I perioder har man i kyrkliga sammanhang med uppskattande
ord beskrivit vad man menat vara ett afrikanskt sätt att fatta beslut. Modellen
har varit byn där man samlats i skuggan under ett stort träd. Där har alla fått
säga sin mening. Samtalet har pågått till man nått fram till ett gemensamt
beslut – ett samstämmigt beslut som uppnåtts genom konsensus. Man har talat
tills man hittat en lösning alla kunnat förenas runt.
I den mera påtagliga verkligheten hemmavid har istället majoritetsbeslut
med överkörning av minoriteter blivit det vanliga. Ingen av de styrande verkar riktigt
inse och förstå värdet av att finna gemensamma lösningar. Med en sådan metod
försvagas också sammanhållningen och lojaliteten inom kyrkan. Den som gång
efter annan blir överkörd, marginaliserad och negligerad förlorar både lust och
förmåga att vara lojal med den ordning som råder.
Biskoparna borde besinna detta faktum. Episkopéuppgiften
rymmer inte bara tillsyn. Men för många är det den relation man mestadels tycks
ha med biskopsämbetet. En biskop ska också både främja och uppmuntra. Viktigast
av allt är nog biskopens funktion att hålla samman kyrkan, att vara dess
synliga uttryck för enhet inom kyrkan. Särskilt när denna enhet hotas eller
saknas blir biskoparna kallelse att hålla samman kyrkan viktig. Dessvärre har
denna sida av uppdraget tonats ner till förmån för en funktionalistisk
hållning. När biskoparna blir kittet som ska hålla apparaten igång genom sina beslutsfunktioner
i den kyrkliga apparaten blir enhetsuppdraget tolkat utifrån majoritetens
ståndpunkt. Minoriteter lyssnas inte på något meningsfullt sätt till och hänsyn
tas sällan. Majoritetens rätt och de starka korporationernas inflytande har ersatt
enhet och gemenskap.
Beslutet i handboksfrågan har blivit ett exempel på hur
snett det kan gå om man inte orkar eller vill ta hänsyn. Redan från början
uteslöts den liturgisk expertis som var mest förtrogen med mässans utformning och
historia. Det är ett talande tecken när Christer Pahlmblad hölls utanför. Han
ville generöst nog ändå ge ett bidrag vilket blev en bok Mässa för enhetens
skull. Där ger han ett ovärderligt bidrag som såvitt jag förstår lämnats
helt åt sidan. Alla känner vid det här laget till den musikaliska expertisens
invändningar och kritik. Dessa båda exempel demonstrerar oviljan att finna en
handbok där man strävat mot ett enhetligt uttryck för kyrkans mångsidiga och
rika liturgiska bidrag och arv. Nu riskerar handboken istället att bli ett
senkommet påbud för att tvinga in de olika traditionerna i former kring vilka
ingen konsensus råder. Det är en annan slags enhet än den som uppnås genom
strävan och vilja att hålla samman utifrån ord och sakrament!
Min oro är att den majoritetskultur som råder har ersatt
lyhördhet och lydnad för Guds ord med att vinna strider och behålla makt,
snarare än att finnas enhet i Jesus Kristus och att söka efter Guds vilja för
och med Svenska kyrkan. Om den slutsatsen stämmer kan var och en själv
undersöka utifrån hur det kristna livet beskrivs av de nomineringsgrupper som styr
och bestämmer i Svenska kyrkan och vilka ansträngningar som läggs på att
lyssna, ta hänsyn och nå konsensus.