Predikoturer är en underskattad konstart. En katalog över
gudstjänster och evenemang. Men den som ger sig tid skall finna att där finns
rik och omväxlande läsning. Som borde uppskattas och uppvärderas. Dels är
predikoturerna inte billiga att publicera och dels är de fyllda av kostliga
formuleringar.
I de senaste Stockholmsturerna kunde man i Täby finna en
gudstjänst utan nattvard. Av någon anledning började jag gnola på den gamla
slagdängan: Kaffe utan grädde… Någon rad senare fick jag mig en rejäl
tankeställare. Som om predikotursförfattarna hört samma schlager. Men ändå inte
riktigt fått till det. Nu skulle man åtminstone ha en gudstjänst med någonting.
Nog skulle väl ordningen återställas? Söndag klockan 10 skulle man nämligen fira
en Kaffegudstjänst!
Veckan innan kunde man på Lidingö fira Gudstjänst med
nattvard. Men på Kristi himmelsfärd blev det variation. Då lät man berätta att
en Gökotta med blåsorkester skulle hållas.
Mässor finns det tydligen i hur många varianter som helst:
Stiftsmässa, Förbönsmässa, Mässa på engelska, Söndagsmässa, Lunchmässa,
Kvällsmässa, Ungdomsmässa, Ekebyhovsmässa, Morgonmässa, Mässa på Kornet,
Miljömässa, Stilla mässa, Andrum med mässa, Regnbågsmässa, Fisksätramässa, Stefansmässan,
Torsdagsmässa, Sjölidenmässa, Pilgrimsmässa, Mässa för barn och unga, Ottemässa,
Hoppets mässa och en Morsdagens tvåspråkiga musikmässa...
Det är ganska tydligt att om man firar en mässa en
torsdagskväll att det är en torsdagsmässa. Värre och mera förvirrande vore det naturligtvis
om man den kvällen firade en fredagsmässa eller en lunchmässa. Så en hel del
benämningar vill understryka vid vilken tid och vilken dag mässan faktiskt äger
rum. Men några har fått alldeles egen utformning och har nog inte i alla delar
formats utifrån handbokens förslag. Utan mera med tanke på vilka man vill ska
vara med. Pilgrimer eller så.
En gudstjänst på Kristi Himmelsfärdsdag var lite avvikande.
På eftermiddagen höll man då en Friluftsgudstjänst med husdjur på ängen utanför
kyrkan! Hundar och katter var väl givna besökare liksom undulater, spindlar,
kaniner och ormar. Himlens portar står numera på glänt för fler än tvåbenta
syndare. Får man föreslå ett ängsnamn? Djurgården kanske kunde passa?
I en annan församling hölls Gökotta med andakt och frukost.
Människan lever tydligen inte av frukost allenast…
Vad predikoturerna egentligen berättar om tillståndet i
Svenska kyrkan får var och en grunna på. Att det finns ett visst mått av
publikfrieri är tveklöst. Kan devisen man valt för veckan 15-21 maj rent av
vara en profetisk beskrivning? Där står: Fångad i fallet.
På Bönsöndagen slutade det heliga evangeliet med Jesu egen fråga: "Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden, när han kommer?" "Någon tro?". Ja uppenbarligen på självpåhittade gudstjänster och evangemang. Rimligtvis måste han dock ha menat tro på sig själv som Människosonen. Tro på annat, kaffe, husdjur och sådant, tror väl människor på kyrkan förutan.
SvaraRadera