Ardalan Shekarabi
skriver i Aftonbladet om religiösa friskolor: så få av de barn som i dag kommer till Sverige får de möjligheter som
jag fick. Skolsegregationen har förvandlat den svenska skolan till det sämre.
Vi har fått skolor som marknadsför sig genom att
erbjuda en religiös uppfostran och tävlan i vem som bäst kan recitera religiösa
skrifter. Själva affärsidén, oavsett trosinriktning, är ökad segregation.
Det är försåtligt. Med hjälp av några dåliga exempel fördöms sk religiösa
friskolor generellt ut. Det framställs som om sådana friskolor tävlar om att
recitera skrifter och har en affärsidé att öka segregation! Den överväldigande
majoriteten av de friskolor som är sk religiösa håller inte på med sådant och
har definitivt inte segregation som affärsidé. Shekarabis påstående är groteskt
och bör självfallet ledas i bevis.
Shekarabi fortsätter: Det
religiösa förtryck som jag flytt från har letat sig in i det svenska
skolsystemet. Om det är så
kan man undra varför myndigheterna inte stoppat de skolor som dokumenterat
förtrycker sina elever med religionens hjälp. Nu sveper man istället brett och
vill förbjuda alla sådana skolor. Ett slags kollektiv bestraffning för några
undantags skull.
Socialdemokraterna ska gå till val med att utplåna religiösa friskolor.
Alla sådana skolor. Den tillämpade logiken är haltande: av några grå katter
drar man slutsatsen att alla katter är grå. Att det finns andra ideologiskt
präglade friskolor (och skolor) bortses ifrån. Deras ideologier tycks inte
ifrågasättas. Särskilt generande blir det om Waldorfskolorna byggda på Steiners
religionsspekulation undantas.
Varför denna massiva attack på sk religiösa friskolor? Angreppets omfattning
antyder att det handlar om att religionen ses som något för samhället och
medborgarna negativt och destruktivt. Därför måste religionen tyglas och
tryckas tillbaka.
Shekarabi skriver vidare att man inte kan acceptera en ordning där skolor tvingar på barn religiösa dogmer. Där
skolor motarbetar decennier av kamp för att Sverige ska vara ett av världens
mest jämställda länder. Nu är det väl ingen som av tvång måste gå på sk
religiösa friskolor. Tvärt om väljer föräldrar medvetet att sätta sina barn i skolor
där det finns en medvetenhet om religionens betydelse för individ, samhälle och
värld. Skillnaden mellan att tvinga på någon dogmer och att undervisa i religion
och om tro tycks inte ha förståtts av ministern. Återigen borde påståenden
bevisas. Vilka sk religiösa friskolor motarbetar att Sverige ska vara ett av
världens mest jämställda länder?
Shekarabi avslutar sin artikel: Religiöst
förtryck är vardag i andra länder. Men det borde inte ha någon plats i svensk
skola. Vi ska inte bygga några murar genom svensk skola.
Det är en ödets ironi att han nu vill bidra till religiöst förtryck i en
annan betydelse. De föreslagna tvångsnedläggningarna av ALLA sk religiösa
friskolor syftar till att begränsa och hålla tillbaka religiösa livsåskådningar.
Det sker genom att utmåla dem som segregerande och förtryckande.
Nu blir det särskilt spännande att se hur den partipolitiskt dominerade
Svenska kyrkan ska reagera. Blir det berättigade protester och kampanjer eller
ska det hukas och tigas?
Widar Andersson: Då religiös blir ett skällsord
Sveriges kristna råd: Naivt - religiösa friskolor en tillgång för samhället
Elisabeth Sandlund: Det är ayatollorna som styr svensk skolpolitik
Widar Andersson: Då religiös blir ett skällsord
Sveriges kristna råd: Naivt - religiösa friskolor en tillgång för samhället
Elisabeth Sandlund: Det är ayatollorna som styr svensk skolpolitik