Vem kunde tro att jag skulle ge mig djävulen i våld? Eller att du som råkar läsa detta även skulle göra det? Det blev nödvändigt att undersöka med Svenska Akademiens ordbok om det alls går att formulera sig så. Och det gör det visst. Där hitade jag ett citat av Swedberg från 1710: "Wilt tu ännu .. hin onda påkalla, och honom i wold til lif och siäl tig och tin nästa ännu bortgifwa?"
Vadan detta allvar? Jo av en tillfällighet råkade jag försöka få igång en app som jag använt när det varit ruskiga blixt- och åskoväder. Då ville den få mig att godkänna allt möjligt med ett enda tryck. Så gör numera alla appar. Vad vi råkar godkäna tål att ta reda på. Den som tvekar och går vidare utan att godkänna får plötsligt möjligheten se vad som kunde ha fått mitt/ditt medgivande:
Leverantörerna, dvs appen ville kunna lagra och/eller få tillgång till information på min enhet (dator).
De vill använda begränsade data för att välja reklam (som jag ska se).
De vill skapa profiler (dvs även av mig) för personaliserad reklam. Läser man vidare står det klart att aktiviteten på appen kan kombineras med annan information om tidigare aktivitet på den här tjänsten (appen) "och på andra webbplatser eller appar eller liknande användare. Det står dessutom ”att informationen används sedan för att skapa eller förbättra en profil om dig (som kan omfatta möjliga intressen eller surfvanor)".
Listan fortsätter över vad appen vill du ska, eller från början lurats att helt, godkänna. Appen vill tillsammans med samtycke av 65 leverantörer och med ett berättigat intresse (vad nu det kan betyda) från 26 leverantörer förstå målgrupper genom statistik eller "kombinationer av data från olika källor". Genom att trycka på en länk får man ett exempel på hur det kan gå till: "Ägaren till en onelinebokhandel vill ha kommersiell rapportering som visar andelen besökare som besökte och lämnade bokhandelns webbplats utan att köpa något, eller som tittade på och köpte månadens kändisbiografi, liksom medelåldern och och fördelningen av män/kvinnor i varje kategori. Uppgifter som rör din (min kursivering) navigering på webbplatsen och dina personliga egenskaper används sedan och kombineras med andra sådana uppgifter för att ta fram denna statistik".
Inte ens de som finns i ditt hemmanätverk kan gå säkra. Appen utgår från att fler är kopplade till samma nätverk och vill stödja sitt eget kontrollsyfte. Och allt detta och mer kan en enkel knapptrycking medge! Bekräfta därför aldrig när det står Godkänn alla utan läs vidare vad du är på väg att godkänna.
Johanna Lundberg har skrivit ett dokument "Användarvillkoren som ingen läser". Där går hon noga igenom hur informationen om oss kan användas. En av hennes slutsatser är "Användarvillkoren är ofta alldeles för långa och krångliga för att någon ska vilja eller orka läsa igenom dem, men det är därför viktigt att du förstår vad det egentligen är du godkänner. Dina digitala rättigheter regleras delvis av dem, och det är du som ska ha kontrollen över vilken information du delar med dig av och som andra kan använda. Inte företagen."
På sidan 12 tipsar hon om att vi kan testa hur vi är under uppsikt. Gå in på nätet och sök efter en speciell produkt. Själv har jag ibland sökt efter gräsklippare, skor eller vin. Det lär inte dröja länge förrän du under olika nätaktiviteter märker hur annonser och erbjudanden dyker upp. Johanna Lundberg avslutar sitt tips så här: "Gå in på Facebook och skriv en statusuppdatering som innehåller ett specifikt ord, till exempel ett klädmärke eller ett resmål. Ofta räcker det att göra det en gång för att du sedan ska få se annonser från företag som tillhandahåller det du eventuellt letar efter."Ge dig inte djävulen i våld! Metaforiskt skrivet naturligtvis, men alla data om dig har, i mitt exempel ovan, de 126 leverantörerna inte med att göra bara för att någon vill se var blixten och ovädret härjar. De kommersiella krafterna vet mer om oss än vad som är nyttigt för ett samhälle och en demokrati som ska vara transparent! Vem visste att Big brother flyttat in i varenda liten app och har koll på om du läser erotisk litteratur, vad du handlar på nätet eller om du kollar vetenskapsfilosofiens klassiker? Det är inte bara algoritmer som kan förvränga vår uppfattning om tillvaron...
Till sist. Ticketmaster har blivit av med uppgifter om 560 miljoner kunder! Vad visste de om dig? Hade de dina kontonummer. Vad hade företaget/appen mer?
Undrar om AI har något att säga om saken?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar