12 augusti 2020

Väntans tid

 Av misstag drack jag en deciliter juice på morgonen. Detta för att skölja ner morgonmedicinen. Jag skulle till operation på morgonen och inställelsen var redan klockan 7. Strax före 8 skjutsade man mig i säng till kärlthoraxkirurgin. Där fick jag besked om att det inte gick bra eftersom jag hade juice i magen. Som tur var fanns det en ny tid samma dag. Fick resa tillbaka via kulvertarna till avdelningen. Några timmar senare tog jag samma tur igen.

Två timmar höll man på för att koppla ihop några små kärl nära handleden för att på så sätt skapa en fistel som används att sticka i vid dialys. Fisteln växer till och blir ett stort och tjockt kärl med rejäl fart på blodet och som tål att man återkommande sticker där. Vänligt bemötande på alla håll och kanter.

Under operationen som sker med lokalbedövning frågar en av kirurgerna hur det går. Jag är kvar, svarar jag och är nog lite omtöcknad. Man övervakar mig noga genom hela proceduren och sammanfattar till slut högt vad man gjort och vilka hjälpmedel man använt för att genomföra operationen. Det tog tid innan det nya kärlet fick fart. Med sedan svirrade det ordentligt i takt med hjärtslagen. Så som det ska vara.

Nu är det bara att vara försiktig och att vänta. Men det ska väl gå det med. Väntat har jag ju gjort förr på att läka och tillfriskna, ja på mycket annat också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar