Den 19 januari skrev domprost Mats Hermansson ett inlägg på
facebook. Han sa sig ha läst några kultursidor och debattartiklar där det
hävdades att Svenska kyrkan bara ägnade sig åt politik. Den kritiske läsaren
kan fundera över hur ordet ”bara” förändrar betydelsen av ett påstående. Ordet får
i detta sammanhang innebörden att kyrkan uteslutande eller enbart ägnar sig åt
politik eller politiska utspel. Mitt intryck är att artiklar som varit
kyrkokritiska har handlat om att kyrkans huvudbudskap, om tro, syndaförlåtelse
och frälsning och att uppdraget att fira gudstjänst, undervisa, bedriva mission
och diakoni ofta kan framstå som en bisak när Svenska kyrkan agerar.
På fråga vilka han avsåg svarar Mats att han inte kommer att
berätta vilka tidningar eller skribenter han läst…
Sedan räknar Mats Hermansson skickligt upp en rad saker som ”vi”
(i kyrkan) gör. Äpplen och päron om vartannat. Han undrar vad i denna uppräkning som är utspel och vad som är
det kristna budskapet:
- vi ber för rättvisa och rättfärdighet.
- vi delar brödet så det räcker åt alla
- vi står upp för allas lika värde
- vi engagerar oss för utsatta kvinnor
- vi ordnar natthärbärge åt hemlösa
- vi ber för fred i Mellanöstern
- vi verkar för dialog i socialt utsatta områden
- vi samlar in pengar för att stödja utsatta
- vi följer med den utförsäkrade till socialen
- vi samlar in namnunderskrifter till stöd för
barn på flykt
Mm - och vi tror och hoppas på Gud som skapat hela härligheten.
Kan någon hjälpa mig sortera?
- vi delar brödet så det räcker åt alla
- vi står upp för allas lika värde
- vi engagerar oss för utsatta kvinnor
- vi ordnar natthärbärge åt hemlösa
- vi ber för fred i Mellanöstern
- vi verkar för dialog i socialt utsatta områden
- vi samlar in pengar för att stödja utsatta
- vi följer med den utförsäkrade till socialen
- vi samlar in namnunderskrifter till stöd för
barn på flykt
Mm - och vi tror och hoppas på Gud som skapat hela härligheten.
Kan någon hjälpa mig sortera?
Så långt Mats Hermansson. Listan låter imponerande och kan ge
intryck av att vara heltäckande med exempel från allt det kyrkan gör. Listan
kan förstås problematiseras. Hela härligheten, den som Gud skapat, skulle ju kunna inkludera allt det som
kyrkan politiskt vill motverka: hemlöshet, kvinnoförtryck, krig i Mellanöstern
etc. Men det menar nog inte Mats Hermansson även om det i kyrkohistorien har
funnits åsikter om att allt av både gott och ont har Gud som upphov och ursprung…
Man skulle naturligtvis kunna tillfoga andra inslag i kyrkans
liv om man ville göra listan mer rättvisande. Här bara några enkla tillägg:
Politiska partier sitter i de flesta av kyrkans beslutande
organ på alla nivåer.
Kyrkans representativa demokrati låter de förtroendevalda
representera parti men inte församling.
Kyrkopolitiker från sekulära partier har starkt inflytande
över biskops- och andra tillsättningar.
De beslutar i kyrkomötet om kyrkans lära t ex genom kyrkans
böcker.
De kyrkopolitiska grupperingarna hävdar att kyrkan inte ska
agera partipolitiskt.
Samma grupper försvarar att kyrkan ska agera politiskt.
Teologiska eller bibliska argument används sparsamt, om alls,
när kyrkan t ex genom sin kyrkostyrelse skriver remissvar eller agerar i samhällsfrågor.
Kyrkklockor har ibland använts som ljudlig protest och för
att försvåra för högerextrema grupper att använda sin yttrandefrihet.
Så visst agerar kyrkan politiskt och ibland även tydligt
utifrån partiintressen. Att det innebär att det förekommer politiska utspel är
därför inte så kontroversiellt. Däremot kan det sakpolitiska innehållet behöva diskuteras. Hur har man nått fram till vad kyrkan som ett trossamfund egentligen bör hävda?Bygger det på allmänna föreställningar eller har det sitt ursprung i Skrift och tradition?
Särskilt problematiskt är att
ansträngningarna för att väcka tro och att missionera och undervisa om vad
kyrkan tror, lär och bekänner tycks vara synnerligen lågprioriterade!