Medieutvecklingen har inte tagit paus. Nu finns det vloggar, videobloggar, med bild och ljud, och poddar, som kan ses som privatproducerad radio. Spotify håller på att lägga till poddar från alla möjliga håll som ett komplement till musiken för att behålla lyssnare till sitt ljudmaterial.
Covid-19 pandemin har fått fler aktörer som t ex Svenska kyrkan att ge sig in i leken med sina lokala och digitala online-gudstjänster, korta andakter och annat som man vill sprida. Dessa har nog kommit för att stanna eftersom man når länge ut än annars och materialet är enkelt att producera. Ska man trots berömmet ändå vara kritisk är det både enformigt och tråkigt att, under ca 50 minuter till en timma, bara ha en enda bildvinkel att tillgå.
Ställ upp en mobil på ett stativ och kör har blivit lösningen. Man får hoppas att det bara är början och att intresset växer för att göra mer. I längden kommer det stillastående bildvalet inte att hålla för att tillfredsställa en medievan publik. Mer krävs. Ändå är det med högra ambitioner och krav relativt lätt att få till en riktig bra produktion. Det är dags att lära av SvT och familjen Söderberg som i alla år uthålligt har producerat livsåskådningsmaterial och särskilt gudstjänster för TV-mediet.
De stora pastoraten kunde, om de nu alls ska hålla på med något, se till att man får utbildning och teknik för att utveckla denna nya tjänst. Men det brådskar. Snart går medietåget.