12 mars 2020

Riskgrupp som är sjukhusberoende

Nya begränsningar av det sociala livet, på grund av coronavirusets spridning, väcker nya frågor. Särskilt för dem av oss som tillhör riskgrupper. I mitt fall är jag både äldre och har en bakomliggande sjukdom. Var går mina begränsningar?

Varannan dag åker jag sjukresa till och ifrån dialysen på sjukhuset. Bör jag fortsätta åka taxi eller buss med flera andra? Eller är det tid att försöka fixa resorna själv?

Vad händer om någon på avdelningen blir smittad. Finns det reserver? Distansarbete går inte när man ska koppla upp patienter till dialysapparater. Vi kan inte stanna hemma tills vi blir friska om vi skulle få influensaliknande symptom. Livet hänger på att vi får hjälp!

För ett år sedan tänkte ingen av oss på sådant. Då fanns hoppet om transplantation. Hur blir det med alla som går och väntar på transplantation av ett större organ?Då slår man ju ut allt immunförsvar...

Många frågor, få svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar