Kräklingbo kyrka är belägen vid vägen mot Östergarn.
Wikipedia om Kräklingbo kyrka.
Guteinfo om Kräklingbo kyrka
RAÄ:s Bebyggelseregister.
19 december 2019
18 december 2019
Klinte kyrka
Klinte kyrka är belägen i utkanten av Klintehamn.
Wikipedia om Klinte kyrka.
Guteinfo om Klinte kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
17 december 2019
Hörsne kyrka
Hörsne kyrka ligger, nära Dalhem, i kanten av gamla Lina myr där vägen svänger 90 grader. Lägg märke till att långhuset är nästan lika högt som tornet!
Wikipedia om Hörsne kyrka.
Guteinfo om Hörsne kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hörsne kyrka.
Guteinfo om Hörsne kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
16 december 2019
Hogrän kyrka
Hogrän kyrka ligger mellan Vall och Mästerby.
Wikipedia om Hogrän kyrka.
Guteinfo om Hogrän kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hogrän kyrka.
Guteinfo om Hogrän kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
15 december 2019
Hemse kyrka
Hemse kyrka ligger i den stora orten på södra Gotland. Där finns mycket fina muralmålningar. Mitt emot kyrkan finns folkhögskolan. Där finns det berömda Häggska huset ritat av Axel Herman Hägg.
Wikipedia om Hemse kyrka.
Guteinfo om Hemse kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hemse kyrka.
Guteinfo om Hemse kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
13 december 2019
Hejdeby kyrka
Hejdeby kyrka ligger längs med vägen mellan Visby och Slite. Idag ser tornet helt annorlunda ut.
Wikipedia om Hejdeby kyrka.
Guteinfo om Hejdeby kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hejdeby kyrka.
Guteinfo om Hejdeby kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
12 december 2019
Hangvar kyrka
Hangvar kyrka ligger inte långt från Kappelshamn. Där har jag firat mässa.
Wikipedia om Hangvar kyrka.
Guteinfo om Hangvar kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hangvar kyrka.
Guteinfo om Hangvar kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
11 december 2019
Havdhem kyrka
Havdhem kyrka ligger söder om Hemse på Gotland.
Wikipedia om Havdhems kyrka.
Guteinfo om Havdhem kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Havdhems kyrka.
Guteinfo om Havdhem kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
10 december 2019
Hamra kyrka
Hamra kyrka ligger på södra Gotland. Kyrkan lär ursprungligen ha byggts som en korsarmskyrka, med centralt torn, redan på 1100-talet.
Wikipedia om Hamra kyrka.
Guteinfo om Hamra kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hamra kyrka.
Guteinfo om Hamra kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
09 december 2019
Halla kyrka
Halla kyrka i närheten av Vänge inne på Gotland. Notera koret!
Wikipedia om Halla kyrka.
Guteinfo om Halla kyrka.
RAÄ:s Bebyggeleregister
Wikipedia om Halla kyrka.
Guteinfo om Halla kyrka.
RAÄ:s Bebyggeleregister
08 december 2019
Hall kyrka
Hall kyrka ligger på nordvästra Gotland, inte långt från Kappelshamn. Där har jag lett gudstjänster.
Wikipedia om Halls kyrka.
Guteinfo om Halls kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Halls kyrka.
Guteinfo om Halls kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
06 december 2019
Hablingbo kyrka
Hablingbo kyrka ligger på södra Gotland. Sockennamnet Hablingbo användes som övning i stavandets konst. Min mor fick lära sig följande ramsa som rabblades i en väldig fart: H-A-B, säga Hab, L-I-N-G, säga ling, B-O, säga bo, säga Hab, säga ling, säga bo, säga Hablingbo.
Wikipedia om Hablingbo kyrka.
Guteinfo om Hablingbo kyrka.
Riksantikvarieämbetets Bebyggelseregister.
Wikipedia om Hablingbo kyrka.
Guteinfo om Hablingbo kyrka.
Riksantikvarieämbetets Bebyggelseregister.
05 december 2019
Guldrupe kyrka
Guldrupe kyrka ligger på det gotländska inlandet. Notera det något högre koret.
Wikipedia om Guldrupe kyrka.
Guteinfo om Guldrupe kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Guldrupe kyrka.
Guteinfo om Guldrupe kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
04 december 2019
Grötlingbo kyrka
Grötlingbo kyrka på södra Gotland.
Wikipedia om Grötlingbo kyrka.
Guteinfo om Grötlingbo kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Grötlingbo kyrka.
Guteinfo om Grötlingbo kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
03 december 2019
Gothem kyrka
Wikipedia om Gothems kyrka.
Guteinfo om Gothems kyrka.
Riksantikvarieämbetets Bebyggelseregister.
28 november 2019
Gerum kyrka
Gerum kyrka ligger nära Levide, mellan Klintehamn och Hemse. Notera det udda tornet.
Wikipedia om Gerums kyrka.
Guteinfo om Gerum kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Gerums kyrka.
Guteinfo om Gerum kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
27 november 2019
Garde kyrka
Garde kyrka har ett mycket markerat och högt kor. Förmodligen an avspegling av hur man såg på liturgins centrum.
Wikipedia om Garde kyrka.
Guteinfo om Garde kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Garde kyrka.
Guteinfo om Garde kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
26 november 2019
Ganthem kyrka
Alla dessa gotländska kyrkor delar jag med mig av. Köpte för några år sedan ett vykortsalbum med dessa kyrkor i och tyckte att fler borde få se dem. Idag har turen kommit till kyrkan i Ganthem.
Wikipedia om Ganthems kyrka.
Guteinfo om Ganthems kyrka.
Riksantikvarieämbetets Bebyggelseregister.
Wikipedia om Ganthems kyrka.
Guteinfo om Ganthems kyrka.
Riksantikvarieämbetets Bebyggelseregister.
25 november 2019
Gammelgarn kyrka
Gammelgarn kyrka på östra Gotland.
Wikipedia om Gammelgarn kyrka.
Guteinfo om Gammelgarn kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Gammelgarn kyrka.
Guteinfo om Gammelgarn kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
24 november 2019
Fårö kyrka
Fårö kyrka är vackert belägen. I den har jag förrättat vigsel. Många besökare kommer till platsen därför att Ingmar Bergman ligger begravd på kyrkogården.
Wikipedia om Fårö kyrka.
Guteinfo om Fårö kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Fårö kyrka.
Guteinfo om Fårö kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
22 november 2019
Fröjel kyrka
Fröjel kyrka är belägen söder om Klintehamn.
Wikipedia om Fröjels kyrka.
Guteinfo om Fröjel kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Fröjels kyrka.
Guteinfo om Fröjel kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
21 november 2019
Follingbo kyrka
Follingbo kyrka ligger nära vägen mellan Visby och Roma. Ännu en kyrka där koret överskuggar långhuset.
Wikipedia om Follingbo kyrka.
Guteinfo om Follingbo kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Follingbo kyrka.
Guteinfo om Follingbo kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
20 november 2019
Fole kyrka
Fole kyrka med relativt nyplanterade träd. Skymmer både långhus och kor.
Wikipedia om Fole kyrka. Där meddelas att Fole kyrka är en av de högst belägna kyrkorna på Gotland. 59 meter över havet!
Guteinfo om Fole kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Fole kyrka. Där meddelas att Fole kyrka är en av de högst belägna kyrkorna på Gotland. 59 meter över havet!
Guteinfo om Fole kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
19 november 2019
Fleringe kyrka
Fleringe kyrka ligger på nordvästra Gotland. Inte så långt från Bläse. På detta vykort har ett par personer fastnat.
Wikipedia om Fleringe kyrka.
Guteinfo om Fleringe kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Fleringe kyrka.
Guteinfo om Fleringe kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
18 november 2019
17 november 2019
Fardhem kyrka
Fardhem kyrka på sydöstra Gotland.
Wikipedia om Fardhem kyrka.
Guteinfo om Fardhem kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Fardhem kyrka.
Guteinfo om Fardhem kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
15 november 2019
Etelhem kyrka
Etelhem kyrka saknar här ett genitiv s. Detta trots att det finns en plats och en socken som benämns Etelhem. Undrar hur det kommer sig att detta s ofta finns när man talar och skriver om en kyrkobyggnad. Lika ofta tycks det saknas.
Etelhems kyrka besökte jag ofta i min ungdom, när Metodisterna hade sina vinterläger på platsen.
Wikipedia om Etelhems (!) kyrka.
Guteinfo om Etelhem (!) kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Etelhems kyrka besökte jag ofta i min ungdom, när Metodisterna hade sina vinterläger på platsen.
Wikipedia om Etelhems (!) kyrka.
Guteinfo om Etelhem (!) kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
14 november 2019
Eskelhems kyrka
Eskelhems kyrka är pampig. Men här syns mest ännu en kyrka skymd av träd och grenverk.
Wikipedia om Eskelhems kyrka.
Guteinfo om Eskelhems kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Eskelhems kyrka.
Guteinfo om Eskelhems kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
13 november 2019
Endre kyrka
Endre kyrka ligger längs med vägen mellan Visby och Dalhem.
Wikipedia om Endre kyrka.
Guteinfo om Endre kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Endre kyrka.
Guteinfo om Endre kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
12 november 2019
Eksta kyrka
Eksta kyrka på södra Gotland. Dessvärre är kyrkan dold av träd. Märkligt val av motiv!
Ekstakusten är en av de finaste sträckorna på ön. Utsikten mot Karlsöarna är betagande.
Wikipedia om Eksta kyrka.
Guteinfo om Eksta kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Ekstakusten är en av de finaste sträckorna på ön. Utsikten mot Karlsöarna är betagande.
Wikipedia om Eksta kyrka.
Guteinfo om Eksta kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
11 november 2019
Ekeby kyrka
Ekeby kyrka är högrest och välproportionerlig.
Wikipedia om Ekeby kyrka.
Guteinfo om Ekeby kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister om Ekeby kyrka.
Wikipedia om Ekeby kyrka.
Guteinfo om Ekeby kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister om Ekeby kyrka.
10 november 2019
08 november 2019
Dalhems kyrka
Den som är intresserad av Axel Herman Hägg bör besöka Dalhems kyrka. Där finns bl a gott om muralmålningar av hans hand. Dalhems kyrka är en imponerande och mäktig kyrkobyggnad.
Wikipedia om Dalhems kyrka.
Guteinfo om Dalhems kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Dalhems kyrka.
Guteinfo om Dalhems kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
07 november 2019
Bäls kyrka
Bäls kyrka ligger nära vägen mellan Visby och Slite. Där har jag firat mässa.
Wikipedia om Bäls kyrka.
Guteinfo om Bäls kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Bäls kyrka.
Guteinfo om Bäls kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
06 november 2019
Buttle kyrka
Buttle kyrka ligger på det gotländska inlandet. När jag växte upp nämndes Buttle ofta i väderleksrapporten som den kallaste platsen på Gotland.
Wikipedia om Buttle kyrka.
Guteinfo om Buttle kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Buttle kyrka.
Guteinfo om Buttle kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
05 november 2019
Burs kyrka
Burs kyrka på sydöstra Gotland.
Wikipedia om Burs kyrka.
Guteinfo om Burs kyrka.
RAÄ:s bebyggelseregister.
Wikipedia om Burs kyrka.
Guteinfo om Burs kyrka.
RAÄ:s bebyggelseregister.
04 november 2019
Bunge kyrka
Bunge kyrka på norra Gotland. Bunge är välkänt för sitt friluftsmuseum - Bumgemuseet. I kyrkan har jag celebrerat mässan.
Wikipedia om Bunge kyrka.
Guteinfo om Bunge kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
Wikipedia om Bunge kyrka.
Guteinfo om Bunge kyrka.
RAÄ:s Bebyggelseregister.
03 november 2019
Bro kyrka
Bro kyrka ligger längs vägen från Visby till Fårösund, någon mil utanför Visby.
Wikipedia om Bro kyrka.
RAÄ:s bebyggelseregister om Bro kyrka.
Wikipedia om Bro kyrka.
RAÄ:s bebyggelseregister om Bro kyrka.
02 november 2019
Boge kyrka
Stillsam har börjat publicera ett antal vykort över Gotländska kyrkor som inhandlades på en auktion. Idag är det Boge kyrka som står på tur. Där har jag fått fira mässa några gånger.
Wikipedia om Boge kyrka.
Guteinfo om Boge kyrka.
Bebyggelseregistret (RAÄ) om Boge kyrka.
Wikipedia om Boge kyrka.
Guteinfo om Boge kyrka.
Bebyggelseregistret (RAÄ) om Boge kyrka.
01 november 2019
Björke kyrka
Björke kyrka med sitt minimala torn.
Wikipedia om Björke kyrka.
Guteinfo om Björke kyrka.
Riksantikvarieämbetets byggnadsregister om Björke kyrka.
Wikipedia om Björke kyrka.
Guteinfo om Björke kyrka.
Riksantikvarieämbetets byggnadsregister om Björke kyrka.
31 oktober 2019
Barlingbo kyrka
Barlingbo kyrka tar man sig enkelt till genom att köra vägen mellan Visby och Roma och svänga av mot vänster strax före Roma. För ett antal år sedan såg jag en man som hängande i en gunga var i full fart med att tjära tornets tak.
Wikipedia om Barlingbo kyrka.
Guteinfo om Barlingbo kyrka.
Bebyggelseregistret om Barlingbo kyrka.
Wikipedia om Barlingbo kyrka.
Guteinfo om Barlingbo kyrka.
Bebyggelseregistret om Barlingbo kyrka.
30 oktober 2019
Atlingbo kyrka
Atlingbo kyrka är knappast en av de mest välbesökta kyrkorna på Gotland. Den ligger en aning undanskymt. Ändå är den intressant blad annat för att den fungerade som asylkyrka. Där fanns möjlighet att vistas som fredlös brottsling.
Wikipedia om Atlingbo kyrka.
Guteinfo om Atlingbo kyrka.
Wikipedia om Atlingbo kyrka.
Guteinfo om Atlingbo kyrka.
29 oktober 2019
Ardre kyrka
Ardre kyrka tillhör de minsta kyrkorna på Gotland.
Wikipedia om Ardre kyrka.
Guteinfo om Ardre kyrka.
Riksantikvarieämbetet.
Wikipedia om Ardre kyrka.
Guteinfo om Ardre kyrka.
Riksantikvarieämbetet.
28 oktober 2019
Anga kyrka
Anga kyrka ligger på östra Gotland. I förhållande till sin storlek har den ett imponerande torn.
Wikipedia om Anga kyrka.
Guteinfo om Anga kyrka.
Region Gotland.
Wikipedia om Anga kyrka.
Guteinfo om Anga kyrka.
Region Gotland.
27 oktober 2019
Alskog kyrka
Alskog kyrka har ett udda utseende. Långhuset är lågt (dolt bakom träd) så att koret reser sig majestätiskt högt.
Wikipedia om Alskogs kyrka.
Guteinfo.
Mer om Alskog kyrka.
Wikipedia om Alskogs kyrka.
Guteinfo.
Mer om Alskog kyrka.
25 oktober 2019
Akebäck kyrka
Akebäcks kyrka ligger nära Roma och Romakloster på Gotland. Man tar sig dit på slingriga småvägar. Kyrkan har en imponerande ålder.
Wikipedia om Akebäcks kyrka
Guteinfo
Kyrkorna på Gotland
Wikipedia om Akebäcks kyrka
Guteinfo
Kyrkorna på Gotland
24 oktober 2019
Alva Kyrka
Idag är det Alva (Alfva med gammalstavning) kyrka som ges plats. De som känner bygden väl kan se att närmiljön förändrats betydligt. Alva är beläget söder om tätorten Hemse.
Om Alva kyrka på Wikipedia
Guteinfo.com
Orgelanders
Om Alva kyrka på Wikipedia
Guteinfo.com
Orgelanders
23 oktober 2019
Ala kyrka
Köpte för länge sedan ett vykortsalbum med Gotländska kyrkor. De flesta korten är från tiden runt sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Kyrkorna är sig ganska lika, men miljön runt byggnaderna kan ha ändrats avsevärt.
Här några länkar till sidor där man kan hitta information om Ala kyrka.
Guteinfo.com
Wikipedia om Ala kyrka
Orgelanders
Här några länkar till sidor där man kan hitta information om Ala kyrka.
Guteinfo.com
Wikipedia om Ala kyrka
Orgelanders
13 augusti 2019
Textläsning ett hedersuppdrag
Textläsar i kyrkan kan bli nervösa. Det händer enstaka gånger. De är rädda för att uttala krångliga namn galet. Eller för att missa ord. Det kan vara osäkra på om deras röst verkligen hörs, trots mikrofoner och andra hjälpmedel.
Det händer att några unga människor har bråttom. De läser så fort att det ibland blir svårt att uppfatta vad som står skrivet. Det är som om de snabbt vill klara av uppgiften för att kunna känna att nu är det gjort. Äntligen.
Den som lyssnar på ljudböcker kan lära sig ett och annat om frasering och betoning. Även det är ett viktigt uppdrag som bär berättelser till lyssnande människor. Mera sällan läser människor i hemmet för varandra. Förr kunde även Bibeln högläsas hemma. Till exempel när helgen tog sin början på lördagar klockan 18.
Att kyrkans textläsare behöver stöttning borde vara en självklarhet. Goda råd av erfarna människor. Och råd från de som ofta och länge utfört uppgiften att med sin röst bära Guds ord till folket i församlingen. Tänk vilket hedersuppdrag! Att få låna sin röst till Guds levande ord! Då borde alla osäkerhet och rädsla få fara. Ty Guds kärlek överser med sådant vi själva är kritiska mot. Där handlar det om villigt hjärta och beredskap att fullfölja uppgiften. Textläsning är ett fantastiskt hedersuppdrag
Det händer att några unga människor har bråttom. De läser så fort att det ibland blir svårt att uppfatta vad som står skrivet. Det är som om de snabbt vill klara av uppgiften för att kunna känna att nu är det gjort. Äntligen.
Den som lyssnar på ljudböcker kan lära sig ett och annat om frasering och betoning. Även det är ett viktigt uppdrag som bär berättelser till lyssnande människor. Mera sällan läser människor i hemmet för varandra. Förr kunde även Bibeln högläsas hemma. Till exempel när helgen tog sin början på lördagar klockan 18.
Att kyrkans textläsare behöver stöttning borde vara en självklarhet. Goda råd av erfarna människor. Och råd från de som ofta och länge utfört uppgiften att med sin röst bära Guds ord till folket i församlingen. Tänk vilket hedersuppdrag! Att få låna sin röst till Guds levande ord! Då borde alla osäkerhet och rädsla få fara. Ty Guds kärlek överser med sådant vi själva är kritiska mot. Där handlar det om villigt hjärta och beredskap att fullfölja uppgiften. Textläsning är ett fantastiskt hedersuppdrag
11 augusti 2019
Kamp mot religiösa friskolor
Det pågår ett drev mot friskolor med
konfessionell inriktning. Louise Jonsson ”fil
kand med mångårig erfarenhet av livet i religiösa miljöer, bland annat uppvuxen
i svensk frireligiös miljö” har lämnat sitt bidrag i kampen mot sådana
friskolor på Svenska Dagbladets debattsidor på webben. Hennes tyckande saknar några
som helst konkreta, på vetenskap byggda, fakta.
Jonssons påhittade murar där man inte kan hantera ”samlevnaden mellan människor från olika kulturer och med olika religion” ska smeta ner trons människor. De är isolationister och världsfrånvända. Inget kunde vara mer fel. Det är i få sekulära sammanhang där man, till exempel som i Svenska kyrkan och Evangeliska Frikyrkan, undervisar om den ovillkorliga kärleken till medmänniskan, om vikten av att bistå även dem som allmänt föraktas och avskys, om att dela sitt bröd med den fattige och utstötte.
Louise Jonssons beskrivning av den sociala isolering som barn i religiösa familjer lever under är återigen en generell slutsats från enstaka undantag. En slutsats lika imponerande som: en gris är glad alltså är alla grisar glada! Bostadssegregationen i vårt land kan inte förklaras som beroende på religionen. Det är inte trossamfund som ser till att människor flyttar ifrån socialt utsatta områden, som aldrig kallar någon med utländskt klingande namn till intervjuer vid anställning, som med förakt vänder sig bort från flyktingar och invandrare! Den som tror det är ovanligt faktaresistent!
Läs följande stycke som Louise Jonsson
formulerat och fundera över om detta kan tillämpas brett på alla friskolor
eller angår några enstaka undantag:
”Att barn och ungdomar placeras i religiösa friskolor leder till flera
allvarliga och negativa konsekvenser både för barnen som individer och för
samhället. Detta gäller oavsett religiös inriktning. Att skolor i religionens
namn separerar flickor och pojkar, knappt undervisar om sex- och samlevnad och
jämställer evolutionen med religiösa skapelseberättelser är bara delar av
problemet. Betydligt allvarligare problem är att religiösa friskolor kränker
barnens rätt till religionsfrihet och bidrar till ökad segregering mellan olika
religiösa grupper i samhället.”
Logiskt hänger det inte ihop. Att barn
och ungdomar placerats i sådana friskolor leder till flera allvarliga och
negativa konsekvenser för barnen och för samhället”. Vilka då, kan man undra.
Nästkommande påståenden hävdar att man i religionens namn separerar flickor och
pojkar ”i religionens namn”, att man knappt undervisar om sex och samlevnad och
att man jämställer evolutionen med religiösa skapelseberättelser. Vilka skolor
gör det kan undra. Om det förekom hade väl skolinspektionen slagit ner med
järnhand!
Från enstaka, ofta muslimska, friskoleexempel kan man inte dra
generella slutsatser om alla konfessionella friskolor. Barns har rätt till
religionsfrihet, dvs. både till att utöva religion som att inte göra det. Om
barnen själva vill gå i friskolan är det svårt att skandera: kränkning! Påståendet att detta slags friskolor bidrar
till ökad segregering mellan ”olika religiösa grupper” är hemmasnickrat. Det är
lika dumt som att påstå att ett hockeygymnasium bidrar till ökad segregering gentemot
andra sporter och idrotter, som till exempel fotboll eller handboll.
Vilka religiösa trossamfund brukar
använda sin Gud som slagträ för att inskärpa tyckanden och som därtill påstås
följas av avskräckande straff? Exempel från modern tid kan behövas. Egna
erfarenheter kan inte genast förstoras till generella påståenden. Det är så
elementärt att det inte borde behöva påpekas!
Egendomligt nog tycks
Louise Jonsson mena att det bara är barn i religiösa hem som ”blir starkt
påverkade av föräldrarnas syn på livet och världen”. Hur skulle det kunna vara
på något annat sätt? Ska barnen vara en tabula rasa hela sin uppväxttid?
Samma påverkan sker i
ateistiska hem, i politiskt engagerade hem, i hem drabbade av missbruk och våld,
ja i alla slags hem.
Jonssons påhittade murar där man inte kan hantera ”samlevnaden mellan människor från olika kulturer och med olika religion” ska smeta ner trons människor. De är isolationister och världsfrånvända. Inget kunde vara mer fel. Det är i få sekulära sammanhang där man, till exempel som i Svenska kyrkan och Evangeliska Frikyrkan, undervisar om den ovillkorliga kärleken till medmänniskan, om vikten av att bistå även dem som allmänt föraktas och avskys, om att dela sitt bröd med den fattige och utstötte.
Louise Jonssons beskrivning av den sociala isolering som barn i religiösa familjer lever under är återigen en generell slutsats från enstaka undantag. En slutsats lika imponerande som: en gris är glad alltså är alla grisar glada! Bostadssegregationen i vårt land kan inte förklaras som beroende på religionen. Det är inte trossamfund som ser till att människor flyttar ifrån socialt utsatta områden, som aldrig kallar någon med utländskt klingande namn till intervjuer vid anställning, som med förakt vänder sig bort från flyktingar och invandrare! Den som tror det är ovanligt faktaresistent!
Här är ytterligare
ett citat ur Louise Jonssons artikel:
”När barn placeras i religiösa friskolor, separeras även dessa barns
familjer från familjer som omfattar andra religioner och livsåskådningar.
Kontakten och dialogen mellan olika grupper av människor i samhället minskar
och risken för att det etableras isolerade parallella samhällen ökar. Religiösa
friskolor bidrar till ökad segregering i samhället, minskad förståelse mellan
människor och polarisering mellan olika religiösa grupper. Polarisering mellan
olika religiösa grupper riskerar att leda till konflikter och på sikt i värst
fall även till inbördeskrig.”
Sådana beskyllningar måste tas på stort
allvar av de svenska trossamfunden. Några apologeter kunde väl ta till
orda?! Det är dessvärre många fler än
Louis Jonsson som lever med sådana snedvridna vanföreställningar. Skulle
spänningar mellan olika religioner i Sverige riskera att leda till konflikter
och på sikt inbördeskrig? Tror hon det på riktigt? Möjligen i utarmade och
krigsdrabbade samhällen med förtryck, med brist på undervisning och sociala
rättigheter, där kan politiska och andra krafter ta gestalt i olika religiösa
krafter – men i Sverige? Sansa dig, är vad jag vill säga till Louise Jonsson.
Med en dröm om
skolan som en social skaparverkstad där barn och unga ska stöpas om till goda
samhällsbyggare som avskaffar just religiös segregering och religiöst förtryck
visar Louise Jonsson sin djupa avsky för de bidrag som tro och religion kan ge
i ett samhälle. De normer och värdering som många trossamfund aktualiserar
skulle utarma och förråa samhället om de försvann.
Tänk så enkelt
det vore om Louise Jonsson hade rätt i sitt krav: Avveckla snarast samtliga religiösa
friskolor och bidra därmed till en fungerande integration samt till att stärka
barnens rätt i samhället! Då skulle integrationen i ett
slag börja fungera? Och barnens rätt i samhället ha lösts? Tror hon verkligen
det? Är hon så enkelspårig? Uj, uj, uj…
Lars B Stenström
teol kand med mångårig erfarenhet av livet i religiösa miljöer, bland annat uppvuxen i svensk frikyrklig miljö, mångårigt yrkesverksam i Svenska kyrkan
teol kand med mångårig erfarenhet av livet i religiösa miljöer, bland annat uppvuxen i svensk frikyrklig miljö, mångårigt yrkesverksam i Svenska kyrkan
09 augusti 2019
En dag av nåd
Börjar den nya dagen med ett korstecken. Att sätt att signa den nya dagen. Ger mig inriktning och öppenhet för det som ska komma. En dag där Guds rike skymtar i synfältets utkant. Det som kommer överlåter jag i Guds hand.
Långa morgonböner har aldrig blivit mitt sätt att möta dagen. Men en överlåtelsehandling är det korstecken jag tecknar på panna och bröst. Jag fick en dag till. En dag av nåd!
Långa morgonböner har aldrig blivit mitt sätt att möta dagen. Men en överlåtelsehandling är det korstecken jag tecknar på panna och bröst. Jag fick en dag till. En dag av nåd!
08 augusti 2019
En stillsam reflex
Idag ska optikern få besök. Det är dags för nya glasögon. Jag har svårt att hålla reda på läsglasögonen. Och blir ganska yr i gudstjänsten. Om de är på. Och jag reser mig upp och försöker se på långt håll. Det ska åtgärdas med att kombinera fönsterglas med läsglasögon. Låter ganska progressivt, tänker jag.
Synen är än så länge intakt. Något att glädja sig åt. Men svårigheterna behöver rättas till. Köra bil utan glasögon går bra. Men det är svårare att läsa av hastighetsmätare och andra instrument. Där under bilfärden hinner man inte fumla med läsglasögon för att snabbt kolla hastigheten.
Här hemma ligger det drivor av billiga läsglasögon. Ändå trevar jag gång på gång vid tinningarna för att få fatt på glasögonen. Som inte alls sitter på. Det är sextio års träning som sitter kvar i ryggmärgen. Vid tillfällig sämre syn - justera glasögonen. Eller torka av dem. Putsa dem.
De som inte vet vad jag håller på med. Ser en tafatt människa som viftar hjälplöst alldeles intill sitt huvud. En gång i tiden var det en meningsfull rörelse. Nu har den förlorat sin betydelse. En stillsam reflex för att få ordning på världen.
Synen är än så länge intakt. Något att glädja sig åt. Men svårigheterna behöver rättas till. Köra bil utan glasögon går bra. Men det är svårare att läsa av hastighetsmätare och andra instrument. Där under bilfärden hinner man inte fumla med läsglasögon för att snabbt kolla hastigheten.
Här hemma ligger det drivor av billiga läsglasögon. Ändå trevar jag gång på gång vid tinningarna för att få fatt på glasögonen. Som inte alls sitter på. Det är sextio års träning som sitter kvar i ryggmärgen. Vid tillfällig sämre syn - justera glasögonen. Eller torka av dem. Putsa dem.
De som inte vet vad jag håller på med. Ser en tafatt människa som viftar hjälplöst alldeles intill sitt huvud. En gång i tiden var det en meningsfull rörelse. Nu har den förlorat sin betydelse. En stillsam reflex för att få ordning på världen.
07 augusti 2019
Det man inte ska
Att göra det man inte kan lockar. Så säger man också om det förbjudna. Att det finns något som drar mot det man inte får, ska eller bör. Då behövs styrkan att göra ingenting. Av det som ligger utanför gränsen. Själv får jag nu för tiden en obetvinglig lust att bada. Vilket jag vara sig kan eller får. Konsten är att stilla sig. Låta lockelsen skölja över sig för att sedan dra förbi. Ungefär som en stilla våg i Östersjön.
Många gör av okunskap eller ignorans sådant de inte borde. Varje manlig huvudbonad i kyrkan stör mig. Där är det blottade huvudet den respekt man visar. Liksom man skuddar skorna av sina fötter i en moské. Men allt fler struntar i kyrkans särart. Kepsar och hattar sitter på. Sällan inskärps platsens särprägel i besökarna. De går där på sina egna villkor.
I södra Europa kommer man inte in i en kyrka om man är för blottad och bar. Hela klädseln ska respektera det rum man är en gäst i. Där äter man inte glass. Där traskar man inte runt iförd badbyxor och träskor. Är det en struntsak? Icke! Det handlar om att något behöver finnas kvar som inte profaneras och inmutas som vore det vilket område eller vilken plats som helst.
Så många gånger har jag tagit bort böcker och kläder som någon placerats på ett altare, som vore det vilken avställningsyta som helst. Denna symbol för Guds närvaro i rummet, en Kristi viloplats, kräver omsorg. Den ska fredas från att bli ett ting för människors bekvämlighet.
Många gör av okunskap eller ignorans sådant de inte borde. Varje manlig huvudbonad i kyrkan stör mig. Där är det blottade huvudet den respekt man visar. Liksom man skuddar skorna av sina fötter i en moské. Men allt fler struntar i kyrkans särart. Kepsar och hattar sitter på. Sällan inskärps platsens särprägel i besökarna. De går där på sina egna villkor.
I södra Europa kommer man inte in i en kyrka om man är för blottad och bar. Hela klädseln ska respektera det rum man är en gäst i. Där äter man inte glass. Där traskar man inte runt iförd badbyxor och träskor. Är det en struntsak? Icke! Det handlar om att något behöver finnas kvar som inte profaneras och inmutas som vore det vilket område eller vilken plats som helst.
Så många gånger har jag tagit bort böcker och kläder som någon placerats på ett altare, som vore det vilken avställningsyta som helst. Denna symbol för Guds närvaro i rummet, en Kristi viloplats, kräver omsorg. Den ska fredas från att bli ett ting för människors bekvämlighet.
06 augusti 2019
Maktfördelning i kyrka och samhälle
Delad glädje är dubbel glädje, hävdar präster. Har hört det i vigseltal. Och i försök att locka tillbaka församlingsbor till sin egen kyrka. På liknande vis sägs det ibland att delad sorg är lättare att bära. Gemenskapen och samhörigheten gör att man inte är alldeles ensam i det mörka och svåra. Balansen mellan jaget och gemenskapens vi är inget konstant. Det kan svaja rejält. Särskilt i tider då man uppmanas att se till sig eget. Att unna sig själv. Att först ägna sig åt egna angelägenheter för att sedan, om möjligt, bry sig om gemenskapen.
Att verbalt hävda gemenskapen kostar sällan särskilt mycket. Men om en sådan tanke ska omsättas i praktiken kan det bli genomgripande förändringar i prioriteringsordningar. Om den delade glädjen blir dubbel varför tror så få på att den delade makten också den förmeras? Makten hanteras sällan med hjälp av fördelning eller delning. Tvärt om koncentreras den. Paradoxalt nog som mest i sammanhang där man ordar livligast om demokrati och kollektiv.
De inre cirklarna kontrollerar gemenskapen. De avgör vad andra ska tänka och tycka. Några få avgör det mesta. Hur man vet det? Det är bara att lyssna till diskussioner och debatter i fullmäktige eller i riksdagen. De många ekar vad de få redan bestämt. Refrängsångerna klingar ganska tomt. Kan inte låta bli att fundera över vad som skulle hända om var och en som sitter på sådana förtroendeplatser verkligen försökte representera sin egen valkrets, sina egna väljare och inte partilinjen.
Märkligt nog är inte ens kyrkan annorlunda. Trots att ingen i församlingen och Guds folk ska ha olika värde. Mantrat om allas lika värde borde resultera i större och mera vitala spänningar. I sekulär politik såväl som i ledning och styrning inom ett trossamfund, i en kyrka.
Att verbalt hävda gemenskapen kostar sällan särskilt mycket. Men om en sådan tanke ska omsättas i praktiken kan det bli genomgripande förändringar i prioriteringsordningar. Om den delade glädjen blir dubbel varför tror så få på att den delade makten också den förmeras? Makten hanteras sällan med hjälp av fördelning eller delning. Tvärt om koncentreras den. Paradoxalt nog som mest i sammanhang där man ordar livligast om demokrati och kollektiv.
De inre cirklarna kontrollerar gemenskapen. De avgör vad andra ska tänka och tycka. Några få avgör det mesta. Hur man vet det? Det är bara att lyssna till diskussioner och debatter i fullmäktige eller i riksdagen. De många ekar vad de få redan bestämt. Refrängsångerna klingar ganska tomt. Kan inte låta bli att fundera över vad som skulle hända om var och en som sitter på sådana förtroendeplatser verkligen försökte representera sin egen valkrets, sina egna väljare och inte partilinjen.
Märkligt nog är inte ens kyrkan annorlunda. Trots att ingen i församlingen och Guds folk ska ha olika värde. Mantrat om allas lika värde borde resultera i större och mera vitala spänningar. I sekulär politik såväl som i ledning och styrning inom ett trossamfund, i en kyrka.
05 augusti 2019
Äldres insatser
Går och laddar för att ta kontakt med en näraliggande församling. Där har man gudstjänst i en av kyrkorna ganska oregelbundet. Några rebelliska pensionärer har tänkt tanken att den kyrkan skulle vi kunna ta hand om. Åtminstone en gång varje söndag. Där skulle vi kunna fira mässa och låta dem som önskar vara med...
Några av oss är fortfarande under efterfrågan. Andra är placerade i kolumnen: inte för tillfället. Av hänsyn till hälsa och ålder. Men också för att vi har en nära relation till några av församlingarna. Kanske för nära? Om man låter det bero ändrar det sig. Fler av församlingsborna orkar inte längre. Då minskar också risken för att den äldre generationens präster skulle påverka för mycket.
Ibland har det nog med åsikter i betydelsefulla frågor att göra. En sådan som han ska vi nog inte ha för mycket att göra med. Kan någon ha tänkt. Utan att säga det högt. Men utan särskild överkänslighet kan man ana sig till det. Dessutom sitter personen nog fast i den gamla handboken. Och där är det inget bra att sitta i kläm. Men på bägge punkterna kan man missta sig. På ömse håll.
Den enklaste förklaring är förstås att de som redan är inne i ruljansen inte behöver introduktioner och och instruktioner. De är på plats och har sina uppgifter. De som pensionerats tillhör en annan kategori. Reservdelarnas och de tillfälliga vikariernas verktygslåda.
Det som låter som gnäll är ur mitt perspektiv mera en brottning att komma tillrätta i nya roller. Men nog vore det fint att än en gång få sjunga en prefation och låta epiklesens ord vibrera över gåvorna...
Vem våra fötters lykta är och vem som är ljuset på vår stig råder det i alla fall ingen tvekan om. Vilket fortsatt borde kunna räknas som den godaste av saker.
Några av oss är fortfarande under efterfrågan. Andra är placerade i kolumnen: inte för tillfället. Av hänsyn till hälsa och ålder. Men också för att vi har en nära relation till några av församlingarna. Kanske för nära? Om man låter det bero ändrar det sig. Fler av församlingsborna orkar inte längre. Då minskar också risken för att den äldre generationens präster skulle påverka för mycket.
Ibland har det nog med åsikter i betydelsefulla frågor att göra. En sådan som han ska vi nog inte ha för mycket att göra med. Kan någon ha tänkt. Utan att säga det högt. Men utan särskild överkänslighet kan man ana sig till det. Dessutom sitter personen nog fast i den gamla handboken. Och där är det inget bra att sitta i kläm. Men på bägge punkterna kan man missta sig. På ömse håll.
Den enklaste förklaring är förstås att de som redan är inne i ruljansen inte behöver introduktioner och och instruktioner. De är på plats och har sina uppgifter. De som pensionerats tillhör en annan kategori. Reservdelarnas och de tillfälliga vikariernas verktygslåda.
Det som låter som gnäll är ur mitt perspektiv mera en brottning att komma tillrätta i nya roller. Men nog vore det fint att än en gång få sjunga en prefation och låta epiklesens ord vibrera över gåvorna...
Vem våra fötters lykta är och vem som är ljuset på vår stig råder det i alla fall ingen tvekan om. Vilket fortsatt borde kunna räknas som den godaste av saker.
04 augusti 2019
Dagen efter
Dagen efter är ett uttryck laddat med ruelse och ånger. Så kopplade har orden blivit till missbruk och otyglad utlevelse. Huvudvärk, baksmälla och illamående hör till föreställningarna. Dagen efter är mera användbart än så. Dagen efter är det som följer något som tidigare varit. Ont eller gott, ljust eller mörkt ska inte spela någon roll.
För mig är denna söndag dagen efter dialys. Med andra ord en bra dag. En dag av mer vilja och ork än dagen innan. Dagen efter är därför värd mycket. Då ter sig livet mera normalt. Så som det en gång var. Och med tur, hälsans medgivelse och vården så kan det möjligen bli så igen. Så det jag verkligen längtar efter nu är dagen efter en eventuell transplantation. En sådan är än så länge skriven i stjärnorna. Eller som vi fromma säger: Gud vet när det kan bli. Eller om.
För mig är denna söndag dagen efter dialys. Med andra ord en bra dag. En dag av mer vilja och ork än dagen innan. Dagen efter är därför värd mycket. Då ter sig livet mera normalt. Så som det en gång var. Och med tur, hälsans medgivelse och vården så kan det möjligen bli så igen. Så det jag verkligen längtar efter nu är dagen efter en eventuell transplantation. En sådan är än så länge skriven i stjärnorna. Eller som vi fromma säger: Gud vet när det kan bli. Eller om.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)