Hos Kyrklig samling på nätet finns en imponerande dokumentsamling över betydande kyrkliga frågeställningar och händelser. Alla borde besöka den ambitiösa och imponerande sida. Aktuella kommentarer till kyrkligt liv står mestadels Dag Sandahl för genom sina Dagsländor. Sandahl är präst, forskare och författare med åtskilliga verk på sin bibliografi Jag läser Dagsländorna mestadels med behållning även om Dags kritiska intellekt och ironiska sinnelag tycks ha förpassat en hel del glädje och uppskattning till sidlinjen. Hans kyrkokritik är aktuell, intressant och ofta berättigad. Kanske för att det är lätt att stämma in i ifrågasättandet t. ex. av storskalighet, av samhällsreligion som breder ut sig, även inom kyrkan och av vilka intressen som styr kyrkan och kyrkliga beslut.
Nu och då dyker marxisten och filosofen Louis Althussers tankar om ideologiska statsapparater upp. Göran Therborn skrev en introduktion till teorin om ideologiska statsapparater i Zenit nr1, 1973. Efter introduktionen publicerades en text av Althusser om dessa statsapparater. Dessa texter är värda att ägna lite tankemöda åt. Man blir inte marxist genom att läsa honom, men hans materialistiska syn på samhälle och ideologier får läsarna att försöka tänka över och se vad som sker i det som synes ske. Vilken roll spelar institutionerna i ett samhälle, vad motiverar dem och vad blir resultat av deras verksamheter reellt och tankemässigt?
I dagens Dagsedel skriver Sandahl: "Ideologisk fostran sker genom ideologiska statsapparater; skola, kyrka, idrottsrörelse, subsidieberoende ”folk”-rörelser, media förstås. Den ideologiska kontrollen är rotfruktshård (morötter är rotfrukter) eller sker med den piska, som ger avtryck i plånbok eller i förlorad arbetsglädje genom lönesättning, pension, begränsade arbetsuppgifter samt självfallet genom idiotförklaringar – argumentet att det de refrraktäras meningar bottnar i okunskap/dumhet." Detta är en tydlig referens och bearbetning av Althussers tankar.
Therborn menar i sin artikel att Althusser inte är så enkel att läsa och förstå: "Att läsa Althusser är vanligen inte särskilt lätt. Dels är de problem han tar upp ofta mycket komplicerade, dels skriver han ofta på ett filosofiskt språk, som är svårtillgängligt för många av oss. Det är lättast att läsa och begripa Althusser, om man läser honom i relation till specifika analytiska problem". Och det är så Dag Sandahl gör, kopplar de ideologiska statsapparaternas funktion (t.ex. kyrkans) att befästa rådande ideologier och normer till nuvarande situation.
Intressant är att enligt Althusser ersattes kyrkans ideologiska funktion tidigt av skolan, det är där man numera får lära sig hur man ska vara, tänka och göra. På så sätt har skolan blivit det sekulariserade samhällets kyrka där normer, livsåskådning och elevens plats i samhället stadfästs. Fast ska man tro aktuell kritik av den svenska skolan är även skolan på väg att tappa delar av denna sin roll. Kan den digitala världen, med AI och sociala medier ha börjat undergräva de gamla institutionerna och deras betydelse?
I kyrkan kvarstår ett problem. När kristen tro förvandlas och blir till religiös överbyggnad är det i vårt samhälle förmodligen en reflex förorsakad av kyrkans marginalisering. Det är inte där samhället reproduceras och rådande ideologi lärs ut, om vi ska tro Althusser. Lätt är ändå att konstatera trons försvagade ställning och en begynnande inre sekularisering. Reducerad och förenklad till huvudsakligen människovärde, värdighet, humanitet, medmänsklighet och god vilja förloras det som är hjärta och kärna i kristen tro. Det blir religion och inte kristen tro, om jag förstår Dag Sandahl rätt. Tron tonas ner och mötet med Kristus som förlåter och räddar oss, dopet och nattvarden som Guds handlingar med oss, vi som nutida utsända lärjungar och efterföljare bleknar väsentligt.
Nåväl, jag är inte klar med dessa frågor. Måste fortsätta läsa och reflektera...