Men ännu längre tillbaka i Nerikes Allehanda lyckades jag bättre. Då genom att fokusera en ung prästs erfarenheter. Han hette faktiskt Mats Hermansson och hade blivit hårt åtgången efter en del mindre välbetänkta påståenden. Han kunde ibland vara ganska oslipad och bullrig. Trots det behövde han en stötta:
Sladdrande tungors drypande
elakheter
Allt verkade hur fredligt som
helst. Det idylliska dragetvar påtaglig. Att något var fel insåg man efter lite
nämare kontakter. Det var något sjukt i svang. Något
förgiftade samvaron.
Smittan spred sig hastigt. Hade
det gällt en kroppslig
farrsot hade en
smittskyddsläkare kunnat ge råd om hur manbäst skulle skydda sig. Men mot de sladdrande tungornas
drypande elakheter fanns knappt något skydd.
Har du hört att...började
samtalen med löfte om stora
hemligheter. Vet du
att...fortsatte skvallret som breddespå tumstjockt.
Denna gång blev en ung präst
offret. Hans första fel var
att han fortfarande hade kvar
sin ungdom.
Han var inte världens mest
slipade diplomat. Tvärtom kunde
man ofta komma på honom med
att säga precis vad han tänkte.Det var hans andra fel.
Han var dessutom påhittig och
hade ett brett kontaktnät
utanför det kyrkliga
etablissemanget. Det var hans tredjefel.
Fjärde felet var att han hade
svårt att uppskatta
organiserad välgörenhet som
han ansåg fungerade mer förhjälparna än för de behövande.
Skall han vara i den här
kyrkan tänker inte vi stanna kvar,
sa personer som åldersmässigt
sedan länge uppfattats somvuxna. De sökte sig till andra kyrkor.
Prästens konfirmander hade
förstört de nya tapeterna på
lägergården, det visste alla.
Vad de inte visste var atthan aldrig haft konfirmander på den gården.
Syndabocken fick bära allt
negativt. Det var bara en
tidsfråga innan
ryktesspridningen skulle krossa honom. Denunge prästen skulle ut i öknen.
Då hände något som stängde
flödet av illasinnade babbel.
Någon talade verkligt väl om
prästen och hans arbete. Detfungerade som när orden "Tig, var stilla" kväste stormen.
Hut gick hem. Äntligen.
Det tisslas och tasslas fortfarande förfärligt mycket. Det skvallras och sprids rykten. Förmodligen är vi alla lite anfrätta av den kulturen. Anständigheten att säga rakt ut vad man tänker till dem det angår har ingen stark ställning. Istället pratas det bakom ryggen. Om enskilda personer, om deras åsikter och om hur de är. Och om församlingar. Avståndstagande och utstötning har vuxit till i takt med att intelligent kritik och teologisk diskussion avtagit. Men så har också de politiskt grundade besluten och utspelen blivit fler och det öppna teologiska studiet och samtalet anfrätts av guilt by association!
Jag skulle vilja använda
Påven Franciskus ord när han talade till sina nyutnämnda kardinaler vid en
mässa härförleden i S:t Peterskyrkan i Rom: May
all of us avoid habits and ways of acting typical of a court: intrigue, gossip,
cliques, favouritism and partiality.