Timbro rapporten Omvägen om Gud, Svenska kyrkan och opinionsbildningen av
Annika Borg och Eli Göndör retar tydligen en hel del. Av ilskan i reaktionerna
att döma och ett ampert genmäle från Gunnar Sjöberg på Kyrkokansliet förstår
man att rapporten inte fallit i god jord.
Uppsatsen, för det är väl så rapporten bör
benämnas, har ett uttalat syfte, nämligen att kritiskt granska innehåll och
inriktning på kyrkans opinionsbildning, inte ifrågasätta att den finns eller
sker. Vällovligt, anser jag. All slags prövning, även om den är ytlig eller
inte tar hänsyn till alla möjliga invägningsbara faktorer kan ha ett värde.
Gunnar Sjöberg och andra uppsatta chefer
och ledare har alla, det är jag säker på, deltagit i kurser där de fått lära
sig att inte genast gå i försvar, utan att lyssna med öppet sinne för att
försöka förstå hur den som har något på hjärtat tänker och vad den menar. Men
nu handlar det ju inte om ett samtal som alla vill föra och då behöver man ju
inte försöka förstå så mycket utan kan nöja sig med att hugga tillbaka, för det
är så man tycks ha tagit emot rapporten. Som ett angrepp. Därför formas
försvarslinjerna snabbt och instinktivt. Här slog försvaren till redan när
Borgs och Göndörs text presenterades och offentliggjordes. Därefter har gensägelser
och avståndstaganden dykt upp på hemsidor och t ex i sociala medier.
Nog finns det mycket att tänka över om man
tar till sig påståendet att kyrkan har vävt samman ideologisk övertygelse med
den religiösa vilket får de teologiska argumenten att blekna och annat att
träda fram. Men om man inte ser detta ens i sina egna texter och uttalanden lär
man inte bli varse det för att Borg och Göndör påstår att det förhåller sig så.
För min del tycker jag det är insiktsfullt att fundera över hur man motiverar
och argumenterar för det man vill säga, åstadkomma och uppnå, göra.
Den myckna kommunikationsverksamheten har
självfallet bestämda syften. I rapporten lyfts bland annat fram att kyrkan
genom sin opinionsbildande kommunikation vill påverka sin självbild, alltså vad
medlemmarna ser när de betraktar sin kyrka. Om det samtidigt innebär att hon ”själv
skjuter sådant åt sidan som kan skada bilden, som teologiska stridigheter,
maktmissbruk eller arbetsmiljöproblem, är det desto viktigare att andra
aktörer granskar och analyserar.”
Med tanke på hur stora arbetsmiljöproblem
som finns utan att saker reds ut, ansvar utkrävs och ordnas upp, så tycks det
ligga en hel del i iakttagelsen om viljan att styra och påverka vad medlemmarna
och det omgivande samhället bör fokusera på vad gäller Svenska kyrkan.
Rapporten är slängig och anklagande på
sina ställen. Allt annat vore egendomligt eftersom den försöker övertyga om att
kyrkan är vänstersinnad på nationell lednings och styrningsnivå. Så när
författarna skriver att i ”exempelvis miljö- och välfärdspolitiska
frågor kommer Svenska kyrkan med ideologiska utspel och pamfletter som saknar
såväl innehållslig stringens som gedigna faktaunderlag…” så förstår
man att det kan reta och irritera. Jag blir i alla fall inte övertygad om att
de har rätt även om de kan visa på att en PR-byrå haft stort inflytande över miljö- och klimatmaterial och
argumenten som kyrkan nyttjar förhållandevis ofta kan vara sådana man finner på allmänningen.
Följande slutsats är alltför snabbt dragen:”
I dag består kyrkans maktelit – biskopar, professorer, prästutbildare,
forskningschefer, rekryteringsansvariga och opinionsbildare – i mycket hög grad
av ett nätverk av relationer i form av vänskapsband och ett politiskt
engagemang som formats för länge sedan i vänsterpolitiska studentföreningar.” Överhuvudtaget
görs ett för stort nummer av KRISS och Kristet forum. Att en hel del av dem som
var med då, nu finns på ledande positioner är inte konstigare än att det finns en
relation mellan ungdomsverksamhet i en fotbollsklubb och många som senare spelar i
laget eller sitter i styrelserummen. KRISS var den studentförening som fanns
kvar nar Kyrkliga Studentförbundet uppgått i den ekumeniska Kristna
Studentrörelsen i Sverige.
Under slutet av 60-talet och under 70-talet påverkades studentrörelsen inte bara av politiska ideologier utan av en ganska utbredd radikalisering bland studenter i hela västvärlden. Den världsvida ekumeniska rörelsen som samlades i Kyrkornas Världsråd, synligt i Sverige vid mötet i Uppsala 1968, bidrog starkt till en sådan mer socialt ansvarstagande och både teologiskt och politiskt intresserad studentrörelse. Visst fanns det några marxister men mitt intryck var att överväldigande delen politiskt sett närmast var socialdemokrater eller liberaler. Samma tendens mötte även i Svenska ekumeniska nämndens sammanhang och i Frikyrkorådets arbete.
Under slutet av 60-talet och under 70-talet påverkades studentrörelsen inte bara av politiska ideologier utan av en ganska utbredd radikalisering bland studenter i hela västvärlden. Den världsvida ekumeniska rörelsen som samlades i Kyrkornas Världsråd, synligt i Sverige vid mötet i Uppsala 1968, bidrog starkt till en sådan mer socialt ansvarstagande och både teologiskt och politiskt intresserad studentrörelse. Visst fanns det några marxister men mitt intryck var att överväldigande delen politiskt sett närmast var socialdemokrater eller liberaler. Samma tendens mötte även i Svenska ekumeniska nämndens sammanhang och i Frikyrkorådets arbete.
Så något studentrörelsens socialistiska
kameraderi är svårt att se. Seglora Smedja lyfts fram som en sentida arvtagare
till KRISS politiska synsätt. Här tycker jag knappast att det räcker att
hänvisa till ett par före detta i KRISS aktiva personer för att stadfästa
sambandet. Segloras brister behöver inte ha detta halsband hängt på sig för att
man ändå ska kunna se dess modernism och liberalteologiska kamp.
Studentrörelsen deltog man i några år som aktiv student, sedan gick man vidare.
Då fanns det andra ideologiska sammanhang och sammanslutningar, till exempel
politiska partier, som utgjorde samband och kontinuitet. Men det
fanns och finns säkert enstaka personer ur KRISS som skulle ha önskat just det
författarna tror att KRISS lyckades åstadkomma av vänsterinflytande och nätverk.
Så länge det fanns en katolsk, en frikyrklig och en kyrklig studentrörelse var
de viktiga och omhuldade grupper i sina respektive samfundssammanhang. När
KRISS bildades blev organisationen snart marginaliserad och hade aldrig något
egentligt inflytande! Det var en ständig kamp att ens få till stånd kollekter
till rörelsen så att den kunde hållas flytande. Men, jag ska med stort intresse
ta del av ytterligare forskning som enligt rapporten lär ska komma på området.
Författarnas synpunkter och resonemang om
det politiska inflytandet kan inte avfärdas lika enkelt. När de skriver om
politikernas inflytande ”över kyrkans teologi, lära och utveckling, dels
genom kyrkomötets sammansättning, dels till följd av att organisationen på
regional och lokal nivå” är det en alldeles riktig beskrivning. Den borde
bearbetas och problematiseras snarare än avfärdas. Jag tycker ansatsen är
rimlig och att ifrågasättandet av partipolitikens makt och styrning av kyrkan
borde ses som en rimlig konsekvens av relationsförändringen kyrka-stat. De
historiska orsaker som bidragit till att kyrkan är organiserad ”på ett
sätt som strukturellt påminner om kommuner” borde inte längre kunna
tillåtas forma kyrkan och dess framtid. Partisystemets makt borde brytas för
kyrkans skull så att den inte kan brukas som redskap för ideologiska syften
andra än dem som genuint kan vara kyrkans. Det är som om det världsliga regementet
tagit över. Författarna visar också på den motsättning som uppstår när
politiska partier vill styra kyrkan och samtidigt påstår sig vara religiöst
neutrala. Här undrar jag ständigt varför så få benämner det förhållandet vid
dess rätta namn?
I ett kortfattat resonemang antyds att
Svenska kyrkan influerats av en reformert människosyn snarare än en
evangelisk-luthersk. Som motiv används den lägligt framträdande aktivismen som
gärna betonar handling och gärning. Även en förekommande suddighet beträffande hur
distinktionen mellan de två regementena ska uppfattas är ett välkommet inspel.
Jag är beredd att gå längre än författarna och tänker att Luther och den
lutherska teologin blivit en hävstång som kan användas till det mesta utan
fullgoda hänsyn till begreppens ursprung och grundbetydelse. Att detta lätt kan
användas för att backa upp egna ideologiska ställningstaganden borde inte
överraska någon som följt kyrklig diskussion de senaste tjugo åren.
Rapporten för in fler faktorer för att
befästa uppfattningen om vänsterpolitisk slagsida hos Svenska kyrkan på
nationell nivå. Man gör det genom att jämföra medlemmars önskemål och
synpunkter på kyrkan med 309 pressmeddelanden mellan jan 2013 och april 2015.
Intressant ansats där mer finns att göra med studier som täcker längre
perioder: vad sa kyrkan när den uttalade sig till pressen och vilken bild ville
man att media skulle förmedla?
Varför blir reaktionen så stark? Kanske
för att flera av de ledande personerna i kyrkan gärna också ser sig själva som
radikala och politiskt medvetna, men de avskyr att få saken påpekad från
människor som inte delar deras faiblesse för sådana politiska idéer. Inte
heller är det populärt att syna den svaga teologiska underbyggnad som de flesta
stora beslut i kyrkan lider av. Pinsamt svagt har det varit för många gånger,
vad än kommunikationschefer eller ärkebiskopar säger.
Så svarar då försvarsreaktionerna mot anklagelsernas styrka? Nog märks det att man vill ge igen. Sådan kritik för man inte fram ostraffad. Möjligen för att anklagelsen om vänsterpolitik är för stark och denna gång alldeles för bristfälligt underbyggd. Det har försvaret instinktivt fått vittring på. Och några revolutionärer skymtar knappast bakom mitror och beslutsförsamlingars presidier. Men ledarskapet i kyrkan kompromissar, det kan man nog ändå behöva acceptera som en rimlig slutats, med samtid och tidsanda på ett sätt som tycks gynna delar av det sekulärpolitiska etablissemanget. Illa nog, kan man tycka.
Så svarar då försvarsreaktionerna mot anklagelsernas styrka? Nog märks det att man vill ge igen. Sådan kritik för man inte fram ostraffad. Möjligen för att anklagelsen om vänsterpolitik är för stark och denna gång alldeles för bristfälligt underbyggd. Det har försvaret instinktivt fått vittring på. Och några revolutionärer skymtar knappast bakom mitror och beslutsförsamlingars presidier. Men ledarskapet i kyrkan kompromissar, det kan man nog ändå behöva acceptera som en rimlig slutats, med samtid och tidsanda på ett sätt som tycks gynna delar av det sekulärpolitiska etablissemanget. Illa nog, kan man tycka.
Kritiken mot rapporten är tondöv och fylld
av försvarsreflexer. Istället kunde fler ta ett djupt andetag och försöka
förstå vad det egentligen är som sägs. Och varför. Jag låter rapporten få mitt
sista ord: ”Svenska kyrkan har ett lagstadgat uppdrag som demokratisk
folkkyrka och är därmed inte att likställa med vilken fristående organisation
eller vilket samfund som helst. Då bör den också bli föremål för seriös granskning och saklig kritik.”