I
förslaget till ny kyrkohandbok för Svenska kyrkan finns ett antal förböner
tänkta att användas i kyrkans gudstjänster. I de allmänna anvisningarna för hur
en mera fritt formulerad och lokalt utformad förbön kan utformas finnas som ett
av förslagen följande bönestruktur:
• Hela
världen
• Vårt
eget land
• Vår
kyrka
• Oss själva
Den som ser närmare på de böner som sedan följer inser att denna
ordning knappast har fått något genomslag i de redan formulerade bönerna. I den
första förbönen nämns Sverige liksom i förbifarten genom omskrivningen ”vårt
samhälle”.
Förbön 1
Gud, du
som älskar alla människor,
vi
tackar dig för fred och frihet.
Vi ber
dig om kraft att försvara alla svaga
och göra vårt samhälle öppet och rättvist.
Även i nästa föreslagna bön görs kopplingen mellan Sverige och
världen så att det blir till en sammanhängande fras: ”vårt samhälle/vår stad,
vårt land och i världen”. Och vad är det då som man önskar ska ske? Välsignelse över människor och länder. Förr hade man nog använt ordet folk och länder som
en betoning av att världen inte bara består av enskilda människor. Sedan lyfter
bönen fram behovet av vishet för dem som fått förtroendet att leda och fatta
beslut. Det är svårt att med korta formuleringar täcka hela den komplicerade
verkligheten, men nog finns det mer att be om för världens ledare än vishet,
särskilt med tanke på de som regerar utan folkligt förtroende eller som rövar från
och bekrigar landets egna medborgare.
Förbön 2
Välsigna
människor och länder
och ge
vishet till dem som fått förtroende att leda och fatta beslut,
här i
vårt samhälle/vår stad, vårt land och i världen.
Ge oss
mod och kraft att arbeta för fred och rättvisa.
(Särskilt ber vi för…)
I nästa förbön är det om möjligt ännu mera förkortat och i
förbigående. Sverige finns nämligen inom parentes och benämnt som ”(i vårt
land)”. Formuleringen är anslående och fyndig, men otillräcklig: De som
bestämmer mest ska tänka på dem som bestämmer minst. Som om mänskliga
rättigheter och rättvisa kunde tänkas fram. Det är nog så att böner om välsignelse och Guds ledning för konung, regering och riksdag har blivit
omodernt i den Svenska kyrkan.
Förbön 3
Hjälp
dem som bestämmer mest (i vårt land)
att tänka på dem som bestämmer minst.
I flera därpå följande förböner får man med hjälp av lupp och
förstoringsglas söka förgäves för att hitta vårt eget land. Det är liksom
borttappat eller bortretuscherat. Det närmaste man kommer i förbön nummer 4 är avslöjandet
avlägset från någon tydlig bön för vårt land Sverige som stat, samhälle, nation eller land;
Vi ber om samförstånd i skolor och på arbetsplatser,
om
respekt mellan kyrkor och religioner
och en värld där varje människa har rätt att finnas till.
Förbön 7 betraktar världen och det som finns i den och berättar
att de bedjande förstår det som finns med hjälp av termer som normalt används
om ting, helt eller trasigt. Visserligen beskriver man idag även människor och
relationer allt oftare i sådana termer, men det blir övermåttan lakoniskt.
Tillvaron förtingligas. Bön för Sverige, konung, regering och riksdag verkar
opassande och avlägset när man betänker den språkdräkt bönen fått. Men hade man
velat hade det säkert varit möjligt att även här tacka Gud för vårt land, vår
demokrati och be om ledning och stöd och förmåga till eget engagemang i vårt
samhälle. långt borta:
Vi ser vår värld,
det som
är helt och det som är trasigt,
och vi ber om din hjälp att se din närvaro överallt.
Slutligen återfinns en bön om att vårt land ska bevaras i den
sjungna litanian:
Förbön 8
Att du
förunnar alla folk fred och endräkt, att du skyddar och
bevarar
vårt land, att du välsignar våra hem, att du för de unga på
dina vägar.
Sammantaget har utvecklingen av förbönerna, från 1942 års
handbok för Svenska kyrkan till det aktuella förslaget till handbok, klivet
allt längre bort från tydliga böner för vårt land, för konung, regering och
riksdag. Svenska kyrkans bönemakare, vilka de nu är, suddar alltmera ut böneord,
formuleringar och tänkesätt som värnar och med tydlighet och precision i kyrkans
huvudgudstjänster i förbön lyfter fram vårt eget land Sverige. Att diskussionen
om vårt statsskick, om monarki och republik, har spelat in är troligt. Likaså
verkar kyrkan rädd att förknippas med stolthet över vårt land och man avhåller
sig därför från att i bönens form tänka på Sverige. Inte heller lyfter man fram
våra svårigheter och problem. Man skulle kunna beröra oförmågan att hjälpa fram
integration eller att motverka utanförskap, bostadssegregation,
ungdomsarbetslöshet etc. Sådant får inte heller någon större plats.
Genom denna alltmera distanserade och svala hållning till
Sverige lämnar kyrkan genom sina handböcker fältet öppet för andra, inte sällan
med grumligare och exklusivt nationalistiska tänkesätt, att på alla de sätt de
förmår, att ta hand om Sverige.
Av kyrkans böner att döma är kyrkans förhållningssätt till Sverige, det land den är satt att tjäna i, svalt och distanserat. Varför vill inte Svenska kyrkan be för Sverige? Tror den inte att vårt land och dess styrelseskick är viktigt? Saknar kyrkan som bär landets namn tro på att Gud kan bidra till hur vårt land byggs och utvecklas? Eller har man tänkt att det bara är en inomvärldslig och politisk angelägenhet? Hur som är det oroande när kyrkan inte kan eller vill be för Sverige! Lex orandi, lex credendi!