Stat och kommun ska vara
livåskådningsmässigt neutrala och sekulära. Som sådana tillämpar de i realiteten en
praktisk ateism. Begrepp som demokrati, rättvisa och medinflytande räcker i
längden inte som grundvärden även om de hyllas som gemensamma samhällsideal.
Det krävs ett helt system av övertygelser och föreställningar om man ska kunna
förhålla sig till de mera grundläggande frågorna om vad som är rätt och fel,
gott och ont, sant eller falskt.
Religionen fungerar i många samhällen som stabiliserande system med sin systematiserade och teologiska tradition av etisk-moralisk vägledning och tolkning. Så har Svenska kyrkan och trossamfunden inte sällan fungerat som moralisk-etisk motor. Alltså mera proaktiva än reaktiva. Samtidigt förknippas kyrkorna ofta, särskilt synligt i media, med ett fördomsfullt, dömande och inskränkt moralistiskt synsätt. I vårt land finns ännu en ganska stabil gemensam bottenplatta av värden och normer att stå på. Men om religion och tro visas bort till en privat sfär, då förloras ett viktigt perspektiv, ett bidrag till samhällsbygget försvagas och blir ohört.
Religionen fungerar i många samhällen som stabiliserande system med sin systematiserade och teologiska tradition av etisk-moralisk vägledning och tolkning. Så har Svenska kyrkan och trossamfunden inte sällan fungerat som moralisk-etisk motor. Alltså mera proaktiva än reaktiva. Samtidigt förknippas kyrkorna ofta, särskilt synligt i media, med ett fördomsfullt, dömande och inskränkt moralistiskt synsätt. I vårt land finns ännu en ganska stabil gemensam bottenplatta av värden och normer att stå på. Men om religion och tro visas bort till en privat sfär, då förloras ett viktigt perspektiv, ett bidrag till samhällsbygget försvagas och blir ohört.
Förmodligen
drivs idéerna om religion som en privatsak av en abnorm rädsla för att det även
hos oss i Sverige rent av skulle kunna bli som i Iran. Med ett prästerskap som
lagt sin förtryckande hand över hela samhället. Det extrema exemplet frammanas
som vore det typiskt för religionen.
Betrakta Svenska kyrkan. Många av kyrkans anställda, bland andra
diakoner, pedagoger och präster arbetar tillsammans med många volontärer bland människor i stor utsatthet. Man
arbetar på sjukhus och inom fångvården eller bland de unga, till exempel bland
studenterna. Många möter de mycket gamla och besöker hem och institutioner. Om
den erfarenhet och kunskap man samlat inte fick vara med och påverka samhällets
utveckling - tystades en viktig aktör.
I välfärdens Sverige bor
alltfler för sig själva. Hälften av alla hushåll är ensamhushåll. Det betyder
inte att vi tappat alla nära relationer eller täta vänskapsband – men lägg till
en ständigt ökande rörlighet i befolkningen. Det urbaniserade Sverige för med
sig fler korta och mera ytliga kontakter, någon har kallat det för en
trivialiseringsprocess. Kyrkans anställda och frivilliga arbetar uthålligt bland
de äldre och kan där se många exempel på en sådan social avskurenhet eller
isolering som ett allvarligt och växande problem. Slusatsen är given: återupprätta gemenskapen och bryt den ofrivilliga isoleringen!