18 februari 2024

Fasta med Jesaja

I dagarna har Jesaja blivit populär igen. Vi tänker sällan på hur profeten tas i bruk kring de stora helgerna under kyrkoåret. Den 66 kapitel långa profetboken innehåller verkligen användbara tankar och tål att citeras i alla möjliga sammanhang. Vid jul ser det folk "som vandrar i mörkret" ett stor ljus (Jes 9:2-7)! På Trettondedag jul citeras Jesaja åter, denna gång heter det: Res dig, stråla i ljus! Ditt ljus är här, Herrens härlighet går upp över dig... (Jes 60:1-6). Vem läses på reformationsdagen? Jesaja så klart (Jes 55:8-12). Och vid påsken läser kyrkan bland andra texter ur Jesaja om hur Herren lät lidandet drabba den föraktade och övergivna människan som var plågad och som bar våra sjukdomar (Jes 53:1-12). Vid Pingst, i den tredje årgångens texter, dyker Jesaja upp igen. Då ska jubelrop och lovsång för hans väldiga gärningar höras över jorden (Jes 12).

Som om det inte vore nog så kan Jesaja skymta fram på Den helige Johannes döparens dag (Jes 49:1-2). Även på Jungfru Marie bebådelsedag (Jes 7:10-14) liksom på Alla Helgons dag får församlingarna lyssna till Jesajas ord (Jes 49:8-10). En populär profet må jag lova.

Fastlagssöndagen vill inte vara sämre. Då används ett par verser ur Jesaja kapitel 52, nämligen 13-15. Vad tror ni skall läsas på Askonsdagen om inte Jesaja, denna gång kap 58:4-9. Men - den text som borde ha funnits med bland kyrkans texter är Jesaja 58:6-12! Någon borde efterforska hur det kommer sig att just denna så starkt lödiga och uppfordrande text valts bort. Eftersom den inte används blir det extra vanligt att kyrkliga nätanvändare lyfter fram den texten om den "verkligt rätta" fastan: 

"Nej, detta är den fasta jag vill se:

att du lossar orättfärdiga bojor,

sliter sönder okets rep,

befriar de förtryckta,

krossar alla ok.

Dela ditt bröd med den hungrige,

ge hemlösa stackare husrum,

ser du en naken så klä honom,

vänd inte dina egna ryggen!

Då bryter gryningsljuset fram för dig,

och dina sår skall genast läkas.

Din rättfärdighet skall gå framför dig

och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg.

Då skall Herren svara när du kallar,

när du ropar säger han: »Här är jag.«

Om du gör slut på allt förtryck hos dig,

hot och hån och förtal,

om du räcker ditt bröd åt den hungrige

och mättar den som lider nöd,

då skall ljus bryta fram för dig i mörkret,

din natt bli strålande dag."


Kan den texten användas för att trycka undan behovet att under fastan avstå från överflöd och excesser? Knappast. Dessa storord leder tillbaka till oss själva och våra attityder. Fastan är inte en isolerad andlig övning utan även ett ställningstagande som återverkar i liv, politik och ekonomi.


Hur ska någon i välfärdens Sverige kunna befria de förtryckta och krossa alla ok utan att avstå från något av sitt eget? Att upprepa orden, som låter så progressiva, räcker inte. Här är devisen - från ord till handling - ännu aktuell. Visst finns det ok och förtryck i Sverige, t.ex. våld mot kvinnor, hedersförtryck, människohandel, kriminalitet och droghandel osv. som privatpersoner kan vi möjligen göra avtryck i periferin. Och det som sker i stora världen handlar dels om information och dels om att ge ekonomiskt stöd till de goda krafterna. På den punkten kan de flesta av oss kliva fram och upp. Mycket har gjorts, men oändligt mycket mer finns att göra... Inte av tvång. Utan för att det är rätt!