Inte kunde jag undanhålla ännu ett kort där Bibeln står i centrum. Det finns en hel uppsjö liknande kort. De flesta som jag har är publicerade med ensamrätt för "Örebro Konstförlag". Här är det regelrätt fotografier där motivet är rejält arrangerat. Bilderna är tagna av fotograf Eric Sjöqvist, signaturen ES, från Örebro, som har fotograferat åtskilliga missionärer och förvandlat bilderna till vykort. Ett finurligt sätt att förstärka stödet för missionen och missionärerna.
Fler av hans bilder kan beskådas här på sidan Rötter.
I en gudstjänst från Åmål i SvT kunde man höra en text läsas ur Barnens Bästa Bibel som är nyutkommen och på detta sätt blev framlyft och "marknadsförd". Om den förtjänar det eller ej vet jag föga. Men när man ser de haltande praktikerna inom public service blir man konfunderad. I somliga program dimmar man eller klistrar över varumärken, men det sker slumpvis och helt inkonsekvent. I andra program, särskilt förekommande i sportprogram orkar man helt enkelt inte med uppgiften eftersom reklamen finns precis överallt: på skidor, mössor, tröjor, backdrops vid intervjuer, på arenornas väggar och sarger, i is, etc osv.
Kortet till vänster kan naturligtvis också uppfattas som en reklambild om än inte för ett varumärke. Bibelläsning kan vara värd en bild, tänker jag så här på Annandagen. God fortsättning!