Julen, vad är det för
speciellt med den? Kyrkorna som gör så stor affär av dess innehåll har inte så
mycket att skryta över, sägs det ibland. Julfirandet här i Norden är i alla
fall bara något man tagit över eller stulit från dem som höll på här innan
kristendomen långsamt infiltrerade landet. Firandet runt den 24-25 december
handlade om solens återkomst efter den mörka årstiden.
Invändningar som dessa kommer
ofta från positiva människor som tror på utveckling och evolution. Men bara
inte när det gäller religion, kristendom eller jul. Då, före vår tideräknings
början, var det av någon anledning bäst. Bäst före.
Kanske är det därför det är
enklare för de engelskspråkiga folken som talar om julen i termer av Christ mas
Kristus mässa. Men även för dem som kan uppskatta trons och Bibelns värld är
det oerhört viktigt att få till alla astronomiska och politiska fakta så att
man så nära som möjligt kan bestämma exakt när det hände. Där har det varit
krångligt att få ihop alla uppgifter till en samstämmig datering. Kejsar Augustus,
skattskrivning, Quirinius och Betlehems stjärna. Dateringarna har på några år
när hamnat från 7 år före VTB. Vår tideräknings början. Eller FK, före Kristus.
Om den på en gång alldagliga
och märkliga barnafödsel som står i budskapets centrum har alla av oss hört så
många ord. Predikningar, andakter, betraktelser eller ett och annat föredrag. För någon vecka sedan var det 40 år sedan jag
prästvigdes i december 1975 i Strängnäs domkyrka. Min första prästjul firades i
Almby församling där jag fick tillfälle att predika. Sedan dess har det blivit
många hundra utläggningar om julen och dess innebörd. Vi kan alla tänka att vi
har hört allt som finns att säga om julen och en hel del som aldrig borde ha
sagts.
När orden blev för många,
sprängfyllda av överdrifternas girlanger, i ett ändlöst skönmålande. Julspel
högt och lågt, ofta rart och oförargligt. Men jag vet en kollega i Olaus Petri
som fick spela värdshusvärd i julspelet för förskolan. Maria och Josef bankar
på predikstolen som plötsligt blivit entrén till ett härbärge. Han ropade med
tordönsstämma: vad är det för oväsen? Nu får ni vara tysta, folk vill sova. Han
gjorde det med sådan inlevelse att det fanns barn som kände sig så avvisade att
de började gråta. Men det fanns andra reaktioner. När värdshusvärden ropat ut
sin barska och högljudda begäran om att det skulle vara tyst svarade en modig
liten femåring: Tyst kan du vara själv!
Det märkliga är att det
fortfarande inte saknas nya perspektiv och ingångar till denna händelse som
Bibeln återger i Lukasevangeliet. Berättelsen är som en källa som flödar över.
Friskt vatten kan hämtas där. Men risken finns att man bara upprepar vad man
redan tycker och tror. Det blir lätt överdrivet, gulligt, förgyllt, förskönat
och idealiserat. Möjligen för att vi längtar efter något enkelt och
oproblematiskt. Var dag har ju sannerligen nog av sin egen plåga! Ändå. Skönt
att slippa en jul fylld av utanförskap och hot och våld.
Vem vill bli påmind om en
kvinna som måste resa på farliga vägar i långt framskriden grosses? Väl framme
är värdshus och gästgiverier överfulla. Det blir till att göra som fattiga
människor i alla tider har gjort. Att söka sig till djuren och dela rum med
dem. Djuren som kan hjälpa till att hålla värmen. Snart nog måste man fly.
Makten vill döda barnet och jagar dem. Inte olikt vad som händer i de
förfärliga och moderna krigen…
När sången, hyllningarna och
orden tystnar. Vad händer då? Det står skrivet att Maria tog allt detta till
sitt hjärta och begrundade det. Är det där vi också behöver vara? Att för en
stund bara vara och låta världen ha sin gång. Att släppa taget och låta den
evighetsmaskin som snurrar i våra hjärnor vila, den som ständigt värderar och
bedömer. Att ge sig en stund av stillhet, en stund för att hinna ikapp sig
själv och landa. Att för ett ögonblick bara vara. Det är då förskolebarnet får
rätt: tyst kan man vara själv…
När sångerna och orden
tystnar finns det plats för ordlös förundran. Gud blir människa, föds som ett
barn, en av oss. Frälsningshistorien blir detta barns livsgärning. På ett kors
bärs våra missgärningar, synd och ondska. Då inför korset blir det stilla och
tyst. Världen håller andan som inför barnets födelse. Till och med tankarna lägger
sig att vila. Då är kropp och andning. Vi kan till slut andas ut all brist, all
oro och ängslan och andas in välsignad tro och tillförsikt. Ära åt Gud och på
jorden fred!