Det är välkänt att Örebro
kontrakts församlingar är delade i frågan om hur organisationen ska se ut. De
talar för sig själva i sina ansökningar om självständighet och i remissvaren.
Därför blir detta svar inte en sammanställning av de olika hållningar och
perspektiv som återfinns i kontraktets församlingar, utan en reaktion utifrån
kontraktsprostens horisont.
Oroande ur kontraktets
synvinkel är vilka följder de vid det här laget ganska djupa motsättningarna
mellan olika grupper och församlingar kommer att få. Känslan av att bli
överkörd och berövad sitt inflytande är oerhört stark i församlingarna som
begärt självständighet, de som enligt stiftsstyrelsens förslag ska tvingas in i
en lösning de absolut inte önskar, inte ens i andra hand! Enligt deras mening
saknas öppningar och en vilja att finna en lösning där även deras vilja
hörsammas.
När frågan avgörs i olika
beslutande organ som kyrkoråd, kyrkonämnd, kyrkofullmäktige och stiftsstyrelse
finns det tydliga exempel på att partilinjer hävdats starkt, men exempel finns
också att förtroendevalda har stått emot och orkat hävda egna uppfattningar. Andra
har upplevt sig inte ha haft något val utan har av lojalitet röstat mot sin
övertygelse.
Om det i denna process och i
dessa organ funnits tendenser att hindra människor att följa sin personliga
övertygelse – kan man då hysa tilltro till att det finns plats för dem som haft
en avvikande mening i de tänkta församlingsråden?
Örebro kontrakt mister
viktiga funktioner om stiftsstyrelsens förslag antas. Ett pastorat med ett
kyrkoråd och en kyrkoherde kan rimligen inte utgöra ett kontrakt, än mindre ha
en prost för tillsyn och konvent. Tanken är att Edsbergs församling ska
inlemmas i pastoratet och blir då en del som alla andra i den nya
organisationen. Konventen blir förvandlade till träffar för pastoratet.
Eftersom man dessutom i utredningen Närhet och samverkan skjuter upp frågan om
förändrad kontraktsindelning till ett senare tillfälle blir det tydligt att
uppgifterna för kontrakt och kontraktsprost ses som helt underordnade. Jag anar
att detta är första steget i en process där våra kontrakt, med anor från
medeltiden, minskar än mer i betydelse för att till slut suddas ut.
Den nya obalansen mellan
enormt stora och mäktiga pastorat och små omgivande församlingar eller pastorat
behöver man notera. Man behöver även förhålla sig till att stiftsstyrelsens förslag
rubbar förhållandet till stiftet. Idag har stiftet en markerad och
betydelsefull roll att spela. I framtiden kommer de största pastoraten att ha
tillgångar och resurser att sköta det mesta själva, alltmera oberoende av
stiftet.
Som prost och delaktig i
Strängnäs stifts arbete med Strängnäsmodellen ser jag risken att modellen sätts
ur spel i ett framtida Örebro pastorat. Här har stift och prost tidigare
träffat kyrkorådsordförande och kyrkoherde vid de årliga samtalen. De kommande
lokala arbetsledarna får en annan roll och betydligt mindre befogenhet än de
forna kyrkoherdarna. Det lär knappast kännas angeläget, vare sig för stift
eller de distriktsliknande gamla församlingarna, att diskutera frågor som i
realiteten avgörs på den högre pastoratsnivån. Min bedömning är att det i
längden inte kommer att finnas tillräcklig ork och energi hos någondera parten
att bedriva ett sådant arbete.
Stiftsstyrelsen föreslår att
sju arbetstyngda och starkt engagerade kyrkoherdar ska ersättas av en enda. Det
är inte alldeles trovärdigt. Förändringen föreslås utan utredning av hur det
närmare är tänkt att fungera i framtiden. I kyrkoherdegruppen i Örebro har vi
länge talat om behovet av ytterligare chefsstöd eventuellt i form av
sekreterare. Det arbete kyrkoherdarna tidigare utfört behöver andra nu axla.
Behovet av stöd i ledningsuppgifterna, oavsett vem som ska utföra arbetet, lär
knappast försvinna bara för att man avskaffar alla kyrkoherdar utom en.
Den roll som dessa sju
kyrkoherdar fyllt, även som andliga ledare, kan rimligen inte en kyrkoherde
fylla. Att delegera vissa uppgifter till komministrar fyller delar av
tomrummet, men knappast allt. Dessutom lär man inte med säkerhet kunna veta att
det är komministrar som utses till arbetsledare/enhetschefer. Därmed vacklar
den idag lokalt fungerande dubbla ansvarslinjen. Ur tillsynens och främjandets
aspekt är det en klar försämring. Att uppdraget förs till en nivå ovanför
församlingarna väcker många frågor om vilket uppdrag och utrymme kyrkoherden i
framtiden kommer att få. En följd blir en stark koncentration av makt.
Jag uppfattar att några
kyrkoherdar i församlingar som vill ingå i ett storpastorat är villiga att
acceptera dessa förändringar utifrån fördelar för helheten, den egna eller
andras församlingar. Till exempel menar man att på så sätt ges bidrag till att
säkra ekonomi och verksamhet i församlingar där underlaget inte räcker till.
Man accepterar inte resonemanget att församlingarna inte längre är församlingar
utan anser det vara felaktigt och missvisande.
De församlingarna som önskar
självständighet värnar å andra sidan sin kyrkoherde och sitt kyrkoråd. De
nuvarande kriterierna för en församling är ju enligt kyrkoordningen att man ska
fira söndagliga (veckovisa) gudstjänster, att det finns ett invigt kyrkorum,
att det i församlingen ska finnas människor som tar ansvar för att
församlingens uppgifter blir utförda och är beredda att ta på sig
förtroendeuppdragen i församlingen (KO 37 kap §2). Men till kriterierna hör
även att det ska finnas ett kyrkoråd och en kyrkoherde i varje församling (KO 2
kap §5) samt att det ska finnas en av församlingens kyrkoråd och kyrkoherde
utarbetad församlingsinstruktion (KO 57 kap §5). Flyttar man bort flera av
dessa funktioner till en annan nivå blir det till slut så att församlingen
upphör att vara en församling - enligt dagens definitioner. Endast genom att
omdefiniera vad en församling är blir det möjligt att hävda deras fortbestånd i
det nya pastoratet.
I diskussionen finns det
exempel på att förespråkare för pastoratet ställt solidariteten i
pastoratsmodellen mot församlingsegoism och omtanke enbart om sitt eget. Men
församlingarna som begärt självständighet har uttalat att de för sin del önskar
och är villiga att finna goda samarbetslösningar. Något utredningsstöd för att
utveckla sådana modeller har de däremot inte lyckats få.
Det har sagts att finns det
goda argument kan man få anledning att eventuellt ompröva förslaget från
stiftsstyrelsen. Men ju längre processen har pågått desto tydligare har det
blivit att argument för självständighet inte bitit. De teologiska frågorna har
varit styvmoderligt behandlade eftersom tillkomsten av en helt ny pastoral nivå
inte diskuterats utifrån kyrkosyn eller andra pastorala perspektiv.
Det demokratiska underskottet
och bristen på de församlingstillhörigas inflytande över sin egen församling
har inte heller beaktats tillräckligt. Farhågorna, att avvikelser från
storpastoratslinjen inte skulle tillåtas, har växt. Länge trodde och hoppades
dock kyrkoherdarna, i församlingarna som ansökt om självständighet, att man i
stiftsstyrelsens utredning och i stiftsstyrelsen skulle förhålla sig
pragmatiskt och så långt möjligt var försöka tillmötesgå våra olika linjer. Så
skedde inte.
Jag har varit van vid att vi
i kyrkans sammanhang oftast har sökt oss fram till olika lösningar med
lyssnandet, kompromissen och koncensus som metod. I arbetet med den framtida
organisationen och indelningen i Örebro har på senare tid en annan tingens
ordning demonstrerats. Det känns som ett nederlag när den relativt goda
sammanhållningen i kontraktet, och församlingarna emellan riskerar att gå
förlorad.
Det borde faktiskt ha varit
möjligt att tillmötesgå församlingarna som begärt att få bli självständiga.
Likaså skulle man ha kunnat ge församlingarna som önskade ett storpastorat
möjlighet att bilda ett sådant. Det framstår som om skälet emot en sådan modell
enbart är att stiftets utredning från början valde bort detta alternativ.
I första hand vädjar jag om
att stiftsstyrelsen måtte beakta möjligheten att tillfredsställa de flesta
församlingarnas önskemål, ge självständighet till församlingarna som önskat det
och erbjuda storpastorat till övriga. Då uppnås en lösning utan att stiftet
behöver tvinga in några församlingar i konstellationer de sagt nej till.
I andra hand vädjar jag om
att stiftsstyrelsen begär uppskov från att redan till den 1 januari 2014 behöva
genomföra kyrkomötets beslut, utifrån förslagen i Närhet och samverkan, så att
samfälligheten får bestå ytterligare en tid. Då skulle möjlighet och utrymme
finnas för att i detalj utreda lösningar som tillfredsställer församlingarnas
önskemål.
Örebro 2012-09-13