Tro och politik hör ihop
är rubriken på Strängnäsbiskopen Hans- Erik Nordins ledare i stiftstidningen
Portalen. Nr 4, 2013. I sin korta text polemiserar han mot dem som hävdat att Svenska kyrkans företrädare uttalar sig mest i politiska och etiska frågor. Men vad vi behöver nu är mer av Gud och Jesus. Biskopen anser att påståendet väcker två frågor: dels frågan om och varför kyrkan ska syssla med politiska frågor, dels frågan om trosfrågorna ska föras ut på torget.
Redan dessa frågor, denna problemformulering, bortser i stort från sammanhanget och kontexten där kritiken lyfts fram. Tydligast i Svenska dagbladet där Maria Ludvigsson i en uppmärksammad ledare i juli skrev att det behövs mer Gud i kyrkan! Hon påstod bland annat följande:
Redan dessa frågor, denna problemformulering, bortser i stort från sammanhanget och kontexten där kritiken lyfts fram. Tydligast i Svenska dagbladet där Maria Ludvigsson i en uppmärksammad ledare i juli skrev att det behövs mer Gud i kyrkan! Hon påstod bland annat följande:
Den socialdemokratiska ambitionen att
”demokratisera” det civila samhället och inlemma varje frivillig gemenskap i
det partipolitiska projektet, har sannolikt bidragit till den kommunalpolitiskt
organiserade kyrkan. När kyrkan 2001 skildes från staten blev hon, slarvigt
uttryckt, av med pengarna och medlemmarna men satt kvar med den politiska
strukturen. Trots att hon nu kunde slippa partioket och de kyrkopolitiker som
hellre gick på sammanträden än infann sig på högmässorna, fann hon sig och lät
allt vara som förut.
Med den partipolitiska ordningen blev
naturligt nog även politiken kvar. Svenska Kyrkan har exempelvis åsikter om
miljö, socialförsäkringar (minns Påskuppropet), Israels säkerhetspolitik och
biståndspolitik. Vill man däremot få veta vad samma kyrka anser om synden och
förlåtelsen eller livet efter döden är det svårare.
Synpunkterna om behovet av Gud och Jesus
i kyrkan har dessutom, särskilt under debatten inför kyrkovalet, formulerats av
flera andra. I en artikel i Världen idag kritiseras flera
nomineringsgrupper/partier för att de i valrörelsen glömde Gud och Jesus.
Hur man svarar på den frågan beror
väl på hur grunden för agerandet, skälen till engagemang, ser ut. Om ställningstagandet hämtar kraft och inspiration
från kyrkans tro och tradition, dess bibeltolkning och egna övertygelser så
blir det ganska oproblematiskt med politiska ställningstaganden. Men om
aktionerna drivs fram huvudsakligen utifrån nomineringsgruppernas partipolitiska
sympatier, då blir det betydligt mera kontroversiellt!
Kyrkan behöver inte låna
ideologiska fjädrar från andra utan har en alldeles egen livsåskådning (!) som kan
och ska motivera eventuella ställningstaganden. Om en kyrkas hållning då råkar
sammanfalla med olika politiska gruppers ställningstaganden är en helt annan
sak, än om de motiveras och drivs som relativt sekulära kampanjer.
Alternativet är inte det Nordin tycks frukta – utebliven aktion.
I valrörelsen har efterlysningen,
mera Gud och Jesus, handlat om en uppenbar och påtaglig brist vad gäller kyrkans tro i
valmaterialen. Istället har partiideologierna lyfts fram. Ett exempel är när man eftertryckligt drivit att i kyrkan behövs t ex socialdemokratiska värderingar.
Överbetoningen av det partiideologiska och mörkandet av kristen tro är det
dilemma kritikerna pekat på när man efterlyst mera Gud och Jesus i valrörelsen och i kyrkan.
Svaret
på en sådan kritik kan rimligen inte vara att Gud finns i allt som sker.
Hans-Erik Nordin fortsätter: För det
andra behöver kyrkans röst i trosfrågor höras i offentligheten.
Det kan inte vara rimligt att de profilerade trosuppfattningarna stängs inne i
kyrkorummen och i gudstjänstens sammanhang. Då undrar jag självfallet vem eller
vilka som har menat att tron skulle låsas in i ett gudstjänstrum? Har någon drivit en sådan inlåsningsstrategi? Det diskutabla
är väl om det kyrkan gör offentligt inte har sin förankring i kyrkans inre liv, i
gemenskapen kring Ord och sakrament utan blir mera ett tyckande utifrån allmänmänskliga
hållningar. Inte för att det är något fel på det gemensamt mänskliga utan för
att en kyrka inte kan reduceras till vanlig hygglig medmänsklighet. Kristi kyrka har faktiskt något mer att erbjuda.
Biskopen skriver: Det finns
inget att dölja. Vad kristen tro har att säga idag om synen på skapelsen, Kristi
gudomlighet, Jesus uppståndelse och om andlighet i stort är i högsta grad relevant.
Jag tror att det är viktigt att hålla samman tro och liv, tro och etisk
reflektion, tro och politik. Här blev det enklare att hålla med. Men sker det
verkligen att kyrkomötet till exempel agerar så? I valrörelsen fanns det anledning att tvivla på att alla nomineringsgrupper tänker så. Då, alldeles nyligen, var det från partipolitiskt håll ofattbart tyst om att man ville hålla samman tro och liv, tro och politik. Därav
efterlysningarna.
Det har stor och avgörande betydelse om man ser kyrkan som en institution vilken som helst där majoritetens åsikt ska råda. Eller om man förstår att kyrkans själ hör hemma i dess centrum, nära altaret och i mässans mysterium. Det borde vara självklart för alla som styr i Svenska kyrkan att kyrkans tro inte är något som ska avgöras genom politiska majoriteter. I så fall vore Svenska kyrkan snart utan både barnet och badvattnet.
Det har stor och avgörande betydelse om man ser kyrkan som en institution vilken som helst där majoritetens åsikt ska råda. Eller om man förstår att kyrkans själ hör hemma i dess centrum, nära altaret och i mässans mysterium. Det borde vara självklart för alla som styr i Svenska kyrkan att kyrkans tro inte är något som ska avgöras genom politiska majoriteter. I så fall vore Svenska kyrkan snart utan både barnet och badvattnet.
Tro och politik ska hållas samman.
Absolut! Där är jag helt överens med biskop Nordin. Men då handlar det inte om partipolitiska
ställningstaganden, vilket alla Svenska kyrkans biskopar oftare borde inskärpa med
stor tydlighet.