En bekant ringer med andan i halsen. Under en bilfärd har hon stannat för rött ljus. I filen bredvid står en stor, svart och skrymmande personbil med flak. När det blir grönt dröjer den svarta bilen men vännen börjar köra. Då sveper i full fart, någon decimeter framför kylaren, en figur på en elsparkcykel förbi. En ung tjej har kört mot rött och satt sitt liv på spel. Tänk om vännen kört på, och möjligen dödat elsparkföraren. Förfärligt.
Då berättar jag om en incident som hände mig dagen innan. Jag kör på en tvåfilig väg. Och ska just passera där bilar från motsatt håll kan svänga över för att korsa vägen för att komma in på ett område med flera företag. En röd lastbil med släp lyckas svänga ut i min fil till hälften! Föraren har inte alls observerat mig som kör 45 km/tim på en 50-gata. Jag får göra en häftig undanmanöver in i filen bredvid, där inget annat fordon finns för tillfället, tack gode Gud!Maggan, min fru, ser på föraren och säger att han håller handen för munnen i förskräckelse. Själv är jag upptagen med att hålla bilen undan kollision och på vägen. Det tar flera minuter innan hjärtklappningen lägger sig. Under denna enda bilfärd noterar vi: plötsliga filbyten framför oss utan att blinkers använts, cyklister som kör på vägbanan mot färdriktningen, en förare tar av okänd anledning upp två filer med sin bil, en fotgängare tvingas hoppa undan för en cyklist som kommer i full far runt ett hörn.
Det börjar bli nödvändigt att skaffa en dashcam, en bilkamera som sitter på instrumentbrädan och dokumenterar vad som sker i trafiken. Så att man kan visa upp bilder på det som händer, ifall någon inte skulle tro allt konstigt som händer och sker i trafiken. Ett alternativ är en körjournal där alla alla avvikelser, incidenter och förseelser i trafiken kan antecknas. Blir det många noteringar skulle någon kunna få för sig att det beror på hur man själv framför sitt fordon. Men det behöver det inte alls vara. Det är nämligen inte ofarligt därute, så se upp och var vaksam!!