Käre fader i din himmel
du som alltid hjälper mig.Vart jag går i världens vimmel
hör min bön som söker dig.
Hjälp mig leva dig till ära
hedra Sverige, mor och far.
Min och andras bördor bära
hjäp mig lyda scouters lag.
En ny version har formulerats
av Caroline Krook:
Livets Gud, som
söker alla
du som ser till var och en,
till vad än du vill mig kalla
är jag redo bli din vän.
Tack för staden och naturen
och för glädje varje dag.
Tack för människor och djuren.
Hjälp mig följa scouters lag.
du som ser till var och en,
till vad än du vill mig kalla
är jag redo bli din vän.
Tack för staden och naturen
och för glädje varje dag.
Tack för människor och djuren.
Hjälp mig följa scouters lag.
Politikerna i
diskussionen (David Lega, KD, och Daniel Bernmar, V) var tydliga med att man ur
kommunal synvinkel behöver skilja på aktiviteterna och på den regelrätta
religiösa verksamheten. Diakonalt arbete sett som utåtriktat socialt arbete
nyttigt för samhälle och kommun kunde tänkas få uppbära bidrag. Däremot kunde
man inte tänka sig ge till den religiösa verksamheten.
Synpunkterna
mötte motstånd eftersom man knappast kan ta bort själen ur kyrkors verksamhet.
Kyrkor kan inte förvandlas till kommunala stödtrupper med aktiviteter som
frigjorts från kyrkans och församlingens drivkrafter! Lektor Joel Halldorf och generalsekreterare
Carin Dernulf var mycket tydliga med att i framtiden behöver stat och kommun
övervinna sin beröringsskräck och istället se till helheten av de insatser som
sker. Gynnar de ett gott samhälle, är de gemenskapsbefrämjande, så kan de inte
uteslutas från samtal och samverkan enbart för att de klassats som ”religiösa”.
Steget från
statskyrkan och dess roll som officiell religion till dagens mångreligösa
palett med allt starkare offentliga gränsdragningar kan tyckas långt. Men de
som går i bräschen för den hållningen där all utövad religion utesluts från det
offentliga gör det alltför lätt för sig. Då drar de jihadistiska salafister och
fredliga frikyrkogrupper över en kam. Alla riskerar att just för sina religiösa
övertygelser buntas ihop och diskvalificeras som diskriminerande
sammanslutningar som inte ska främjas utan stävjas.
I framtiden lär man behöva
klara att göra betydligt mera nyanserade och insiktsfulla bedömningar. Risken
är annars att den sekulära staten och kommunen blir verktyg för att osynliggöra
och kväva samhällsnyttiga och goda krafter. Ett religionslöst samhälle är inte
vad en sekulär stat ska försöka åstadkomma. Tvärt om behöver stat och kommun
ideologiskt levande trossamfund. Då kan det också behövas nya möjligheter för
samverkan mellan trossamfund, kyrka och stat, kommun.
Idag kan exemplen
mångfaldigas för hur man alltmer begränsar sin samverkan med trossamfunden.
Familjecentraler där kyrkan medverkat drar sig kommun och landsting ur. Församlingars
och kyrkors kulturaktiviteter får knappast något statligt eller kommunalt stöd.
Trossamfundens kontaktytor gentemot skola och universitet begränsas på sina
håll radikalt. För att inte nämna kampanjen mot de konfessionella friskolorna.
Sammantaget är tendensen otvetydig!
Man kan märka
att inom kyrkor och församlingar sker en anpassning till det staten och kommunerna
vill att de ska göra och vara. Styrmedlet är pengar och olika åtgärder att
isolera trossamfunden. Särskilt upprörande är då den partipolitiska
inblandningen i svenskt kyrkoliv genom Svenska kyrkan. Det blir till en
kniptång i den utveckling som inskränker trons frihet att vara och verka!