Kyrkan ska stå på de förtrycktas sida har det hetat genom
åren. Jag har själv sagt det. Många gånger. Oftare förr än jag gör idag. Det
beror inte på att jag blivit så oerhört konservativ som en del av mina forna
kamrater har påstått. Inte för att det spelar så stor roll hur de etiketterar
mig. Anledningen till att det blivit svårare att använda ordet förtryckta
nästan som ett slagord är att det alltid tycks handla om människor långt borta
eller om några andra än de som tillhör och utgör kyrkan.
Jesus läste ur profeten Jesaja om ”…att ge de förtryckta
frihet”. Ett Guds handlande med drabbade av politiskt och ekonomiskt förtryck,
av hunger och fångenskap slagna. Ett uppdrag som ordmässigt anammats av en hel
del predikanter och förkunnare. Märkligt nog är det förtryckta alltid de andra,
de som vi i kyrkan kan göra något för. De radikala orden till trots blir det vi
i den välsituerade och medelklassiga kyrkan som borde göra något för dem.
Attityden är inte delaktighetens och ömsesidighetens utan vi och dem, uttryck
som just dessa förkunnare sällan missar att gissla i andra sammanhang. Men när
de själva ordar om saken blir formuleringarna sällan kritiskt granskade.
Risken är att det faktiskt handlar mera om välgörenhet, vi
gör saker för och åt dem, än något som har med vår egen gemenskap att göra. De
förtryckta är alltid några andra. Vad säger det om kyrkan som Guds folk? Vilken
syn avslöjar det på kyrkan och dess tillhöriga medlemmar? Är den en välordnad
sammanslutning för publikaner och skriftlärde för vilka fattiga och hungrande
är främmande objekt?
Välgörenhet kan enkelt framstå som något av de goda
gärningarnas rättfärdighet, något kyrkan gärna berömmer sig av och torgför via
allehanda medier. Samtidigt är hjälp i katastrofen något nödvändigt och den kristnes
plikt. Det handlar om att komma varje medmänniska till hjälp och stöd när så
behövs.
Välgörenhetstänkandet har numera i många sammanhang gett
vika för tanken på rättigheter som staten och organisationer och folkrörelser
tillskriver den enskilde utifrån rättighetskataloger som världssamfundet enats
om t ex i barn- eller kvinnokonventionerna eller i deklarationen om mänskliga
rättigheter. Rättigheterna är nationer och stater garant för men deras
uppfyllelse förutsätter och kräver att enskilda inte bara förväntar sig egna
rättigheter utan även genom eget ansvar bidrar till rättigheternas genomslag.
Kyrkan har dessutom diakonin som sin arbetsmetod som inte
handlar om att bli sedd och uppskattad för de goda gärningarnas skull utan som
är ett kristet handlande som utgår från kyrkas gudstjänst, dess altare och den
kärlek med vilken Gud i Kristus Jesus bemöter sina barn. I diakonin är
medmänniskans mera subjekt och mindre objekt än i välgörenhetens storslagna
aktioner och kampanjer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar