17 september 2024

Gränslöst buren

 

Tidens tecken avläser man dagligen i media. Experter av olika slag kommenterar och försöker (alltför sällan) sätta in det i ett sammanhang. Kontexten hittar man inte bara i samtiden utan sådant som sker idag kan ha historiska, etniska, politiska och religiösa rötter. Ändå är det vanskligt att tolka och förstå sin egen tid. Mycket är fördolt och okänt.

I kyrkorna händer det att man läser sin samtid med apokalyptiska glasögon. Den yttersta tiden nalkas.  Fast det händer sällan i väletablerade och stora kyrkotraditioner som varit med länge.  Kärnvapenhotet var en gång skräckinjagande stort. Islam och muslimer har i väst också utmålats som civilisationshotande och som aggressiva och patriarkala faror. Klimathotet väcker också känslor som leder till tankar på katastrof och undergång. Hur ska man läsa tidens tecken? Envar sin egen profet?

I våt samhälle används skyltar för att vägleda och ge tecken för hur man ska bete sig, t.ex. i trafiken. Oftast är de övertydliga och svåra att läsa fel. Men när de blir suddiga och utslitna, hur ska man tolka skyltarna då? Alla slags upplevda och reella risker väcker frågor om hur vi ska förhålla oss, och om vad arr göra? Om alla hot ledde till varningsskyltar, vad skulle där skrivas?

En skylt sätts upp för att den har något att säga och meddela. Varningar och regler ska basuneras ut för att följas. På bilden en skylt som är otydlig. Vilket borde betyda att den var o-tydlig, dvs. omöjlig att tyda. Ändå kan vi ganska snart varsebli och räkna ut vad den en gång klart berättade: bilar och motorcyklar får inte köra här! Även det otydliga är oftast uttydligt.

Blir det inte då ganska intressant med alla som håller sig med en otydlig tro och en otydlig bild av Gud? Förvirringen och osäkerheten kan bli riktigt stor. Satsar man lite möda på att verkligen få kunskap och insikt kan det leda ganska långt och borde kunna bli till en klar och tydlig tro?!

Tron på Gud trollar inte bort omvärldens alla hot. Den ger inte heller alla redskap som kan behövas för att förstå och förhålla sig till historiska händelser som påverkar ens tillvaro. Inte heller löser den enkelt upp alla dilemman och konflikter, allt blir inte glasklart. Men trons förtröstan och insikten om gudomlig kärlek och nåd ger många av oss hjälp!

Även de som är övertygade och fördjupade i trons liv, och därtill pålästa i dogmatiken, kan behöva närma sig det icke gripbara och vetbara hos Gud. Vårt intellekt och vårt förnuft sträcker sig mot den treenige Guden och vill fatta och förstå. Tills vi står vid en gräns där förnuftet och vetandet går bet, då vi bara har att acceptera och lära oss att ta emot...

Mystikerna har färdats vid och över den gränsen. Och många av dem har skrivit om sina erfarenheter för att erbjuda och inbjuda oss att våga vandra mera och lite till på Gudsrelationens väg. Förmodligen blir tidens otydliga tecken och otydbara tecken i det större perspektivet obetydliga. Emedan den erfarenhet de pekar mot  alltid är och gåt utöver och bortom. Där mystiken som öppnar tillvaron ska beskrivas dyker ord som enhet, uppgående, alltet och närhet upp. Då kan de apokalyptiska tecknen bli mindre 

Länge, mycket länge, försökte jag med ord och i predikningar förklara och beskriva den kristna tron så att människors förnuft inte skulle sätta krokben för tron och envist rada upp invändningar. Få vandrar i tro främst med förnuftets hjälp, även om det är till stor nytta. Mer behövs...

Under en period av extrem utmattning och nöd kraschade min barndomstro rejält. Istället blev min relation med Gud fördjupad. Inte så att Gud talade tydligt och hävdade en massa. Inte fick jag en mängd budskap som svettigt genast skulle förmedlas eller profetiskt påstås, som somliga verkar fullt upptagna med. Det blev istället som när sorgen drabbar och någons närvaro ger stöd och tröst. Guds närvaro omslöt mig och jag förstod mig vara älskad, oförtjänt älskad, och gränslöst buren genom det svåra. 

Men även mystikerna kliver ner från förklaringsberget. Christian Braw skriver i Mystikens arv hos Martin Luther, Artos, att: "Det är nämligen ett drag som går igen hos alla Västerlandets stora mystiker, att de samtidigt som de älskade kontemplationens stillhet utövade en övermänskligt intensiv utåtriktad verksamhet." Christian Braw citerar Bernhard av Clairvaux som har uttryckt sig så här: "Om någon i bön når fram till att bli uppryckt till Guds hemliga boning, skall han snart återvända därifrån upptänd av den häftigaste kärlek till Gud, brinnande av nitälskan för rättfärdigheten och fylld av en oerhörd glöd i alla andliga strävanden och uppgifter" (s. 154)

Ord att spegla sig i...



 



12 september 2024

Vad är en gudstjänst?

Gudstjänster är långa, tråkiga och ointressanta, sägs det ibland även inom kyrkan. Så tänker INTE alla! Mötet med församlingen i kyrkans huvudgudstjänst är en gemenskap i Kristus Jesus, och ett möte och ett intensivt liturgiskt samtal med honom. Där syresätts den kristna människan och utrustas för att tjäna Gud i världen (också det en gudstjänst).

Kritikerna tänker att felet (!) med gudstjänster är antingen ordningen eller de som har ansvar för gudstjänstfirandet. Att något skulle falla tillbaka på de slängiga kritikerna har ingen verkat tänka på. Men kyrkans gudstjänster med sin tradition genom sekler och årtusenden kan inte bara avfärdas på ett slappt sätt och med känslomässigt övertunga argument. Reaktionerna känn igen från andra av livets områden. De som är ointresserade av sport har sällan en positiv upplevelse av sportevenemang och matcher och tävlingar. Snarare tycks de undvika sådant. Något måste man förstå även i en kyrka för att uppleva tjusning, möte, spänning, skönhet och djup.

Därför återpublicerar jag här några enkla kommentarer till en högmässas helhet och delar...
  

Här nedan finns texten till en liten broschyr om högmässan och dess olika moment. Jag har lånat friskt från olika liturgiska böcker och dokument för att i kortform referera på ett ungefär vad litteraturen framhäver. Gudstjänsten dialogiska form har tydligast presenterats av Carl Henrik Martling. Talar jag med kollegor är det få som sett och använt det dialogiska perspektivet på högmässan och dess liturgi!

De första kristna firade gudstjänst med böner, sång och handlingar som upprepades och återkom. Mönstret fick man från synagogan. Gudstjänsten hade en form, en struktur som inte måste göras om varje gång man samlades. Det var alltså inte stundens ingivelse som styrde - och ändå kunde gudstjänsten kanalisera och fånga det som var viktiga och aktuella frågor i människors liv. Där rymdes frågor om liv och död, kärlek och hat, krig och fred, arbete och vila… Så är det också med gudstjänsten i Svenska kyrkan.

Det som upprepas ger ett stöd – vi behöver inte fundera över hur vi ska uttrycka det vi har på hjärtat varje gång. Vi går in under kyrkans ord och erfarenheter, gör dem till våra, de bär fram vår bön, våra liv. Liturgin är vårt sätt att bära fram våra liv och uttrycka vår glädje, vår tacksamhet för vad Kristus gjort och gör för oss. Gudstjänsten har vi fått som en gåva. Vi får den från de kristna genom tiderna. Och vi får den från Bibeln. Gudstjänstens många olika delar är inspirerade av bibelord bland annat från Moseböckerna, Jesaja, Psaltaren, Lukasevangeliet och Uppenbarelseboken.

Gudstjänsten förstås bäst som en dialog, ett samtal, ett växelspel mellan församlingen (människan) och Gud. Det vi säger och gör blir till ett utbyte mellan oss i församlingen och Gud (synliggjort och hörbart bl a i det prästen säger och gör). I Psalmsången hörs vår lovsång: Världens nöd och vår egen situation formuleras. Vi bär fram vår skuld och får förlåtelse, vi ber om förbarmande och änglarnas lovsång möter oss. Gud talar i sitt Ord till oss och vi svarar: Gud vi tackar Dig! På Evangeliets glada nyheter blir vår reaktion: lovad vare Du Kristus! Predikan får trosbekännelsen till svar.

I gudstjänsten bär vi fram oss själva, kollekt, bröd och vin och ber att Gud skall använda allt vi bär fram. Gud förvandlar bröd och vin till sin närvaro och vi får del av Jesus Kristus, hans kropp och blod. Vår kollekt blir till under i världen när människor får stöd, bröd och läkedom. Högmässans delar är Ordets gudstjänst och Nattvardens (måltidens) gudstjänst.

Klockringning (ibland upp till 5 minuter) följd av Preludium (förspel) på orgeln.

Procession. I Psaltaren står det: Ordna er till procession, med kvistar i händerna, ända till altarets horn (Ps 118:27). Nu kommer ditt festtåg, o Gud, min Guds och konungs festtåg i helgedomen. Främst går sångare, sedan musikanter bland flickor som slår på tamburin (Ps 68:25-26).

Processionen representerar hela församlingen och dess pilgrimsvandring. Den ”är bilden av Guds folk på vandring från träldomslandet i väster genom öknen mot löftets land i öster.” Krucifixet eller korset bärs först som påminnelse om att Guds folk följer Kristus konungen in i gudstjänsten och vid gudstjänstens slut följer vi honom ut i världen för att tjäna Gud.

Syndabekännelse. (Confessio) Momentet har växt fram ur förberedelsen inför mässan då präst och diakon bekände sina synder. När den privata bikten tynade bort blev det vanligt att i gudstjänstens inledning ha en allmän och gemensam syndabekännelse. I vår tid förnekar många att det finns synd, skuld och ont. Vi har svårt att bekänna att vi gör varandra illa, att vi missar målet och vänder oss bort från Gud. Men ingen annan anklagar oss. I gudstjänsten bekänner vi själva vår egen synd och skuld – varje person prövar sig själv: Jag bekänner inför dig, helige och rättfärdige Gud, att jag har syndat med tankar, ord och gärningar. Tänk på mig i barmhärtighet och förlåt mig för Jesu Kristi skull vad jag har brutit…

Förlåtelse. Jesus gav apostlarna i uppdrag att förlåta och att säga orden i Kristi ställe (Joh 20:23:Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden; Mt 18:18). Detta är den så kallade nycklamakten: att låsa fast eller befria från synden. Förlåtelsen som prästen utdelar avslutas med att korset tecknas över församlingen. När Faderns och Sonens och den Helige Andes namn nämns ( t ex här och i välsignelsen) kan man göra ett korstecken. Vi tackar för förlåtelsen, för att vi får del av Kristi försoningsgärning.

Trishagion. Ett trefalt helig med rötter i östkyrkans liturgi: Helige Herre Gud, helige starke Gud, helige barmhärtige Frälsare, du evige Gud, förbarma dig över oss.

Kyrie elesion. Herre, förbarma dig är en biblisk bön som hört till gudstjänsten sedan 300-talet. Kyrieropen är en rest av katekumenernas (de som undervisades inför dopet) förbön. Gud svarar på vår bön med sin nåd. Förbarma dig Herre, jag är i nöd, mina ögon är skumma av sorgen, jag är matt till kropp och själ (Ps 31:10). Lovad vare Herren, ty han var förunderligt god mot mig i nödens tid (Ps 31:22). En kananeisk kvinna i Mt 15 ber: Herre Davids son, förbarma dig över mig… En man med en fallandesjuk son ber i Mt 17: Herre, förbarma dig över min son… Och de blinda (Mt 20:29) vid vägkanten utanför Jeriko ropar: Herre, Davids son, förbarma dig över oss. Varje människas, vår församlings och hela världens behov av nåd och barmhärtighet finns i denna bön. Kyrie Eleison (Herre, gjut olja över oss), Herre förbarma Dig!

Lovsången (Gloria in Excelcis och Laudamus). Redan i det gamla Israel fanns en tacksägelsefromhet ”todah”. I den erinrar man sig först något dödligt hot, varefter den gudomliga räddningen människan får lovprisas. Man ger uttryck åt sitt beroende och sin förtröstan på Gud nåd, på hans makt. På liknande sätt har vi gjort när vi har bekänt, blivit förlåtna och nu lovar Gud för det Kristus gjort.

Som ett svar på ropet om förbarmande ljuder i vår gudstjänst änglasången från julnatten, Hymnus Angelicus: Ära vara Gud i höjden och frid på jorden bland människor som han älskar! Den har funnits med i gudstjänsterna sedan 100-talet. Så när vi stående prisar Gud står vi tillsammans med änglarna inför Guds tron (Ps 103:20). Vår stora lovsång – Laudamus, vilket betyder Vi lovar Dig - finns med i gudstjänsten sedan 500-talet.

Orden ur Uppenbarelseboken 15:3-4 inspirerar: Stora och mäktiga är dina gärningar, Herre Gud, allhärskare. Rättfärdiga och sanna är dina vägar, du folkens konung. Vem måste inte bäva, herre, och ära ditt namn? Ty du ensam är helig, alla folk skall komma och tillbe inför dig, din rättfärdighet har uppenbarats.

Dagens bön. Bönen kallades förr kollektbön (av latinets collecta, som betyder samling). Denna bön samlar upp dagens tema och lyfter fram något av innehållet i dagens texter. Denna bön är byggd på fasta punkter: först vänder man sig till Gud, Fadern. Därefter följer en sats där något som Gud av nåd har gjort finns med. Så kommer den begärande bönen. Vi vädjar till Gud om något bestämt. Allt avslutas med den verkan Guds gåva kan få: för att… eller så att… Och sist ber man genom Jesus Kristus. Den 19 söndagen efter Trefaldighet ber vi: O Gud, du som förökar de maktlösas styrka, hjälp oss att i tro hålla fast vid Jesus Kristus, så att vi får del av den kraft som fullkomnas i svaghet. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Textläsningar. Man läste ur Guds ord i synagogan och vi fortsätter det bruket. Vi läser ofta 3 texter i gudstjänsten men det har varierat (ibland har man läst 6 texter). En text hämtas från GT (profetia), en episteltext (epistel betyder brev) från Nya testamentet och så en Evangelietext. Vi har tre årgångar med texter vilket ger stora variation och många ämnen och hindrar oss från att bekvämt och subjektivt mest välja våra ”älsklingstexter”. Texterna är en Biblisk hälsning till oss. Uppenbarelsens ord som gavs för länge sedan blir på nytt aktuella genom att landa i vår situation nu.

Paulus skriver sina brev för att de skall läsas: Lova mig i Herrens namn att alla bröderna får höra brevet läsas upp. (1 Thess 5:27) Från Paulus, genom Guds vilja kallad att vara Jesu Kristi apostel till alla dem som helgats genom Jesus Kristus och kallats att vara heliga tillsammans med dem på varje plats som åkallar vår herre Jesu Kristi namn, deras och vår herre. (1 Kor 1:1-2) Mellan läsningarna sjunger vi ofta en Psaltarpsalm precis som man gjorde i urkyrkan.

Gradualpsalm. Före Evangelieläsningen sjunger vi en gradualpsalm (kommer av gradus = att trappa upp). Evangelieboken flyttades ursprungligen från södra sidan av kyrkan till den norra. Diakonen gick uppför trappan, tog boken, ner för trappan och förde den över till norra sidan uppför trappan och placerade den på altaret. Psalmen präglas av dagens firningsämne och vi tar fram något av det dagens Evangelium handlar om.

Evangelieprocession. När korset lyfts reser sig församlingen. Man kan hälsa korset som representerar Kristus. Processionen bär Evangeliet till en plats mitt i kyrkan och därmed symboliskt till församlingens mitt. Detta signalerar att Evangeliet är givet till alla och att det skall höras och finnas mitt ibland oss.

Evangeliet. Evangeliet, det glada budskapet om Jesus och vad han gjort för oss, skulle läsas från norra sidan, på evangeliesidan av altaret och kyrkan. Texten avlyssnades för länge sedan med dragna svärd som inför konungen för att bevisa evangeliets obestridda rangplats. Prästen (och gudstjänstfirarna) kan t ex korsteckna sin panna, sin mun och sitt hjärta som en bön om att Gud och Guds ord skall finnas i min tanke, i mitt tal och bo i mitt hjärta.

Läsningen inleds med att prästens säger: Upplyft era hjärtan till Gud och hör dagens heliga evangelium. Så skriver Sankt Matteus… Gud framställs i Gamla testamentet ofta som den Helige, den avskilde, den helt annorlunde som övergår alla våra föreställningar. Vi öppnar våra hjärtan, gör oss mottagliga för Evangeliet. Som ett tack för evangeliets heliga ord till oss brister församlingen ut i: Lovad vare Du Kristus! Processionen går tillbaka ofta under ett sjunget Halleluja.

Predikan. Predikan utlägger Guds ord. Prästens kläder uttrycker (här såväl som genomgående i gudstjänsten) att det inte handlar om ett personligt framträdande. Predikan syftar till att lyfta fram Guds tilltal till oss idag, det handlar om sådant som kan vara viktigt för församlingen och oss som enskilda kristna. Undervisningen skall mana till handling och ett liv i efterföljd. Därför bör den inrymma också konkreta erfarenheter för att hjälpa församlingen att tänka vidare.

Trosbekännelsen (Credo). Vi har två trosbekännelser som sammanfattar och ger ramen för vår tro: den Apostoliska och den Nicenska bekännelsen. De infördes på 500-talet i mässan för att kyrkan inte skulle gå vilse bland alla möjliga tolkningar (och irrläror). Bekännelsens tre trosartiklar handlar om Fadern, Sonen och den heliga Anden.

Förbön. Vår egen tid med sina behov och sin nöd har plats i församlingens förbön. Vi ber för kyrkan och hennes uppgift och vi ber för våra döpta. Vi tänder ljus och ringer i kyrkklockan i bönen för våra döda och vi ber särskilt för alla som sörjer.

Nattvardens gudstjänst. Ordet nattvard syftar på den sena måltid då Jesus instiftade (grundade) den måltid vi fortfarande firar som höjdpunkt i vår gemensamma gudstjänst. Måltiden kallas ibland för nattvard, den kallas också för kommunion (gemenskapen, cum=med och múnus=gåva) eller evkaristi (lovsägelse). Den inleds med att vi samlar in gåvorna och bär fram bröd och vin.

Nattvarden är himmelrikets måltid firad här på jorden. Människor har ibland uppfattningen att det jordiska och kroppsliga inte har med tro och andlighet att göra. Här blir det tydligt att sambandet faktiskt är starkt. Här möts verkligen himmel och jord, det mänskliga och det gudomliga. I centrum av måltiden finns bröd och vin. Brödet står för allt livsuppehållande, alla livets medel. Mat och kläder, hälsa. När vi delar räcker det åt alla - det handlar om att få leva i försoning och fred med varandra. Om att himmelrikets verklighet skall prägla vår församling och vår värld.

Offertoriepsalm (kommer av att bära fram, erbjuda Offerera). Psalmen handlar ofta om någon viktig aspekt av nattvarden. Bröd och vin bärs fram. Kollekten samlas in.

Kalken avtäcks, bröd läggs upp och vin och vatten slås i kalken. Vatten för att påminna om det som hände vid korsfästelsen då blod och vatten strömmade ur hans kropp och för att visa att Kristus är sann Gud och sann människa. Vi ber att han skall bli ett med oss så att vi skall få del av hans gudomliga natur. Vi har fått allt vi har och är av Gud och ber därför: Herre av Ditt ger vi åt Dig…

Altaret. Altaret står som tecknet på Guds närvaro i vår kyrka och vår gudstjänst. Herrens bord blir nu centrum för skeendet. Det blir en mötesplats för det vi bär fram: bröd och vin – och det vi får ta emot: Kristi kropp och blod. Vi bär fram oss själva, det vi lämnar av kollekt, bröd och vin representerar allt vad vi har och är. Jesus kan ta enkelt bröd och några få fiskar och göra en överflödets måltid – som räcker till för alla.

Om altaret tolkas som Jesu grav symboliserar altardukarna Kristi svepning. När det tolkas som Jesu krubba är dukarna sedda som lindorna åt Jesus.

Lovsägelsen. Vi lyfter våra hjärtan till himlen, vi kommer i hänryckning. Vi ser på varandra, livet och världen med trons hjälp. Hela den himmelska härskaran är här. Prästen uppmanar församlingen: Upplyft era hjärtan till Gud (Sursum Corda). Församlingen svarar med sin villighet att lyfta dem till Herren, det vill säga att öppna sina hjärtan. Församlingen bekräftar att Gud ensam är värd vårt lov.

Här sjungs eller läses ord som följer kyrkoåret. Denna lovprisning fungerar som ett förord (prefation) till instiftelseorden. Orden är kyrkoårsanknutna och tackar och lovar Gud för det som skett genom Jesus Kristus. Ja sannerligen, du ensam är värd vårt lov, allsmäktige Fader, helige Gud. Dig vill vi prisa och välsigna genom Jesus Kristus, vår Herre. Han är det levande brödet som kommit ned från himmelen för att ge världen liv. Den som kommer till honom skall aldrig hungra och den som tror å honom skall aldrig någonsin törsta. Därför vill vi med dina trogna i alla tider och med hela den himmelska härskaran prisa ditt namn och tillbedjande sjunga:

Helig. Vi sjunger nu bibelord i sällskap med himmelska väsen som serafer och med profeter, helgon och martyrer genom historien. Helig, helig, helig är Herren Sebaot, Hela jorden är full av hans härlighet. (Jes 6:3) Lovprisningen sammanfogas med ord från Psaltaren 118:26: Välsignad den som kommer i Herrens namn! Och här hörs också jublet från Jesu intåg i Jerusalem: Hosianna Davids son! Välsignad vare han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden! (Mt 21:9)

Nattvardsbönen. Detta är en lång och rik bön som påminner om hur Gud visar sig barmhärtig och förbarmar sig över människors barn. Vi erinrar oss (anamnes) allt Gud gjort för oss i Skapelsen och i Frälsningen genom Jesus. Gud har slutit ett förbund med oss och gett oss sin enfödde son till frälsning. Vi ber att Anden skall komma (epikles) över oss och våra gåvor av bröd och vin så att vi verkligen ska få del av Kristus själv och det Kristus gjorde för oss.

Instiftelseorden. Genom instiftelseorden kommer dramat till oss, allt det Jesus gjorde för oss blir åskådliggjort. I instiftelseorden finns mönstret för måltiden som firats sedan de första kristnas tid. Jesus tog (offertoriet och tacksägelsen), tackade (prefationen och nattvardsbönen), bröt (brödsbrytelsen) och gav (kommunionen, utdelandet). Prästen får representera Kristus och på plats bryta brödet och dela ut till oss.

Vi lyfter bröd och vin mot höjden (elevation) för att alla skall se: detta är bröd och vin, detta är Kristus närvarande i och under brödet och vinet. Vi upplyfter Kristus, vi upphöjer Gud!

Vår fader (Pater noster). Bönen ”Fader vår” har fått en ny översättning. Nu ber vi om brödet för dagen som kommer. Förr bad vi ”Giv oss idag vårt dagliga bröd.” Denna bön som Jesus lärde sina lärjungar finns i Bergspredikan i Mt 6: 9-13.

Brödsbrytelsen. 1 Kor 10:17: Brödet som vi bryter, ger det oss inte gemenskap med Kristi kropp? Eftersom brödet är ett enda är vi – fast många – en enda kropp, för alla får vi vår del av ett och samma bröd. Brödet som bryts sönder för att delas ut tydliggör hur Jesus Kristus bryts ner på korset för vår skull. När vi får del av honom blir vi tillsammans till Kristi kropp på jorden. Ger en bild av ”Kristi kropps-teologin” hos Paulus och andra: ”Ty liksom vi har en enda kropp men många lemmar, alla med olika uppgifter, så utgör vi, fast många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra…” (Rom 12:4-5)

Fridshälsning. Gå först bort och gör upp med din broder och kom sedan till altaret… Vi räcker varandra handen eller omfamnar varandra – vilket visar att vi kommer utan ont i sinnet. Vi är inte längre främlingar för varandra, vi är en församling som vill leva i fred och frid med varandra och i världen. I österländska kyrkor utväxlar man fridskyss. När Jesus hade uppstått hälsade han lärjungarna med en fridshälsning (Joh 20:19).

O Guds Lamm. (Agnus Dei är latin för Guds Lamm) JOH 1:29: Nästa dag såg han Jesus komma och han sade: Där är Guds lamm som tar bort världens synd… Jes 53:7 Men Herren lät vår skuld drabba honom. Han fann sig i lidandet och öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun.

Kommunionen (av latinets commu´nio som betyder gemenskap)Bröd och vin delas ut. Det kan ske vid altarrundeln eller vid olika stationer i kyrkorummet. Man kan ta emot brödet i sina kupade händer. Antingen doppar man det sedan i vinet eller också äter man brödet och får dricka direkt ur kalken.

Välsignelsen. Vi välsignas med ord från Moses och Arons tid. En förmedling av eller tillönskan om Guds omsorg och nåd. Vår välsignelse kallas för den Aronitiska och hämtas ifrån 4 Mos 6:24. Vid välsignelsen tecknar (av latinets signa´re) prästen oftast ett kors över församlingen. Guds nåd förmedlas.

Slutpsalm. En lovpsalm som också kan lyfta något av dagens tema i kyrkoåret. Psalmer är ofta böner, tack- eller lovsägelse. De kan också fungera som sjungen teologi som i musik och poesi meddelar vad Gud i Kristus har gjort för oss. Guds folk lovar och tackar Gud med sina röster

Procession (Recession, återtåget). Korset går före även vid gudstjänstens slut. Nu för att leda Guds folk ut i världen i tjänst för Gud och medmänniskor. Gudstjänst ska leda till tjänst åt Gud i liv och vardag. Ibland har diakonin (av grekiskan diakoni´a = tjänst) kallats för liturgin efter liturgin (av grekiskans leitourgi´a som innebär offentligt arbete eller tjänst).

Postludiet. Här utförs ett stycke musik som ger oss tid till ytterligare bön och eftertanke innan vi går ut i världen för att bära vittnesbörd i ord och handling.

(sammanställt av Lars B Stenström)

Kyrkans grundplan. Olaus Petri kyrka är byggd i korsform. I kristendomen betyder riktningar och väderstreck mycket. Högkoret ligger i öster - i öster stiger solen upp. Vi tänker oss att Kristus en gång skall komma åter som den uppgående solen. Guds son en gång i morgonglans skall åter komma hit och alla ängslans skuggor flyr och världen fylls av liv ...(Ur psalm 490). Kyrkans huvudingång ligger i väster. Där går en skiljelinje mellan världen och det som representerar himlen. Men även inne i kyrkan går en linje från väster mot öster. En dopfunt nära kyrkan ingång markerar födelsen in i Gudsrikets sammanhang. Dopet blir porten in till gemenskapen i kyrkan. Vår livsväg går allt längre fram till det himmelska och eviga. Vid altaret firas redan här på jorden himmelrikets måltid.

Korstecken. Luther påpekade i Lilla katekesen att: På morgonen när du stiger upp, skall du signa dig med det heliga korstecknet och säga: I Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Korstecknet tecknas med handen på pannan, bröstet, vänster och höger axel. Korstecknet är vår bekännelse till Kristus och det befäster vår samhörighet med Kristus allt sedan korstecknet vid dopet tecknades över oss. Korstecknet kan också hänvisa till Fadern i himlen (pannan), Sonen som stiger ned (bröstet) och Anden som går ut över världen (axlarna).


11 september 2024

Släcka törsten och drunkna?

Ett glas vatten. Finns det något bättre för en törstig människa? Helst ska det vara klart och rent vatten förstås. Helst utan PFAS. Enkla bokstäver som är en rubrik på 10 000 ämnen som man helst inte vill ha i sitt vatten. Och mängder av andra föroreningar. Snart verkar det där glaset vara solkat och törsten tycks avta.

Men en varm sommardag med nytt uppumpat kallt källvatten är vattnet en befrielse. För den som suttit lite länge i solen eller nyss joggat eller spelat kubb. Att få dricka sig otörstig där och då blir en bild att inte glömma. Efteråt hörs det hur gott det var. Ljudet som ofta ljuder då är en utdragen utandning: ahhh!

Går det bra när vi lagar mat att istället för allt möjligt annat bruka selleri, så går det förstås bra att dricka annat, gärna kallt. Varför inte nyblandad saft, någon läskedryck med is i, en skummande lättöl, kylskåpskall förstås. Välj vad du vill. Att släcka törsten är något alla ibland verkligen längtar efter.

I många filmer dricker människor ur fyllda glas. De flesta tänker knappt på glas och dryck som rekvisita i filmer, men de är där för att poängtera något i stunden: avslappnad konversation, småprat runt ett bord eller på en restaurang eller en bar. Eller för att puscha en speciell dryck. Vi påverkas subliminalt. Många som har en dryck framme under TV-tittandet tar själv några klunkar. Själv ser jag avundsjukt på figurerna på skärmen som ledigt kan ta stor klunkar av sina drycker. Själv går det vågor på min hals. Ska jag våga dricka, ska jag låta bli?

Där framför rutan vacklar jag ibland och häller upp och dricker några stora klunkar innan eftertankens så kallade kranka blekhet infinner sig. Krank, var namnet. Den som har restriktioner och bara kan dricka 7-8 deciliter (!) per dag är inte riktigt frisk och måste ha god självkontroll. Därtill ska i den volymen all vätska och fuktighet i mat räknas in. Soppor blir riktigt besvärliga eftersom de kan stjäla nästan hela dagsransonen.

Ibland lyxar jag till det och dricker planerat en mager kopp kaffe till frukost. Tar sedan ett halvt glas vatten till lunch eftersom medicinerna i alla fall måste ner. Men till kvällen! Då unnar jag mig någon enstaka gång en hel välkyld lättöl, 33 centiliter stor. Den dricks i djupa klunkar, men sakta, så hela kroppen får var med och njuta. Några sekunder efter detta himmelska tillstånd klingar välbehaget över och törsten består. Mer, mer, ropar kroppen. Mitt huvud säger nej, men hjärtat vill unna mig ett glas till. Ta ett glas till! På axeln sitter en varnande skyddsängel och säger, drick inte mer, du kan drunkna. Inifrån. 

Utan jämförelser med andras dryckesberoende brottas jag dagligen och stundligen med mitt annorlunda begär att dricka. Här ska sägas nej, tänker jag. Bara lite till, övertalar jag mig själv. Jag kan inte sluta dricka nu. Törsten är förfärlig och jag har bara fått i mig någon ynka skvätt. En mager klunk. 

Tänk att vanligt vatten och lättöl kan locka fram alla helvetets kval. Nåväl, idag ska jag spara det mesta av min ranson till kvällen och jag ska bara äta torr mat, för att till kvällen få festa loss på de ihopsparade 2-3 deciliterna. Nu blir det fest i Kapernaum! Här ska drickas!

08 september 2024

Knytkalas och Potluck!

Knytkalas låter trevligt. Att olika maträtter, ofta grytor, binder oss samman när vi delar med varandra har många varit med om. Svenska Akademiens Ordbok förklarar så här: "KNYT-KALAS. (knyt- 1907 osv. knyte- 1929) [jfr sv. dial. knytegille] (vard.) kalas (l. enklare tillställning) till vilket de olika deltagarna medföra bidrag till förplägnaden (eg. i knyten)". Idag bär vi inte mat i knyten när vi har med oss något sådant till någon annan. Detta gemensamma matlagande på var sitt håll för att sedan föra samman rätterna till en buffé har sedan länge fått konkurrens av catering, som det heter på svenska (?). De som fortfarande ordnar knytkalas ser naturligtvis till att de som kommer har något som de delar och som håller dem samman, en gemenskap som kan delas vid borden.  

Det skulle säkert kunna fungera vid en högtidsdag eller släktsammandragning av något slag. Vid midsommarfesten. Även vid bröllop. Själv har jag varit med om något helt annat, bröllopsgästerna fick betala sin mat. Så kan man också göra?

Hur vanligt knytkalas är idag vet jag inte alls. Lite finns kvar när "de nya svenskarna" delar med sig av sina mattraditioner genom att laga och bjuda på "sin" mat. Men de tröttnar förstås. De som kommer och äter bjuder sällan igen. Motsvarande bjudningar där svenskar lagar t.ex. vra landskapsrätter eller husmanskost finns bara inte. 

KNYTKALAS

Som utbytesstudent i USA fick jag lära mig ordet potluck! Tur med grytan, fritt översatt. Även i Australien arrangeras knytkalas. Särskilt i kyrkorna ordnades det efter söndagsgudstjänsten med viss regelbundenhet potluck-dinners. Församlingsmedlemmarna kom före gudstjänsten med sina maträtter som togs om hand. Efter gudstjänsten var det ett helt gäng som värmde och plockade fram en regnbåge av olika rätter. Oftast mycket festligt och trevligt. Men jag mins inga varningar för sådant som kunde trigga allergier. Jordnötter förekom i alla möjliga rätter.

Sådant som allergier måste man idag ta på största allvar. Så det en gång enkla är mera komplicerat idag, nu när vi vet och kan mer. Men omöjligt kan det inte vara. Bara man ser till att det finns något rikligt och gott för alla. I många föreningar och församlingar har man inte godkända matlagningskök, så catering har blivit lösningen när det någon gång ska ätas mat. Några modiga borde våga återuppliva seden med knytkalaset!

Ett alternativ är att ställa traditionen på huvudet och låta var och en ta med sig sin egen mat. I Aftonbladet beskrivet som det nya knytkalaset. Men risken är att var och en då också sitter för sig och mumsar - anknytningen uppstår knappast på samma sätt. Men i alla fall! Gemensamma måltider med fler som bidrar gör det lite enklare och ganska roligt att träffas och umgås!

KNYTKALAS


05 september 2024

Ovanan att läsa Bibeln

Vanan att läsa Bibeln har blivit en ovana. Norrländskt talat. Bibelstudier är ingen vana alls, längre. Oläst och undanstoppad gör Bibeln ingen nytta. Utan hjälp och vägledning kan det bli onödigt krångligt. Krönikeböckerna är ingen bra start på läsandet. Att börja i Nya testamentet är klokt och då med något av evangelierna. Min egen ingång var Lukasevangeliet och Johannesevangeliet. När jag sedan som riktigt ung hamnade i Romarbrevet, efter att ha läst det händelserika och spännande Apostlagärningarna, blev det svårt att hänga med i svängar och resonemang. 

Läsarna, som väckelsefolket benämndes, gjorde Bibeln till en viktig bok i familjerna. Ytligt sett blev frikyrkorörelsen ett sätt att ta tillbaka bibeltolkningen från präst och predikstol. Människor uppmuntrades att läsa själva och bilda sig en uppfattning om vad Guds vilja med oss människor var. De egna pastorerna knuffades dock inte bort från sina talarstolar, så alldeles själv var det få som läste.

En populär psalm i psalmboken är Se, jag vill bära ditt budskap, Herre. Den kom att sjungas ofta, särskilt bland yngre på kyrkliga möten och läger, men även vid konfirmationer. Den är fortfarande populär även om den inte hamnar på listor över de populäraste psalmerna. När den sjungs blir psalmens text och budskap utmanande!

Vi som sjunger vill, om vi stämmer in i texten, bära Herrens budskap och förkunna Guds ord! Viljan kan tändas och finnas, men utan en läst Bibel och en tro blir det oöverstigligt att göra orden till verklighet. Versen fortsätter med att vi ber: "låt ditt ord i mitt liv få råda, att andra där din kärlek kan se..." En önskan är att denna afrikanska psalm skulle få oss att, så snart vi kommit hem, leta fram Bibeln ur bokhyllan och börja läsa. Men så stark är sällan kopplingen att ord genast blir till handling. Den psalmen om någon borde ändå kunna förvandla flera av oss till nutidens läsare. Därtill är den en bön som tål att läsas och bes med tanken: om Guds ord råder i våra hjärtan syns hans kärlek genom oss och hans vilja sker.

Se, jag vill bära ditt budskap, Herre, av hjärtat sjunga ditt lov och pris.
Med glädje vill jag ditt ord förkunna, som gör den svage vis.
Gud, låt ditt ord i mitt liv få råda, att andra där din kärlek kan se.
Ja, låt ditt ord i mitt liv få råda, då kan din vilja ske.

Ty om ditt ord med mitt liv jag döljer, jag döljer livet
som du oss ger, som Jesus kom att oss uppenbara,
då han till oss steg ner. Gud låt ditt ord...

Gud, låt oss känna din Andes ledning, så att vi vet att
din väg vi går. Låt elden brinna i våra hjärtan,
till dess vi målet når. Gud, låt ditt ord
...

03 september 2024

Psalmboken som bönbok

Den svenska psalmbokens ställning som folkbok är, om inte alldeles försvunnen, starkt försvagad (notera ordkombinationen). Under min uppväxt var det ännu vanligt att människor läste i sin psalmbok bittida och sent, som en enkel morgon- eller aftonbön. Den vanan hör vi sällan om idag. Psalmböckerna har sedan slutet på 1600-talet haft betydande inverkan på fromheten i landet, det svenska språket och som litteratur. Den betydelsen kommer vare sig den nuvarande eller kommande psalmboken dessvärre att få.

Psalmboken har under generationer varit en flitigt nyttjad bönbok. Säkerligen har Psaltarens oförlikliga psalmer varit stilbildande och förebild i många psalmböcker världen över. Bland psalmerna i kyrkornas psalmböcker har åtskilliga formulerats som direkta böner. Andra har berättat bibelanknutet eller varit teologiska och poetiska framställningar av kyrkans tro, s.k. sjungen teologi.

Vore det inte hög tid att uppliva bruket av psalmer som böner? Enskilt, i andakt och gudstjänst. I veckomässor finns ofta en stund för förbön. Då vore det bra att även låta församlingen slå upp psalmen och ljudligt be med genom att man gemensamt läser, dvs. ber, en psalm. Om det känns en smula ovant och osäkert kan den trinitariska psalm 20 fungera bra som en början. 3 verser kort, koncentrerad och innehållsrik: 

1.
Helige Fader, kom och var oss nära,
Låt oss förnimma kraften av din lära;
Du, som kan giva mer än vi begära,
Hör oss, o Fader.

2.
Jesus, var när oss, du, som dog för alla;
Frälsning beskär oss; hör, vi dig åkalla.
Led oss och bär oss, att vi ej må falla;
Du är vår starkhet!

3.
Helige Ande, som i sanning leder,
Himmelska duva, sänk i dag dig neder;
Helga, välsigna varje själ som beder.
Amen, ja, amen!

Vanligtvis ber vi, riktar vår bön till och genom Jesus Kristus, vår Herre. Böner till Gud, Fadern är också ganska vanligt. Vi är mera obenägna att be till den Heliga Anden. I psalm 50, Kom, Skaparande, Herre god, erbjuds en sådan möjlighet med ord som ljudit sedan 1000-talet och då på latin. Den sjungs ofta i sin latinska form vid prästvigningar, Veni Creator Spiritus. Den psalmen kan fungera som bön, sjungen eller läst, liksom psalm 51, Kom, helge Ande, Herre Gud.

Idag blir avrundningen några ord ur psalm 51:3: Du helga eld, all världens tröst, låt kärlek brinna i vårt bröst. Du gode Ande, giv oss stöd, och himmelskt mod i jordisk nöd...