31 mars 2012

En stillsam erinran om några av Bibelns ord

En ny version av påskens drama har sett dagens ljus. Studieförbundet Sensus har beställt och ett stort antal församlingar har låtit öva in den. I Malmö, Laholm, Säffle, Jönköping, Norrköping, Alingsås, Stockholm, Uppsala, Falun, Själevad, Nyköping och Umeå får man snart möjlighet att lyssna till den.
Den nya Lukaspassionens ord har jag ännu inte läst. Än mindre hört. Men Göran Greiders förenklade one-liners väcker frågor. Nu är korta citat ur en tidningsartikel inte något att bygga en polemik på. Men även i andra sammanhang har Göran Greider fört dessa ståndpunkter till torgs. I Svenska Dagbladets artikel om Passionen står bland annat följande:
När Göran Greider flätar sina texter med utdrag ur Bibelns evangelietext så söker han Jesus-berättelsens plats inne i människor idag. Han menar att de flesta av oss i någon mening är religiösa, fast det mer än dogmer idag handlar om en känsla av religiöst sammanhang.
–Bachs passioner handlar så mycket om skuld och återlösning att de kan vara svåra för oss att bära. Vi kan istället närma oss gestalterna på ett annat sätt idag, säger han när vi ses på ett soligt Årsta torg.

Målsättningen är inte oäven. Att söka nå Jesus-berättelsernas plats inne i människor. Men att hoppa över dogmerna som vore de ett besvärande hinder är stereotypiskt för en anpasslig, moderiktig och oreflekterad modernistisk hållning. Men - på så sätt slipper man ju arvet från apostlarna, den besvärliga kyrkan och den kristna trons grundsatser. Och sådant vill Greider tydligen inte ska belasta Jesus-berättelserna.

Att därtill avfärda Bachs Passioner så svepande slappt som Greider gör i uttalandet ovan är stötande. Det är inte Bachs passioner som handlar om skuld och återlösning utan stilla veckan och påsken och det bibliska materialet. Jag vill inte slå bibelord i huvudet på någon. Men hoppar man över Bibeln som ett enkelt bibelhinder så kanske jag ändå stillsamt kan tillåta mig att i all ödmjukhet peka på några viktiga bibelställen? Som Apostlagärningarna 2:29-40, Romarbrevet 5: 1-11, i Korinthierbrevet 15: 3-19 och 1 Johannesbrevet 1:7-2:2.

Därför blir det spännande att se om den nya Lukaspassionen avspeglar Greiders övertygelse. Eller om han trots allt låtit offerdöden, uppståndelsen och försoningen komma till tals.

4 kommentarer:

  1. Ja, det blir spännande att se. Undrar om han låter det vara ett passionsdrama eller om han ändå vill ha med sin (som också är en av mina) favoritberättelser i Bibeln: Emmaus-berättelsen. Jag kan tycka att passionen ska få sin plats. Men kanske är vi i vår tid lite osäkra och känner att vi måste vara tydliga: uppståndelsen måste vara tydligt uttryckt. Som min lärare på högstadiet som menade att Jesus Christ Superstar inte var ett "kristet" verk för uppståndelsen var inte med. Man kan tycka vad man vill om den, men underkänns den som kristen på dessa villkor får vi även underkänna Bachs passioner av samma skäl.

    SvaraRadera
  2. Maria Klasson Sundinlördag, 31 mars, 2012

    Jag har läst texten (synd att du inte gjorde det innan du skrev, Lars) och kan intyga att både förlåtelsen och uppståndelsen har sin plats i denna Lukaspassion. Starka, djupt kristna texter om livets seger över hat och död. Jag ser fram emot att också få höra musiken ikväll!

    SvaraRadera
  3. Då är det väl bara att konstatera att Göran Greider säger en sak i tidningsartiklar och i andra sammanhang vad gäller synd, Jesu offerdöd och uppståndelse - och att han låtit passionen säga något annat?

    Vad är det då som gäller - hans egna uttalanden eller passionen? Det lär vi väl få veta så småningom. Det som triggat mig är hans offentliga avståndstaganden till den kristna trons grundparadigm...

    SvaraRadera
  4. Kan det heöt enkelt vara så att tidningarna vinklar som de vill och plockar fram saker som sagts i intervjun medan de förtigit annat som också sagts?

    SvaraRadera