Aktioner och uttalanden
mot främlingsfientlighet och rasism är högprioriterat inom Svenska kyrkan. Ett
skäl är naturligtvis Sverigedemokraternas framsteg i de allmänna valen såväl
som i de kyrkliga valen. Ett annat skäl är att kyrkan sedan mycket länge engagerat
sig i flykting- och invandrarfrågor. Vilket ska läsas så att många enskilda
personer, grupper och församlingar arbetat aktivt för att ge stöd och hjälp åt
människor som nyligen kommit till Sverige.
Med ett så starkt och
utbrett lokalt engagemang kunde man tänka sig att kyrkans olika nivåer använde
kraft och tid för att dra nytta av och bygga på de insikter och kunskaper som
redan finns här och där för att sprida, fördjupa och förstärka dem. Visst låter
sådana formuleringar som vore de hämtade ur ett uttalande under valrörelsen,
vilket de inte är. De stora orden till trots är saken angelägen. Men
initiativen till studier och cirkelverksamhet är sporadiska och lokala.
Om jag fick bestämma,
erkänner gärna att jag någon gång för länge sedan lekt med tanken, så hade jag
glatt mig över möjligheten och tillfället. Tänk att ett engagemang kunde paras
med en för de kristna nödvändig men dessvärre mindre populär aktivitet:
bibelstudiet!
Det är självmål att inte
lyfta fram ett antal bibeltexter och uppmuntra församlingar att ta sig an
frågan om rasism, främlingsfientlighet eller rättvisa och människovärde och
värdighet.
Vilket lyft om ett antal
församlingar studerade Skriftens ord och på så sätt gav möjlighet till samtal
och reflektion. Hur skulle ett samtal om Josuas avskedstal till Israel kunna
gestalta sig? Där Gud själv ska jag bort folk och stammar så att Israel kan
inta deras land. Och uppmaningen att folket inte ska beblanda sig med dem som
finns kvar. Hur ska man tänka då (Josua 23)
Sista kapitlet i Jesaja
(Jes 66) talar om att alla folk ska samlas i Jerusalem. Till och med de som
inte hört talas om Herren… Denna öppenhet hur ser vi på den?
Texten om Människosonens
dom i Matteus 25:31-46 tål också att läsa och samtala om som en klangbotten
till frågorna om främlingsfientlighet. Det kommer där inte an på någon tidigare
grupptillhörighet utan på det medmänskligt goda man gör. En utmaning som slår
mot etniskt tänkande.
Texten om hur Jesus botar
den romerske officerens tjänare i Lukas 7:1-1 kan också väcka tankar om hur en
medveten människa bör handla. Här till och med gentemot en soldat från ockupationsmakten!
Lägg till egna favorittexter,
lätta såväl som svåra. Ta gärna med Hebreerbrevet 13:2 om änglar som gäster och
om gästfrihet. Liknelsen om den barmhärtige samariern är
väl given som diskussionsunderlag (Lukas 10:25-37).
väl given som diskussionsunderlag (Lukas 10:25-37).
I en rad sådana bibelstudier
lyfter man självklart in andra viktiga texter ur samtiden. Särskilt FN:s
deklaration om de mänskliga rättigheterna och t ex barnkonventionen. Vips så
har man mångdimensionaliteten och komplexiteten med i samtalet. Läser man därtill
dagstidningstext om utvecklingen i Syrien i Irak eller i Palestina så finns det
material som räcker länge, mycket länge!
Vinsten att fler kristna
blir mer bevandrade i sina Biblar och därmed mera införstådda med att där finns
Guds vilja och tilltal både öppet och fördolt är värd en hel del ansträngning. Men det kan ta på krafterna att
behöva fundera över egna ställningstaganden och föreställningar i mötet med
Skriftens ord och medkristnas tankar och reflektioner.