Kulturkampen rasar. Frågan är egentligen mer symbolisk än reell - det handlar åter om skolavslutningar. Mer symbolisk eftersom frågan det egentligen handlar om är hur sekulriserat vårt samhälle ska och ska vara. Och om vad relgigionsfriheten faktiskt tillförsäkrar människor av rätt till religionsutövning. Eftersom den kristna kyrkan är kollektiv till sin natur kan den inte praktiseras i hemmets garderober annat än som enskild bön. Och trons konsekvenser syns i samhällslivet och har samhällspolitiska konsekvenser, så tro och kyrka inte reduecras till en fråga om privatmoral.
Jimmy Fredriksson skrev den 20/12 i GT följande slutkläm i en ledarartikel:
Kyrkan är måhända ett kulturarv, med det är inget som en demokratisk svensk skola bör bli en del av.
Barn och ungdomar ska inte smygindoktrineras av kristendom lika lite som av islam. Framför allt ska det inte ske på skoltid.
Kyrkan är ingen symbol för det som skolan bör stå för:Kritiskt tänkande, jämlikhet mellan könen, tolerans och respekt för alla olika människor.
Kyrkans historia vittnar i själva verket om motsatsen.
Skolan behöver inte kyrkan. Det borde vara en rättighet för eleverna att slippa skolavslutningen i kyrkan. Det borde vara en skyldighet för rektorn att se till att det blir så.
Skolan blir naturligtvis inte en del av kyrkan för att man någon gång per år håller en avslutning med ett mindre inslag där psalmsång, bön och präst förekommer.
Kyrkan är inte en symbol för kritiskt tänkande trumpetar Fredriksson. Schablonbilden är naturligtvis sådan där man alltid hänvisar till häxbränning och inkvisition. Historien har inte alltid varit ljus. Men, trots det är hela den västerländska akademiska världen uppvuxen i kyrkans hägn och fortfarande finns få rörelser med sådan utbildningstradition med egna universitet och med en hög standard t ex vad gäller historisk kritisk metod och skolning. Och vad gäller tolerans och respekt undrar man vad Fredriksson jämför med? Vilka historiska fyrbåkar för människovärde och rättvisa står sig kyrkan slätt i jämförelse med? Politiska ideologier? Partier? Stora företag?
Skolan kanske inte tror att den behöver kyrkan. Men elever har både enligt barnkonventionen rätt till andlig utveckling och en frihet till religion. Att bara stryka ett streck över det och låtsas som om dessa rättigheter inget vore värda, är inte någon vidare värst tolerant hållning. Sekularism är ingen värdeneutral hållning som Fredriksson tycks mena. De flesta av oss har accepterat att vi i Sverige håller oss med en "praktisk ateism" i samhälle och skola - men någonstans finns en gräns för marginalisering av kristen tro och tradition. Om inte annat för att de unga ska kunna ta del av och förstå något av svensk litteratur, musik och historia. Fredrikssons hållning gör eleverna arvslösa.
Å andra sidan är ditt uttalande om att kyrkan (och därmed tron?) är en kollektiv del minst sagt lika inkrökt som GT-journalistens åsikter.
SvaraRaderaKyrkan som kollektiv till sin natur kan väl knappast vara kontroversiellt? Annat än i meningen att medlemsantalet i Svenska kyrkan vida överstiger antalet som aktivt deltar. I botten ligger självfallet en del bibliska föreställningar som t ex om Guds folk och om att så är vi fastän många en enda kropp. Eller ta trosbekännelsens formulering om en enda allmännelig och apostolisk kyrka. Kyrkan är genom att vara kollektiv något som angår många och handlar om gemnsam tro, bekännelse och därmed också om etik, värderingar och normer som har samhälleliga konsekvenser. Så inskränkt är väl ändå att ta i? Men jag kanske har läst men inte förstått...
SvaraRaderaDen är kollektiv, men inte statlig.
SvaraRaderaKraften i sättet att framföra den kristna trosuppfattningen är inte alltid den bästa.
Var i vår Kyrka i går , kören 20 ,ungdomskören 8 ,solister 2,
präst 1, klockare 1, vaktmästare 1,
kyrkvärdar 2 = 34 personer samt en församling 130 personer.
Ev "vardagssöndag" är vi i vanliga fall 7 personer!
Alltså programläggning är ett måste
för kyrkorna. Det är ju uppgiften för präster att undervisa oss och om undervisningen inte fungerar så blir vi väl inte fler i gudstjänsterna heller.
Sen skall sägas att prästen alltid ger vad han/hon kan även om vi endast är 6-7 st.
Man kanske får börja med miljöaktivism som ärkebiskopen.