05 september 2024

Ovanan att läsa Bibeln

Vanan att läsa Bibeln har blivit en ovana. Norrländskt talat. Bibelstudier är ingen vana alls, längre. Oläst och undanstoppad gör Bibeln ingen nytta. Utan hjälp och vägledning kan det bli onödigt krångligt. Krönikeböckerna är ingen bra start på läsandet. Att börja i Nya testamentet är klokt och då med något av evangelierna. Min egen ingång var Lukasevangeliet och Johannesevangeliet. När jag sedan som riktigt ung hamnade i Romarbrevet, efter att ha läst det händelserika och spännande Apostlagärningarna, blev det svårt att hänga med i svängar och resonemang. 

Läsarna, som väckelsefolket benämndes, gjorde Bibeln till en viktig bok i familjerna. Ytligt sett blev frikyrkorörelsen ett sätt att ta tillbaka bibeltolkningen från präst och predikstol. Människor uppmuntrades att läsa själva och bilda sig en uppfattning om vad Guds vilja med oss människor var. De egna pastorerna knuffades dock inte bort från sina talarstolar, så alldeles själv var det få som läste.

En populär psalm i psalmboken är Se, jag vill bära ditt budskap, Herre. Den kom att sjungas ofta, särskilt bland yngre på kyrkliga möten och läger, men även vid konfirmationer. Den är fortfarande populär även om den inte hamnar på listor över de populäraste psalmerna. När den sjungs blir psalmens text och budskap utmanande!

Vi som sjunger vill, om vi stämmer in i texten, bära Herrens budskap och förkunna Guds ord! Viljan kan tändas och finnas, men utan en läst Bibel och en tro blir det oöverstigligt att göra orden till verklighet. Versen fortsätter med att vi ber: "låt ditt ord i mitt liv få råda, att andra där din kärlek kan se..." En önskan är att denna afrikanska psalm skulle få oss att, så snart vi kommit hem, leta fram Bibeln ur bokhyllan och börja läsa. Men så stark är sällan kopplingen att ord genast blir till handling. Den psalmen om någon borde ändå kunna förvandla flera av oss till nutidens läsare. Därtill är den en bön som tål att läsas och bes med tanken: om Guds ord råder i våra hjärtan syns hans kärlek genom oss och hans vilja sker.

Se, jag vill bära ditt budskap, Herre, av hjärtat sjunga ditt lov och pris.
Med glädje vill jag ditt ord förkunna, som gör den svage vis.
Gud, låt ditt ord i mitt liv få råda, att andra där din kärlek kan se.
Ja, låt ditt ord i mitt liv få råda, då kan din vilja ske.

Ty om ditt ord med mitt liv jag döljer, jag döljer livet
som du oss ger, som Jesus kom att oss uppenbara,
då han till oss steg ner. Gud låt ditt ord...

Gud, låt oss känna din Andes ledning, så att vi vet att
din väg vi går. Låt elden brinna i våra hjärtan,
till dess vi målet når. Gud, låt ditt ord
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar