08 mars 2020

Läsning och källkritik


Elever som inte har uppnått den kunskapsnivå som erfordras för att klara vidare studier behöver insatser – innan denna brist präglar eller bestämmer deras framtid. Avgörande är utan tvivel läsförmågan. Och då avser jag inte bara förmågan att avkoda bokstäver, meningar och text. Ordförråd och innehållslig förståelse är också av avgörande betydelse.

Den som kan läsa behöver fortsätta läsa. Det är då de olika förutsättningarna i hemmen blir avgörande faktorer. Finns det böcker och uppmuntran att läsa böcker? Finns där dagstidning/-ar?

Hur ska nya generationer ha nytta av källkritisk förmåga om de inte får sina nyheter förmedlade av skolade journalister? Informationsflödet på nätet är överväldigande, så till den grad att det är svårt även för tränade personer att veta vad som är rykten, lösa påståenden, tyckanden eller dokumenterade fakta. Risken är att den nya generationen lämnas i sticket när den driver allt läng från allmänbildning och trovärdig och rimlig nyhetsförmedling.