Olaus Petri syndabekännelse, den som
infördes i den svenska mässan på 1530-talet, återkom ett par gånger i dagens
predikan i den kyrka där jag deltog. Bekännelsen lär ha föregångare i och gå
tillbaka på medeltida biktformulär.
Denna bekännelse har många belackare,
profana och kristna, som menar att den är negativ och fylld av en ålderdomlig
och förlegad människosyn. Tänk om det motsatta gäller? Att belackarna är de som
har en gammal och förlegad uppfattning? Åtminstone lär de få svåra problem om
de på allvar vill underkänna en syndabekännelse som så väl sammanfattar ett
antal av den kristna kyrkans trosuppfattningar, dess dogmer.
Jag fattig, syndig människa
bekänner inför dig, helige och rättfärdige Gud,
att jag som är född med synd
på många sätt har brutit mot dig.
bekänner inför dig, helige och rättfärdige Gud,
att jag som är född med synd
på många sätt har brutit mot dig.
Ordet fattig lär stöta dem som menar
att man då skulle förneka Guds skapelse, den där allting var gott. Att berättelserna
om syndafallet, människans förvisning ur paradiset och det tidiga brodermordet ger
uttryck för människans fall i, och fallenhet för, synd glöms lägligt bort. Liksom man gärna
bortser från den kamp och det hårda arbete som livsupphället kräver. Därtill
kommer människans tidigt demonstrerade andliga fattigdom…
Det andra som invänts mot OP:s bekännelse
är betoningen av människans synd, Syndig människa och dessutom född med synd. Arvsynden
är sedan länge undanstuvad i dunkla skrymslen för att inte skrämma eller
förtörna människor. Det ska vara varmt, gott och välkomnande blir som en
överideologi som generöst tillåtits och använts för att sudda i trosläran.
Ordet brutit blir i nyare ”syndabekännelser”
med dagens blomstrigare språk förvandlat mera till brustenhet och brister än
medvetna handlingar (dit även överlagd utebliven handling kan räknas). Hos OP
finns insikter om syndaskadan som skiljer människan från Gud, den ärvda och den
förvärvade.
Jag har inte älskat dig över allting
och inte min nästa som mig själv.
Mot dig och dina bud har jag syndat
med tankar, ord och gärningar.
Jag är värd att förkastats från ditt ansikte,
om du skulle döma mig som mina synder har förtjänat.
Lagen sammanfattas i det dubbla
kärleksbudet. I syndabekännelsen erkänner och medger människan att hon inte
levt i enlighet med det dubbla kärleksbudet. Synden visar sig både gälla
förhållandet till Gud och till medmänniskan. Synden har genomsyrat tankar, ord
och gärningar, dvs hela människan. Nästa rad understryker att inga förtjänster
räcker till, inga egna insatser kan uppväga syndaskulden. Realistiskt understryks
att ”jag är värd att förkastas” om jag skulle dömas efter mina synder.
Komna så långt i bekännelsen har
somliga människor redan bestämt sig. Här är det nedklassning och svartmålning
av människan och hennes egenskaper och förmågor som gäller. Det är mest bara
synd, synd, synd. De menar sig rent av ha blivit skadade och vingklippta av
sådana ord. Det har reagerat starkt negativt. Så där tycker inte vi. Aldrig! Det
är omodernt och fel. Men likafullt är det en insiktsfull och teologiskt sund
syndabekännelse.
Men du, käre himmelske Fader, har lovat
att med mildhet och nåd ta emot alla
som vänder sig till dig.
Du förlåter dem
allt vad de har brutit och försummat
och tänker inte mer på deras synder.
Detta förlitar jag mig på när jag nu ber om förlåtelse
för min frälsares Jesu Kristi skull.
När dessa rader har kommit över
läpparna inser förhoppningsvis en och annan att det var för tidigt att döma ut
OP:s syndabekännelse som svartmålande och mörk. Här kommer Guds mildhet och nåd
till uttryck. Här möter förlåtelsens ord som utplånar och glömmer synden. Detta
litar bedjaren på när det avslutningsvis bes om förlåtelse för ”min frälsares”
skull, för Jesu Kristi skull.
Människan belägenhet är svår men inte
omöjlig. Guds förlåtande kärlek möter henne. Människan är fattig och syndig men
samtidigt oändligt värdefull eftersom Gud faktiskt visar mildhet och nåd, förlåter
och glömmer.