2007 fick jag in en
artikel i Svenska dagbladet med kritik mot de politiska partiernas makt
inom Svenska kyrkan. Ett inlägg som sedan föranledde en diskussion i Nerikes
Allehanda. När artikeln i NA publicerades dröjde det inte länge förrän flera både
ilskna och ledsna kyrkopolitiker hörde av sig. De menade att jag
misstänkliggjorde dem och for med osanning. De var minsann inga politruker
eller partigängare som lydigt gjorde vad man sa åt dem. De var kristna
människor som tog ansvar. Hur kunde jag ge mig på dem?
Jag invände att de kunde väl då gå i svaromål och förklara
hur de kunde få ihop sin privata kristna tro med uppdraget att representera
sekulära, världsliga om man så vill, partier i en kyrka där Guds heliga ord, tro,
bekännelse och lära, ska stå i centrum. Men nej de ville inte. De var ganska
nöjda med att känna sig missförstådda, kränkta och baktalade. Det är
problematiskt om partiernas kyrkopolitiker reducerar den brist i organisation
och system jag pekat ut till personfrågor. Man borde kunna diskutera kyrkan på system-
och organisationsnivå med kyrkopolitiker från politiska partier.
Sedan kan man inte komma runt att det naturligtvis också
handlar om personer. Att många aldrig ens kritiskt reflekterat över vad det innebär
att religiöst neutrala politiska partier i kraft av det försteg deras
partiapparater ger i kyrkans val är mer än bekymmersamt. Hur kan de rättfärdiga
att enbart kristendomen och dessutom bara Svenska kyrkan ska åtnjuta deras
insatser om det nu är så rätt och viktigt med partiers roll?
Vad jag skrev i NA? Här ett citat:
Det man måste förklara är varför politiska
ideologier ska styra en kristen kyrka. Ska verkligen teologi, tro och kyrka
styras av partipolitik? En evangelisk luthersk kyrka borde ju först och främst
styras med inspiration från Guds ord och bekännelseskrifterna, eller hur?
Problemet jag pekat ut är att partier har en uppfattning när man framträder i Svenska kyrkan och en annan i kommun och riksdag. Hur får partierna ihop det att ena dagen arbeta för tron på Jesus och nästa dag vara neutrala? Varför vill partierna styra kyrkan och utveckla uppgifter som att fira gudstjänst och missionera, när de i nästa sammanhang inte känns vid gudstjänst och mission?
Partierna ansluter sig i kyrkan till formuleringar som ”syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas”. Samtidigt uppträder de utåt mot allmänheten som vore de livsåskådningsmässigt neutrala. Kan politiska partier äta kakan och ha den kvar? Kan partier samtidigt företräda tro och icke-tro? Hur står man ut med att gång på gång byta kyrkans trosmantel mot neutralitetens sekulära kappa? Vi borde inte tolerera att partierna med fingrarna i kors bakom ryggen fattar beslut i kyrkan. Ett sådant beteende är inte trovärdigt. I ett mångkulturellt och multireligiöst samhälle är det oacceptabelt.
Problemet jag pekat ut är att partier har en uppfattning när man framträder i Svenska kyrkan och en annan i kommun och riksdag. Hur får partierna ihop det att ena dagen arbeta för tron på Jesus och nästa dag vara neutrala? Varför vill partierna styra kyrkan och utveckla uppgifter som att fira gudstjänst och missionera, när de i nästa sammanhang inte känns vid gudstjänst och mission?
Partierna ansluter sig i kyrkan till formuleringar som ”syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas”. Samtidigt uppträder de utåt mot allmänheten som vore de livsåskådningsmässigt neutrala. Kan politiska partier äta kakan och ha den kvar? Kan partier samtidigt företräda tro och icke-tro? Hur står man ut med att gång på gång byta kyrkans trosmantel mot neutralitetens sekulära kappa? Vi borde inte tolerera att partierna med fingrarna i kors bakom ryggen fattar beslut i kyrkan. Ett sådant beteende är inte trovärdigt. I ett mångkulturellt och multireligiöst samhälle är det oacceptabelt.