Och Googlar man på Svenska kyrkan kommer en sponsrad länk fram med uppmaningen att går ur Svenska kyrkanvia sms. Och man uppmanas att räkna på hur mycket man "sparar". Och den sponsrade länken ligger först i resultatlistan. Så innan man når den kyrka man söker - nås man av en pockande uppmaning att gå ur Svenska kyrkan! Och detta lånar Google sig till!
Religionsfriheten hyllas knappast av Google som sponsrar denna antireligiösa och antikyrkliga aktion! En sak är att göra en kampanj på en hemsida vilken som helst. Men att göra det i annonsform och därtill med hjälp och stöd av Google är smart men häpnadsväckande!
Nu väntar vi på motsvarande intiativ där fackföreningsmedlemmar får hjälp att gå ur facket, partimedlemmar i det socialdemokratiska partiet får hjälp att begära utträde, man kan sluta prenumerera på sin dagstidning etc etc.
Kyrkoavgiftningen är den webplats dit man kommer. På sin sida skriver dessa avprogrammerare följande:
Föreningens syfte är inte att få folk att lämna kyrkan utan endast att förenkla möjligheten att göra det.
Grundarna av kyrkoavgiftningen är två åttiotalister vid namn Emil och Anton. Idén kom fram när en av grundarna bestämde sig för att gå ur svenskakyrkan men insåg snabbt hur svårt och omständligt det skulle vara. Därför står nu denna tjänst till allmänhetens förfogande.
Kan någon verkligen tro att detta är sanningsenligt? Att man gör allt detta jobb och fixar sponsrade länkar om man inte hade intresse av att människor lämnar Svenska kyrkan? Men jag gissar att denna osanning måste till för att liksom kasta ett neutralitetens skimmer över denna ogenerade kampanj för att folk ska överge Svenska kyrkan.
Dessa krämare avslöjar sig naturligtvis när man några stycken dessförinnan skrivit: Vår grundtanke är att informera om hur mycket man betalar till kyrkan varje år för det är faktiskt mycket få som är medvetna om hur mycket de betalar, vi riktar oss ju då främst till de som inte använder sig av kyrkans tjänster - varför betala för något man inte använder?
Medlemsskapet i Svenska kyrkan ger mycket: hjälp åt människor på sjukhusen, i kriser, på fängelser, ungdomsarbete, musik- och kulturverksamhet, ett viktigt kulturarv som behöver underhållas som t ex kyrkor och kyrkliga miljöer. Så nog får man något för pengarna även om man inte själv ligger på sjukhus eller behöver hembesök eller sorgesamtal.
Och namnet kyrkoavgiftningen skriker ut viljan att få folk att överge Svenska kyrkan. Hur går det då till? Så här gör man: Om man SMS:ar eller mailar kyrkoavgiftningen så får man: en utträdelseblankett tillsammans med ett frankerat kuvert med din församlingsadress på, allt du sen behöver göra att skriva under med namn och personnummer och lägga kuvertet på brevlådan.
Kyrkoavgiftningen skickar även med ett papper där vanliga frågor kring utträdelse besvaras.
Tjänsten kostar 100kr
Man lurar alltså människor att betala pengar för att göra något som är kostnadsfritt! Det är rena trolleriet. Och av sin vinst (!) lämnar dessa företagare i religionsutträden 5% till Barncancerfonden. Vilket geschäft!
Men inte bara dessa företagare i religionsutträden ska skämmas. Även Google som lånar sig till detta borde skämmas! Och det med besked!
Hej
SvaraRaderaMenar du att Google på något särskilt sätt premierar ateistiska organisationer i sitt Adwords-system?
Annars fungerar det ju så att annonsören betalar för att synas på söksidorna, ju populärare sökord och ju högre placering i listan, desto högre pris för annonsören. Jag skulle tro att Google betraktar gå-ur-kyrkan-annonser som vilken annan affär som helst.
Allt gott
Jag ber att få invända, för det är nog så att denna organisation precis som alla andra annonsörer betalar för att synas, vilket Svenska kyrkan kanske inte gör.
SvaraRaderaAtt Google inte värderar eller väljer sina kunder efter dessas åsikter skall vi kanske vara glada över, för det är sällan ett sätt som gynnar exempelvis minoriteter.
Simon har säkert rätt att man hos Google betraktat detta som vilken annons som helst. Det är ju bara det att sådan annonser i alla andra sammanhang skulle uppfattas som djupt oetiska och stötande. Som idéannons är den ju bara emot en annan organisation och dess syfte är att skada denna organisation genom att övertalande få människor att lämna den. Och på den hanteringen, som annars är kostnadsfri vill man tjäna pengar. Jag är övertygad om att om min församling t ex annonserade på google om att tipsa människor hur de ska slippa använda windowsprogram, och ta betalt för att hjälpa människor till konkurrenter och freeware, så godtogs den inte.
SvaraRaderaEn sådan här annons öppnar ju för att fackliga eller politiska organisationer som tävlar med varandra skulle kunna uppmuntra människor att lämna den konkurrerande organisationen. Och sådan annonser skulle man definitivt ha stoppat. Därav min upprördhet. Det har gått an bara för att man ger sig på en kyrka och en religiös organisation!
Och till Sophia vill jag säga att det inte är en åsikt man torgför. Man uppmuntrar människor att överge en tillhörighet de har och tar dessutom betalt för det. Man får i princip ha nästan vilka åsikter som helst och propagera för dem i text och debatter. Men när syftet med en annons uppenbarligen är att skada en annan organisation måste de etiska aspekterna vägas in.
Hej Lars!
SvaraRaderaJag, och många, många andra, blev "medlemmar" i Svenska Kyrkan utan att överhuvudtaget bli tillfrågad. Det är djupt oetiskt och har tack och lov upphört. När jag försökte hitta information om hur man lämnar kyrkan - på kyrkans egen webplats - hittade jag inte någon info överhuvudtaget. Alltså tycker jag tjänsten är alldeles utmärkt. Den hjälpte mig att lämna ett samfund jag aldrig bett om att få tillhöra.
Hej Bengt,
SvaraRaderaFörr följde barn sina föräldrars religionstillhörighet - då helt i enlighet med FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Om föräldrarna tillhörde Svenska kyrkan följde barnen sina föräldrar. Idag upprörs många över hur det var då. Men betänk att då var det faktiskt riksdagen som stiftade kyrkolag! Politiker tog alltså besluten (efter hörande eller på initiativ av kyrkomötet). Så ansvaret för det djupt oetiska vilar i ganska hög utsträckning på de politiska partierna.
I Lagen från 1951 står det "Barn i äktenskap inträder vid födelsen i svenska kyrkan, om båda föräldrarna tillhöra kyrkan". Och för "barn utom äktenskap" gällde att man blev medlem om modern tillhörde kyrkan. Inga vuxna anslöts utan eget initiativ.
Att tillhöra Svenska kyrkan var under 1900-talets tidigare hälft, mest av historiska skäl, tror jag, som ett andra medborgarskap.
De som tillhör Svenska kyrkan tillhör inte en rikstäckande organisation i första hand - utan den geografiska församling där man är skriven. Kontaktar man sin församling får man all information man kan behöva!
Min mening är fortfarande att Google tillåter en annonsering som är stötande. Man ska inte behöva möta annonser med uppmaningar att lämna en kyka, ett politiskt parti, en fackförening eller någon annan tillhörighet när man söker information på nätet.
Jag förstår din poäng Lars och gillar heller inte konceptet som de saluför, men jag har ändå en viss förståelse för det.
SvaraRaderaKyrkan är fortfarande en organisation dit många tvångsanslutits och många ansluts som barn av sina föräldrar och som fram till nyligen haft rätt krångliga regler för utträde.
För min familj medförde ett för sent anmält utträde en kostnad på nästan 6000 för det kommande året och detta för en person som vare sig tror, går i kyrkan och heller inte delar kyrkans politiska värderingar (De senare var tillsammans med kostnaden de tyngsta argumenten) och som växt upp i tron att han inte var medlem samt försökt gå ur två gånger tidigare.
Jag förmodar att det beror på att kyrkan valt att associera sig med skattemyndigheten som dessa speciella medlemskapsregler gäller eftersom praxis ju är att om man inte betalar nästkommande års avgift/anmäler utträde innan verksamhetsårets slut så släpps man fri. (Hur ser du respektive kyrkan på att staten har ett register över religiösa medlemskap genom skattemyndigheten?)
Så även om jag inte gillar affärsidén så förstår jag att marknaden finns.