Nu skall munkavlen på igen! Den som tänker annorlunda ska
tiga. Så kan man förstå den anmälan mot
prästen Torbjörn Lindahl som ordföranden i Luleå domkyrkoförsamlings
kyrkofullmäktige Maria Johansson-Berg (s) lämnat in till domkapitlet i Luleå.
Läs handlingarna hos Kyrklig
dokumentation!
I anmälan finns många utfall. Johansson-Berg skriver: ”Att
välja att vara anställd av Svenska kyrkan gör att man ansvarar för Svenska
kyrkans värderingar och förhållningssätt. Det är omöjligt att bygga församling
på arbetsgivarens uppdrag om man inte delar dennes syn på uppgiften. Särskilt i
värdegrundsfrågor”. Vilka dessa värdegrundsfrågor och förhållningssätt skulle
vara redovisas inte. Förmodligen förutsätter anmälaren att detta är något
självklart och enkelt. Vilket varje person som försökt sig på att diskutera
Svenska kyrkans lära insätt är något både komplicerat och oklart.
Prästen TL anklagas dessutom bland annat för att ha
förorsakat splittring i arbetslag och församling. Han beskylls för att medvetet
ha skadat det allmänna förtroende präster åtnjuter och som gör det möjligt för
dem att representera sin arbetsgivare. Detta sägs betyda att han medvetet skadat
det anseende en präst enligt Kyrkoordningen bör ha. Vilket måste få
arbetsgivaren att agera. Vilken arbetsgivare som avses verkar en aning oklart
eftersom domkapitlet inte är TL:s arbetsgivare. TL anklagas vidare för att ha
omöjliggjort samarbete ”med andra organisationer och verksamheter”.
Anklagelserna mot TL gör ingen skillnad mellan lära och
ordningsfrågor utan väljer att framställa TL som omöjlig och illasinnad (en
person som medvetet går in för att skada kyrkan och präster och det förtroende
de åtnjuter).
Allt tycks ha sin upprinnelse i det som TL som bloggare
publicerat. Där får han särskilt påskrivet eftersom ”personliga konflikter och
samarbetsproblem inte ska bearbetas på offentliga arenor. I sociala medier är
det särskilt viktigt att inte leva ett liv som präst eller diakon och ett helt
annat liv på fritiden”. Nu lever man knappast någon sitt liv i sociala medier.
Inte ens präster. Tvärt om är sociala medier för de allra flesta något man inte
använder sin arbetstid till, utan de ägnar man sig åt på sin fritid.
Alldeles oavsett vilka åsikter och teologiska idéer TL
påstås förfäkta äger också han den yttrandefrihet grundlagen tillförsäkrar
medborgarna i Sverige. Därmed har han rätt att fritt uttrycka sig i tal och
skrift. Arbetsgivaren har ingen överprövningsrätt som ger utrymme för att
hindra någon från att utöva sin grundlagsskyddade rättighet. Yttrandefriheten
har sina gränser. Förtal och diskriminering är till exempel inte tillåtet. Men
det är inte något sådant TL anmälts för.
Glädjen över mångfalden i kyrkan, den som så ofta uttrycks,
verkar inte vara särskilt långtgående eller allvarligt menad av denna anmälan
att döma. Är tigande och tysta anställda att föredra framför diskussion och
samtal? Är underdånighet och underkastelse under några odefinierade
grundvärderingar det nya idealet? Särskilt som dessa grundvärderingar tydligen
inte innefattar rätten att ge sin mening till känna…
Som bloggare med kritisk solidaritet som ledstjärna känner
jag att det nu börjar blåsa snålt runt tangentbordet. Dag
Sandahl, vars blogg jag både läser och ibland hänvisar till, blev illa
åtgången och märkligt kritiserad av sitt domkapitel och överklagandenämnden.
Även det ett fall där yttrandefrihetens gränser snävades in, och det rejält. Det
kanske är dags att anmäla sig själv och sin stillsamma blogg till domkapitlet
(Strängnäs i detta fall) och så förekomma eventuella skrivelser.
Utövandet av yttrandefriheten kan förstås kosta på. Man kan
falla i onåd hos en högt uppsatt kyrkopolitiker och därmed riskera sin
anställning. Ingen har väl glömt att utköpen av medarbetare i kyrkan har
galopperat sedan bandet kyrka-stat löstes upp och präster blev lokalt
anställda?
Jag plockar nu fram Biskop Thomas
frihetsvisa och sjunger stillsamt för mig själv:
Frihet är det ädlaste ting
Som sökas må all verlden kring,
Den frihet väl kan bära.
Vill du dig sjelfvan vara huld,
Du älske frihet mer än guld,
Ty frihet följer ära.
Som sökas må all verlden kring,
Den frihet väl kan bära.
Vill du dig sjelfvan vara huld,
Du älske frihet mer än guld,
Ty frihet följer ära.
En fågel värjer sitt bo på kvist,
Så göra de vilda djur för visst,
Nu märk, hvad du bör göra!
Gud hafver gifvit dig hjerta och själ:
Var hellre fri än en annans träl,
Så länge du dig kan röra!
Så göra de vilda djur för visst,
Nu märk, hvad du bör göra!
Gud hafver gifvit dig hjerta och själ:
Var hellre fri än en annans träl,
Så länge du dig kan röra!