20 juli 2010

Orden som försvann

Orden som försvann, har någon hört dem användas på senare tid? Kom de ur bruk eftersom de inte längre uppfattades som giltiga och inte längre kan beskriva något som verkligen sker? Försvann de därför att vi vände dem ryggen? Tappade vi teologin som kunde tolka livet och göra orden greppbara? Blev de medvetet utrensade?

När hörde någon senast att man i Svenska kyrkan:

Kom till tro?

Blev frälst?

Blev kristen?

Omvänd?

Fann Jesus?

Fick ett nytt liv?

Blev född på nytt?

4 kommentarer:

  1. Jag räknar kallt med att få höra de flesta av begreppen på OAS sommarmöte i Borås som jag tänkt besöka för första gången i veckan.

    Men visst, de beskriver ju en radikal, omskakande och omvandlande tro som jag ofta kan uppleva är satt på undantag inom SvK. Som om att vi är rädda att tappa ansiktet inför varandra.

    SvaraRadera
  2. Så kan jag också tänka. Men än mer, som om vi förlorat själva grundengagemanget, det som ytterst är angeläget, i kristen tro. Och den kristna tron har blivit en idé bland andra, som man kan ha eller mista.

    Inför omvärlden ter denna vilsenhet sig obegriplig. Man förstår där bättre än många inom kyrkan gör, att något går förlorat när man lämnar kärnan, det radikala, och reducerar kristendom till olika inomvärldsliga målsättningar, till ordinär social omsorg och tillkämpad mysighet...

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag tror det är absolut avgörande att man möter Jesus, så försöker jag som präst att på olika sätt ge uttryck för just frälsning, omvändelse vilket ord som nu passar i sammanhanget.

    SvaraRadera
  4. Ja, hur viktigt är inte mötet med den levande Jesus?

    Själv sprungen ur frikyrkorörelsen har jag fått kämpa en hel del med att ge känslan och upplevelsen av mötet med Gud sin rätta vikt och plats. Jag har blivit bränd och fått inse att känslor är en dålig grund att bygga ett kristet liv på. Samtidigt kommer jag inte ifrån hur viktigt det ändå är att verkligen få uppleva ett Gudsmöte och att, åtminstone för ett litet ögonblick, klart få se och erfara Guds obegripliga kärlek. Att tron förvandlas från ideologi till levande verklighet. För mig skedde det rätt dramatiskt, men det finns säkert andra sätt.

    SvaraRadera