Det tog 21 dagar för Händel att komponera Messias! Tre veckor som förändrade världen. Han
gjorde det 1741-42. Detta älskade och ständigt hyllade oratorium är byggt på utvalda
bibliska texter, mestadels från Jesaja, Psaltaren, Lukas och 1 Korintierbrevet.
Men bland andra texter finns även Hebreerbrevet, Romarbrevet och Matteusevangeliet
med.
Två dagar i rad, i den just passerade helgen, lördag och
söndag, spelades och sjöngs Messias i sin helhet i Olaus Petri kyrka, Örebro. För detta är jag oerhört
tacksam. Vilken fröjd att ha fått vara med om detta! Tack till ALLA som gjorde
detta möjligt! Dramatiskt, omväxlande, lyriskt och medryckande, med en
musikalisk esprit av sällsynt skådat slag. Världsklass!Orkester var Drottningholms barockensemble, med Nils-Erik Sparf som konsertmästare. Orkestern spelade på tidstrogna instrument. Kören var de sammanslagna Olaus Petri Vocalis, Cantores och ungdomskören OPQ. Allt under Mats Bertilssons osannolikt skickliga och inspirerande ledning. Superlativen räcker inte riktigt till. Dessutom - solisterna hade hämtats från England för att få den särskilt engelska klangen och diktionen, en ofattbart välmodulerad och ljuvt ljudande grupp: Dame Emma Kirkby, sopran, Clare Wilkinson, alt, Charles Daniels, tenor och Jonathan Sells, bas. Rule Brittania, Britannia rule the waves fick en ny innebörd. Ljudvågornas mästare och betvingare.
Även om Messias från början inte var komponerad för att
uppföras i kyrkor är det i kyrkans värld och miljö oratoriet samspelar med tro
och rum. Därför är det så viktigt att kyrkan inte avstår från denna musik. Det
finns ingen anledning att lämna walk over till de stora konserthusen i fråga om
den ”andliga” musiken. Visst kan det vara ekonomiskt kännbart och svårt att
finansiera så stora uppsättningar som krävs, men det är absolut nödvändigt! Det
är ett evangelium som förkunnas på ett sätt som berör människor starkare och
djupare än det mesta. När alla människor i en fullsatt kyrka samfällt reser sig för att stående låta sig omslutas och lyftas av Hallelujakören är det mäktigt.
Dessutom är det av vikt att inte bara landets domkyrkor får
musikbudgetar som möjliggör denna typ att satsningar. I Örebro Olaus Petri,
långt från stiftskatedralen i Strängnäs, har man i många år arbetat för ett
vitalt och omfattande musikliv av hög klass dels för att det lyfter
församlingens gudstjänst men också för att den klassiska kyrkomusikens stora
verk ska kunna klinga, människor till uppbyggelse och glädje, Gud till ära!
Efter de två konserterna var det många som inte riktigt hade
ord för sin upplevelse. Utan att spela på sentimentalitet vet jag att flera
personer, som försökte beskriva sin upplevelse, fann att orden stockade
sig i halsen. Och tårar steg upp i deras ögon. Tears speak volumes!