15 april 2007


Religionsfrihet och frihet från religion

Morgan Johansson, tidigare minister och numera medlem i ledningen för Humanisterna, svarade i Svenska Dagbladet på Bitte Assarmos artikel om religions- och kristofobi i Sverige. Morgan Johansson skriver att han har ”kritiserat både kristen och muslimsk fundamentalism” och att han ”varnat för att använda religiösa argument i en politisk debatt”. Han tycker att religion och politik ska hållas isär.

Varför just argument med en religiös klangbotten är otjänliga i politiken klargör Morgan Johansson inte. Det är väl en bedömningsfråga om han gjort plumpa uttalanden. Han har varit mycket svepande i sitt sätt att klumpa ihop religion med fundamentalism.

Att Morgan Johansson vill värna hiv- och aidsdrabbade och förhindra illegala aborter är legitimt. I det har han sällskap av många troende och religiösa personer (även katoliker) som också anser att de kristna kyrkorna måste möta och ta tag i dessa stora problem. Och göra det med öppna ögon och utan sina standardsvar.

I SvD 20/4 2005 skrev Morgan Johansson: Ett är emellertid säkert: under Johannes Paulus II:s tid har katolska kyrkan stärkt sin ställning politiskt, och vi kan konstatera att religionens ökande politiska betydelse snarare är en trend än ett isolerat fenomen. Jag menar att vi därmed ser ett bakslag för vetenskap och förnuftstro. Det är i sin förlängning mycket farligt för demokratin. När religionen breder ut sig i politiken omöjliggörs all logisk diskussion. Religiösa grundsatser kan aldrig analyseras rationellt, de bara finns där som axiom och låser all diskussion. Möjligheterna att kompromissa försvåras kraftigt.

Att religion axiomatiskt skulle stå emot vetenskap och förnuft är lika ohistoriskt som dumt. Under många sekler har kyrkan innehållit inskränkthet men även insikt och kunskap, Där har vetenskapen närts och utvecklats med hjälp av rationellt tänkande och förnuft. Att religion och logik skulle stå i strid med varandra är en annan förutfattad mening. Om detta har Anders Piltz initierat och klokt skrivit i Sydsvenska Dagbladet.

I Humanisten No 3 2005 skrev Morgan Johansson att En del föräldrar väljer idag att placera sina barn i friskolor för att de ska få sådan fostran att de inte kommer att få höra att religiösa skapelseberättelser strider mot vetenskapliga rön, för att de i undervisningen inte ska behöva få höra om andra religioner – i varje fall inte objektivt beskrivna – och för att de inte ska behöva träffa barn med annan religiös bakgrund. För mig handlar detta om målkonflikt mellan å den ena sidan föräldrarnas rätt att utifrån egna religiösa överväganden välja skola för sina barn och å den andra sidan barnets rätt till allsidig och objektiv undervisning. I denna konflikt står jag på barnets sida.

Hans beskrivning av föräldrars motiv är inte representativa. Och att friskolor där kyrkor eller religion finns som drivande per definition skulle stå emot barnets intresse av en allsidig undervisning var och är en inskränkt kritik. Gjorde Skolverket inte sitt jobb?

I ett val mellan Göran Skytte och Bitte Assarmo å ena sidan och Morgan Johansson å den andra står allt fler nära de förstnämnda. Deras sätt att värna religionsfriheten är betydligt mera tolerant än Morgan Johanssons.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Du borde kanske sätta dig in i Johanssons argument innan du kritiserar. Problemet med religiösa argument är att de är axiomatiska, oavsett om de står för en liberal eller konservativ åsikt. Poängen är INTE att religionen missbrukas.

    Ett religiöst argument ser ut så här: "Vi vill att x för att Gud säger det". Med den typen av argument går det inte att ha en demokratisk debatt. Det finns ingen sakfråga att diskutera. Det finns det däremot med förnuftiga argument: "Vi vill att x för att konsekvenserna av x blir ditten och datten". DÅ har man något att diskutera.

    Därför leder religiösa argument till ställningskrig medan sekulära argument leder till att man kan diskutera och komma fram till en gemensam lösning.

    Alla jag känner tycker att Bitte och Göran har blivit spritt språngande galna!

    SvaraRadera
  2. Vanföreställningen i Fredriks inlägg är att kristna (religiösa)människor enbart kan tänka sig att referera till och motivera sina synpunkter till Gud eller Bibel. Naturligtvis inspireras den den kristna människan av Gud och den uppenbarelse hon menar sig finna i de bibliska texterna. Men en hel del av det som ryms i Bibeln delar vi som kulturarv även om vi tar till oss det på olika sätt. Mestadels kan en kristen argumentera och motivera sin ståndpunkter utifrån en inomvärldsliga referensram. det är diskriminerande att ens försöka ställa den troende människan utanför samtalet eller att utesluta kyrkor och samfund från det samhälleliga samtalet enbart för att man tror på Gud.

    Den värld vi delar med varandra kan självfallet inte förebehållas eller reserveras för icke-troende! Nu är sällan kristna människor så enfaldiga att de tror att referenser till Gud eller Bibel skapar tyngd åt argumenten i mötet dem som inte delar eller tar avstånd från en kristen övertygelse. Men skulle de vilja använda dem är de i sin fulla rätt att göra så. Sådana argument är lika värdefulla som, och bör väl inordnas i det sammanhang där, begrepp som solidaritet, rättvisa, kärlek eller medmänsklighet, parti, eller partiprogram förekommer, ord som även ateister flitigt brukar i debatter.

    Så helt galna är inte Göran eller Bitte, även om det blir enklare för en del att tänka så. Då slipper ma ju att försöka förstå vad de egentligen säger om intolerans och förnedrande behandling.

    SvaraRadera