Vi upplever
just nu en förskjutning i relation till kyrkans traditionella lära hos en
del av det svenska folket. Av tradition har allmänna förändringar i synen på
värderingar och tro ett samband med synen på döden och de döda.
Så skriver biskop emeritus Bengt Wadensjö i sin artikel i SvD om reinkarnationstro
Den har blivit rejält kritiserad av skribenter hemmahörande i olika av kyrkans
traditioner. Att det sker förändringar i synen på kyrkans lära är inte något
sentida fenomen. Redan de allra tidigaste kyrkomötena gjorde upp med alla
möjliga sorts avvikelser och påfund som trängt sig in i kyrkan.
Summariskt försöker Wadensjö teckna förändringen i synen på döden och de
döda som de senaste hundra åren blivit allmänna: kremation och avskaffande av
dödsstraff samt att de som tagit sina liv tillåtits bli begravda i vigd jord. Att
det skulle innebära en mer genomgripande förändrad syn på döden och de döda
lyckas Wadensjö inte övertyga om. Han fortsätter: Den nya synen på döden har också påverkat
begravningsgudstjänsten. Begravningar, som ännu för en generation sedan kunde
vara veritabla orgier i tårar och sorg för en hel bygd, håller nu snabbt på att
utvecklas till en ljus hyllning till livet. Den erfarenheten tror jag inte
han delar med många. Möjligen kan det
stämma att en hel bygd inte längre finns med, eftersom många begravningar
blivit mer av en angelägenhet för familjen, de allra närmaste
Wadensjöpresenterar resultatet av några
undersökningar som sägs visa att en
tredjedel av svenska folket som helhet och mer än två tredjedelar av landets
ungdomar tror på en reinkarnation, en själens återfödelse i en ny kropp.
Här kan det nog råda förvirring om hur man ska tolka resultaten. I Demoskops
undersökning är en av många sammanfattande slutsatser att en femtedel av befolkning,
till skillnad från Wadensjös påstående att en tredjedel tror på reinkarnation. Drygt en
tredjedel tror på liv efter döden och en odödlig själ. En dryg tredjedel tror
på paranormala fenomen och en dryg fjärdedel på telepati. Cirka en femtedel
tror på att döda människor kan kontakta levande och på reinkarnation.
Då vet man också att i en sådan stor undersökning som det gäller här med
närmare 3000 tillfrågade om en mångfald företeelser så är det svårt att veta i
vilken mening man tror. Är det en åsikt, en förhoppning eller en djupt grundad
övertygelse?
Wadensjö är inte buskablyg. Han skruvar till det så att de som i någon
mening tror på reinkarnation därmed ger den kristna tron en ny tolkning jämfört med det traditionella synd- och
förlåtelseparadigmet. I Demoskops undersökning som den redovisas på nätet
är det svårt att finna något stöd för en sådan slutsats. Det är Wadensjö som
tänker så, knappast undersökningens reinkarnationstroende. Han fortsätter dra
slutsatser: Domen över det enda jordiska
livets misstag ersätts av en tro på själens eviga gemenskap med Gud och en
vandring mellan den andliga och den materiella världen. Nästan tvåtusen års
predikan om ett individuellt sonande av personliga synder ersätts med en tro
på ett liv före detta livet och synen på varje liv som en utveckling. Wadensjö
spekulerar fritt om vad en ”kristen” reinkarnationstro skulle betyda. Någon
sådan återvinnings och återbrukstanke ryms inte, finns inte, i den kristna tron
vilket gör spekulationer till fria fantasier! Hans bibelexempel är tolkade
långt över texternas bristningsgräns.
Varför den som tror på reinkarnation alls skulle vilja laborera med den
kristna trons frälsningsbegrepp och omtolka det kristna budskapet utrett och
uttytt, traderat och överlämnat under mer än tusen år i vårt land står
oförklarat. Den som tror på reinkarnation kan naturligtvis snickra ihop sin
egen livsåskådning bäst man gitter, som vore det bitar i ett religionernas och livsåskådningarnas
legobygge där man bygga nästan vad som helst. Men ska man göra föreställningar om
reinkarnation rättvisa bör man åtminstone ha ett förhållande till
reinkarnationslärornas ursprung och någon slags redbar tanke kring hur det går
till och om det finns ett syfte, som att bli upplyst på sin väg till Nirvana.
I radio har Wadensjö tonat ner sitt budskap och sagt sig mest vilja
åstadkomma en dialog med reinkarnationstron. Hur det ska låta sig göras när
dessa övernaturliga föreställningar saknar någon utvecklad och erkänd systematik
för sitt tänkande utan mest verkar handla om önskan och förhoppning. Inte
heller är den folkliga reinkarnationstron samlad så att den kan föra en
officiell dialog t ex med kyrkor eller Sveriges kristna råd.
Om jag alls ska nämna något positivt med
Wadensjös debattinlägg är det väl att det synliggör hur försök görs att på
olika sätt vill förändra den kristna tron så att den blir något annat. Argumentet
att tron ändrar sig med tiden och att man därför måste stå öppen för allt möjligt
är svagt. All förändring är inte av godo. Det är därför lärostrider böljat och de
stora ekumeniska kyrkomötena samlat sig till teologiska avgränsningar och
avgöranden. Tro, bekännelse och lära hör i den kristna kyrkan oupplösligt
samman med kyrkans tvåtusenåriga apostoliska och allmänneliga (katolska) tro.
Reinkarnation i kristen tro? Nej tack! Vi nöjer oss med inkarnationen!