Vad visste Jesus om gängkriminalitet? Förmodligen ingenting alls. Ändå finns det upplysningar att hämta hos honom som är relevanta idag. När 12-13-åringar begår brott, skjuter, lemlästar och döda har de ett eget ansvar. Men anstiftarna som kallblodigt använder barn som ombud och utförare ska inte gå fria! Det är som om Jesus har tänkt på denna galna rollfördelning där vuxna besudlar och förstör barn.
I Matteusevangeliet undervisar Jesus på följande sätt:
"Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. Ve dig, värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer." Samma tanke återges på följande sätt i Lukasevangeliet kapitel 17: "Han sade till sina lärjungar: »Det är oundvikligt att förförelserna kommer, men ve den genom vilken de kommer. Det vore bättre för honom att ha sänkts i havet med en kvarnsten om halsen än att kunna förleda en enda av dessa små."Hur stort ansvar som ligger på de vuxna brottslingarna kräver an avvägning, men med en enkel måttstock är anstiftarna lika skyldiga till dåden som utförarna. Det må gälla de kriminella gängen, miliser, privatarméer och andra. Därför att sammanhang och kontext viktigt att utreda när förövarna ställs till svars så att alla skyldiga blir lagförda!
Frågan om den fria viljan dyker genast upp. Det vore lätt att nyttja tankar om den av synden trälbundna viljan för att förklara alla möjliga mänskliga beteenden, ja, till och med brott. Men det blir en bortförklaring om den relativt fria och egna viljan inte tillmäts betydelse. Det är möjligt att välja ett liv som strävar efter att präglas av medmänsklighet och kärlek, det är möjligt att välja ett liv i Kristi efterföljd på samma sätt som det är möjligt att välja brottets bana där respekt för andras liv och lycka sorterats bort.
Dagens teologer har ett och annat att ta itu med när det gäller ansvar och fri vilja andligt och världsligt...