Hur blir eftermälet till hela handboksfrågan? Besvikelsen i somliga läger var känd redan innan beslut fattades. Att glädjen inte blir av det överväldigande slaget bland somliga av oss visste de flesta som hade befogenhet att rösta i kyrkomötet.
Samtidigt har oförståelsen inför dem som tänkt och tyckt (tom vetat?) att materialet i sin helhet inte håller måttet om man ä angelägen om att vara en brokyrka och ett trossamfund där olikheter kan bejakas och omfamnas. Det heter ju i de flesta sammanhang att mångfalden i Svenska kyrkan är så stor och positiv, även om det alldeles uppenbart här och där är ont om generositet, höjd och takutrymme. Övertron på majoriteter kan få sig en törn när det visar sig att det kan bli ganska liturgiskt förvirrat i Svenska kyrkan, inte minst på grund av spretigheten mellan många alternativ.
För min del blir det intressant att vara uppmärksam på när och var de mer bombastiska lovorden och triumfalistiska utrop av tillfredsställelse över handboksarbetet förträfflighet och dess förnäma resultat dyker upp.
De ekumeniskt bevandrade vet att receptionsprocessen är något oerhört viktigt. Hur det blir med den nu återstår att se...
Vi får väl se hur dispansansökningar för användning av Hb86 kommer att hanteras.
SvaraRaderaRedan med HB86 finns det problem i det att det är tillåtet att inte ha högmässa varje söndag och att det inte är väldigt strikt reglerat vilka texter som får användas. Här finns det inget positivt med frihet egentligen. Det finns verkligen ett egenvärde i att vart man än vänder sig är det precis samma mässa, precis samma texter i mässan och endast ett fåtal variationer vad gäller de liturgiska inslagen.
SvaraRaderaMen förstår att nu blir det etter värre.
Jonas M