bara de egna tankarnas trä gräs och halm som lätt brinner upp.

      Radera