En braskande rubrik i Kyrkans tidning deklarerar: Därför går det inte att utvärdera reformen. Reformen som avses är den där många församlingar föstes ihop i storpastorat. Jonas Bromander menar i artikeln att för att göra en utvärdering borde man ha följt några sammanlagda och några inte sammanlagda församlingar för att kunna jämföra.
i artikeln anges ett antal frågor som sammanläggningarna väckt: centralisering, arbetsmiljö, engagemang bland unga och lokal identitet. I ordet centralisering ingår förmodligen det demokratiska underskott som reformen medfört. Det är klart att det går att finna sätt att jämföra även om man saknar möjligheten att se på reformerade församlingar och oreformerade, så att säga. Ett före reformen och ett efter finns alltid att undersöka. Särskilt förändringen från stort självbestämmande till förlust av lokal kyrkoherde och kyrkoråd borde absolut kunna studeras. Även förändringarna vad gäller vilka gudstjänster som firades före förändringen och hur gudstjänstlivet ser ut idag kan absolut studeras. Även kräftgången beträffande gudstjänstdeltagande skulle kunna analyseras. Antalet grupper i församlingen för barn, unga, vuxna och äldre skulle också enkelt kunna konstateras och diskuteras. Så nog går det att utvärdera - om man vill!
Ann-Sophie och Per Hansson har bl. a. genom en enkätundersökning studerat sammanläggningarnas påverkan på arbetsmiljö och hälsa och kommenterar att "mjuka sammanläggningar" är att föredra så att församlingarnas identitet verkligen kan bevaras. Så nog går det både att utvärdera delar av förändringen och dra slutsatser av analysen som görs.
Här nedan ger jag en kort summering av sådant jag skrev år 2011 innan den genomgripande strukturförändringen lotsades igenom kyrkomötet och majoritetens vidöppnade dörr för att genomföras vid årskiftet 2013-2014.
7/4 Storskalighet löser inte kyrkans problem
Storskalighet
är på modet i Svenska kyrkan. Sammanslagningar av församlingar har
blivit receptet för att råda bot på samfällighetssjukan. Man
drömmer om större enheter, övergripande administration, mera
lättstyrd personal eftersom de är anställda i mycket stora
"församlingar".
Som lösning på kyrkans
problem - svårigheter att få kyrkogången att öka istället för
att minska, fortsatt sekularisering i samhälle såväl som inom
kyrkan, vacklande engagemang från kyrkotillhöriga, anställda och
förtroendevalda, bristande tolerans för olikheter i spiritualitet -
är storskalighet en dålig väg. Centralisering och storförsamlingar
går stick i stäv med tanken på subsidiaritet. Tanken är att makt
och beslut ska ligga på lägsta möjliga nivå och fattas av dem
frågan berör. Nu går allt fler inom kyrkan i en annan riktning?
Varför? För att säkra att organisationen överlever även om tron
dör? För att man tror att det är ekonomiskt att bunta ihop mindre
församlingar med varandra? För att färre politiker med ökad makt
ska få bättre kontroll över kyrkans innehåll och färre
kyrkoherdar att tampas med?
För kyrkans andliga uppdrag
är storskalighet inte vad som behövs.
8/4 Kan en kyrkoherde klara tillsynen?
När
man gör en mycket stor församling av många självständiga
avpolletteras ett antal kyrkoherdar. Dessa kyrkoherdar har ett
tillsynsansvar som bygger på deras vigningslöften och som följer
av kyrkoordningen. När de många kyrkoherdarna reduceras och enbart
blir en, då försvinner också den tidigare kyrkoordningsreglerade
lokala tillsynen. Ansvaret läggs enbart på den kyrkoherde som blir
kvar.
Så försvagas alltså den modell som Svenska kyrkan
berömt sig så av - balansen mellan vigda och förtroendevalda. Den
dubbla ansvarslinjen får sig en knäck. Bevarad är den förstås på
ett sätt, men på ett annat sätt samtidigt upphävd. En person kan
självklart inte handha detta uppdrag på samma omsorgsfulla och
djuplodande sätt som fyra, fem eller sju kyrkoherdar. Följden blir
att mycket få personer bestämmer allt. Och väldigt många förlorar
sitt inflytande, både förtroendevalda och vigda.
14/4 Svenska kyrkans struktur görs om
Svenska kyrkan jobbar oförtrutet vidare med sin mission? Sin evangelisation? Sin huvudsakliga uppgift? Nja. En ny stor utredning har kommit. Den handlar faktiskt om kyrkans organisation. Tro det eller ej. Och den lär inte innehålla någon utvärdering av den största omstruktureringen i modern tid. Relationsförändringen kyrka-stat förblir en otolkad reform. Trots det fortsätter reformivern.
3/6 Varför så bråttom – Svenska kyrkan?
Den nationella strukturutredningens förslag kommer snart i bokform. Då bör debatten och diskussionen om kyrkans framtid komma igång på allvar. På denna blogg kommer jag att försöka granska förslagen och ställa frågor till de förslag man lagt fram.Den mest angelägna frågan är: Varför har man så svettigt bråttom? Här vill man genomföra den näst största omvälvningen av Svenska kyrkan i modern tid, efter kyrka stat, och tänker att den ska förverkligas redan 2014. Alla samfälligheter ska omvandlas till pastorat. Massor av jättepastorat bildas och antalet kyrkoherdar, de som har läro- och tillsynsansvar, reduceras. En samfällighet kan upplösas. Men för man över samfälligheternas tillgångar till de nya pastoraten har de troligen för all framtid gått förlorade för de ursprungliga församlingarna.
Dessutom har ännu inte någon utvärdering skett av kyrka-stat reformen. Man vet inte genom några studier och granskande undersökningar hur reformen påverkat och förändrat. Så varför denna enorma omvälvning? Varför så bråttom?
16/6 All makt åt samfälligheten
Närhet
och samverkan
heter förslaget till ny organisation inom Svenska kyrkan. Den
tryckta upplagan har i dagarna distribuerats ut till församlingar
och stift. Utredningen går även att finna på nätet.
I
sin sammanfattning skriver man om den kanske största förändringen
man föreslår: Pastorat
definieras inte längre som kyrkoherdens ansvarsområde utan som en
samverkansform
för församlingar. I formell mening med utgångspunkt från
föreskrifterna i lagen om Svenska kyrkan är pastoratet en kyrklig
samfällighet. De församlingar som ingår i en samfällighet ska
inte bara samverka beträffande resurs- och personalfrågor utan även
om den grundläggande uppgiften. Pastoratet får därmed även
karaktär av pastoralt område och ska ha ett övergripande ansvar på
lokal nivå för att församlingarna fullgör sin grundläggande
uppgift.
Det
innebär för församlingar som ingår i en samfällighet just nu att
de i framtiden blir av med sin kyrkoherde, att deras kyrkoråd tappar
i betydelse och nu blir ett av kyrkofullmäktige utsett
församlingsråd. Att kyrkorådet inte kan väljas direkt utan utses
av kyrkofullmäktige. Dessutom räcker det nu att bo i pastoratet för
att kunna hamna i något av församlingsråden.
Istället
för att bemyndiga församlingarna överför man makten de har idag
över sina egna innehållsfrågor till det enda kyrkoråd som
framgent ska bestämma i pastoratet. Frågorna om gudstjänst,
undervisning, diakoni och mission kommer nu att ligga direkt i och
under pastoratet. Och församlingsinstruktionen beslutas inte av
församlingen utan av det gemensamma kyrkofullmäktige.
Församlingarna är därmed inte längre den grundläggande enheten
utan nu införs det nya pastoratet.
När utredningen ska
lösa problemet med att samfälligheterna idag styr med sin
ekonomiska makt går man alltså åt andra hållet, det vill säga i
centralistisk riktning. Man överför innehållsfrågorna till
pastoratet, dvs samfälligheten!
I förslagets nya version
av Kyrkoordning står det i 2 Kap, 5§: Flera
församlingar kan samverka i ett pastorat som då utgör en kyrklig
samfällighet. Pastoratet har som pastoralt område det övergripande
lokala ansvaret för att församlingarna fullgör sin grundläggande
uppgift. Pastoratet har det ekonomiska ansvaret för alla
församlingens uppgifter…
Förslaget
är i bästa fall aningslöst och idealistiskt. Det förutsätter
total tilltro till den goda viljan hos dem som får makten i
kyrkofullmäktige och i kyrkorådet. Om de av någon anledning inte
skulle gilla kyrklig och teologisk mångfald i de gamla
församlingarna, eller inte uppskatta någon särskild form av
spiritualitet som kanske odlas i någon av församlingarna, kan de
enkelt ändra allt!
All makt till samfälligheten skulle
man kunna sammanfatta förslaget. Och det var väl ändå inte
meningen? Eller?
17/6 Församlingarna buntas ihop
Närhet
och samverkan heter
förslaget till ny organisation inom Svenska kyrkan. Man skriver i
sitt förslag till ny ordalydelse i kyrkoordningen 2 Kap §6:
För varje församling skall finnas en församlingsinstruktion som
anger hur församlingen fullgör sin grundläggande uppgift. När
flera församlingar ingår i ett pastorat har de en gemensam
församlingsinstruktion.
Tydligare
kan det inte sägas att de många församlingarna i de nya pastoraten
(de gamla samfälligheterna) faktiskt blir en församling. En
instruktion är naturligtvis lika med en församling. Hur mångfald
och kyrklig pluralism ska få utrymme när man reducerar det lokala
inflytandet och flyttar upp det på pastoratsnivå, dvs
samfällighetsnivå, är oklart. Enkelriktning och toppstyrning blir
följden!
De tidigare församlingarna tvingas samman till
en ny stor enhet eftersom samfälligheten blir ett pastorat som
kommer att fungera som EN församling! Jätteförsamlingar med en
megakyrkoherde och en församlingsinstruktion talar ett oroväckande
klarspråk: centralism. Makt flyttas från lokaförsamlingg till
samfällighetsnivå. Illa! Mycket illa!
19/6 Nya kyrkoherdar blir minibiskopar
Närhet
och samverkan
heter förslaget till ny organisation inom Svenska kyrkan. Där finns
många förändringar föreslagna. Kyrkoherdens uppgifter i de
pastorat som ska ersätta de gamla samfälligheterna blir att leda
all verksamhet. Så i Örebro skulle en kyrkoherde ersätta alla
nuvarande sju, såvida inte ett antal församlingar nu får nog och
bryter sig ur. Och hur det skulle kunna gå till måste vi
naturligtvis granska mera senare.
Här i denna kommun
kommer kyrkoherden att i sitt pastorat ha ca 70 000 kyrkotillhöriga.
En betydande del av de ca 412 000 som tillhör Strängnäs stift. Den
kyrkoherdebefattningen blir mer en biskoplig syssla. Örebro pastorat
blir, om utredningens förslag ograverat går igenom större än
Visby stift med sina ca 44 000 kyrkotillhöriga!
Kyrkoherden
ska enligt förslaget sitta även i församlingsråden! Men får
möjlighet att i sitt ställe utse en präst som arbetar i en
församling att i kyrkoherdens ställe vara ledamot i
församlingsrådet. Men den stackaren kommer inte helt undan. Om
en präst som utsetts...är förhindrad att inställa sig
(vilket språk) till
ett sammanträde ska kyrkoherden tjänstgöra i stället. (5 kap
§5)
Vilka
som för övrigt kommer att leda verksamheten i församlingarna vet
man inte. Det kan lika gärna bli enhetschefer ur andra professioner,
cheferna kan i framtiden lika gärna vara musiker, pedagoger,
diakoner eller ekonomer som präster. Därmed går en av vår kyrkas
kännetecken i graven. Tillsynen som sköts lokalt av dem inom
vigningstjänsten, idag kyrkoherdar, som genom löfte bundit sig till
kyrkans lära och ordning. Eftersom man inte reglerar förhållandet
är det givet att det är den riktning man vill gå i. Färre präster
i ledande positioner och därmed en medveten och allt större (törs
man skriva politisk?) styrning.
21/6 Svenska kyrkans nya organisation en valfråga
Närhet
och samverkan
heter förslaget till ny organisation inom Svenska kyrkan.
Utredningen skriver: Vi är medvetna om att det blir fråga om en
stor förändring när vi föreslår att det inte längre ska finnas
några flepastoratssamfälligheter..
Några av de flerpastoratssamfälligheter som nu finns har en lång
historia... Ett uppbrott från en struktur med denna långa historia
kan vara smärtsam och det finns flera skäl som talar emot en
förändring av det slag som vi föreslår... Vi lägger inte fram
konkreta förslag om vad som ska ske med var och en av de 35
flerpastoratssamfälligheter som nu finns. Det blir en fråga som
måste prövas i samverkan mellan berörda stift, samfälligheter och
församlingar. Vårt förslag innebär dock att de
pastoratssamfälligheter som finns den 31 december 2013 övergår att
bli pastorat 1 januari 2014.
(s 240)
Om nu ett antals församlingar inte vill bli av
med sin egendom, sin kyrkoherde, sitt självbestämmande och sitt
direktvalda kyrkoråd INOM
2,5 ÅR så
återstår bara att säga nej. Först och främst ett nej till
utredningen och dess förslag. I andra hand, om förslagen går
igenom, så måste man skyndsamt begära att få bli församling
utanför det nybildade pastorat eller att själv få bilda ett eget
pastorat genom församlingsdelning. Finns det någon ekonomiskt och
juridiskt insatt person som tror att man kan lösa frågorna om vilka
tillgångar ur de gamla samfälligheterna som ska tillfalla de
församlingar som inte vill följa med in i de nya
pastoraten?
Utredningen menar att man bör genomföra
förändringen och genom delegationsbeslut kan man någorlunda
bibehålla nuvarande organisation och ansvarsfördelning. Detta för
att skapa tid att ytterligare pröva indelning och nya
samverkansformer. Men det blir en obegriplig omväg. Först genomföra
förändringen sedan göra undantagsbeslut genom delegationer för
att några församlingar eventuellt ska kunna gå en annan väg. Är
det en lösning som ger trovärdighet åt förslagen?
Ingalunda!
Utredningen skriver att "de
är helt på det klara över att det vållar vissa svårigheter"
med att de föreslagna förändringarna ska komma till stånd redan
den 1 januari 2014. "Alternativet
att vänta till nästa mandatperiod som tar sin början 1 januari
2018 ser vi dock som en sämre lösning",
skriver de också. Men vilka dessa skäl är som gör 2018 till en
sämre lösning - det får man faktiskt inte reda på!
Här
vore det rimligt att man fick göra denna enorma organisatoriska
förändring till en valfråga. Ska Svenska kyrkan på många håll
byta församlingssyn ska det inte ske så snabbt att man inte hinner
pröva sakskäl och argument. Frågorna är för viktiga för att
lura väljarna i Svenska kyrkan på deras riktigt lokala församlingsinflytande. Låt folket
säga sin mening!
Det enorma alexanderhugg man nu vill
genomföra utesluter också alla andra både rimliga och möjliga
samverkansformer. Partiellt samarbete (t ex i partiella
samfälligheter) erbjuds inte. Ändå är det så att många
församlingar skulle klara sin uppgift synnerligen väl om man kunde
finna former för samarbete där man får stöd för en del av de
ekonomiska processerna, personalfrågor, kyrkogårdar och
fastighetsförvaltning.
För att samverka kring sådant ska man inte behöva uppge sin identitet som självständig församling. Småskaliga lösningar är enligt min mening att föredra när det handlar om att bygga gemenskap kring ordet och sakramenten. Subsidiaritetsprincipen, tanken att beslut ska fattas av dem som är berörda och på lägsta möjliga nivå, sätts också ur spel när makt och inflytande i hög grad lämnar församlingen och läggs i pastoratet.